De PDWA (Pressure Differential Warning Actuator) Een korte studie.

  • Peter T.

    Al maanden geleden beloofd om de resultaten te beschrijven van het uit mekaar halen van mijn PDWA. Vandaag is het zover.

    Deze switch van het gescheiden remsysteem komt regelmatig terug op de Prik en levert dan altijd weer een discussie op. Wat doet dat dure ding nu precies en is het allemaal wel nodig.

    Zelf heb ik lange tijd gedacht dat deze switch niet alleen het waarschuwingslichtje “Brake Failure” aan laat gaan bij een lek in het remsysteem, maar tevens de voorste of achterste remleidingsysteem (net waar de lek zou zitten) afsluit. Anderen wisten te vertellen dat de PDWA slechts het waarschuwingslichtje aanstuurt en zelfs een gevaar zou kunnen opleveren omdat het juist de gescheiden remsystemen met elkaar zou verbinden bij slijtage.

    Meteen maar met de deur in huis vallen; inderdaad doet deze switch niets anders dan je waarschuwingslichtje “Brake Failure” op je dashboard laten branden in geval van een lekkage van het remsysteem. Toch niet een onbelangrijke functie. Eerst maar eens een afbeelding van de PDWA zoals hij is te zien in je Land Rover en daarna een “exploded view” foto van mijn oude PDWA:

    Door verschil van druk in het achterste en voorste remsysteem verschuift er een zuigertje naar links of rechts waardoor het uitstekende palletje van de daadwerkelijke schakelaar ingedrukt wordt en daarmee d.m.v. aardcontact het waarschuwingslichtje “Brake Failure” laat branden. De constructie is zo dat dit blijft branden totdat het drukverschil opgeheven wordt. Er worden dus GEEN leidingen intern afgesloten. Het zuigertje is uitgevoerd met twee rubberen O-ringen die het zuigertje helpen reageren op de meeste drukverschillen maar wat nu als door slijtage deze rubberen ringen verteerd zijn? In principe ontstaat zo inderdaad een verbinding tussen beide “gescheiden” remsystemen. Het “gevaar” wat sommige benoemd hebben van deze PDWA. Met wat testen zonder O-ringen blijkt echter dat de werking van de PDWA iets minder nauwkeurig is maar schiet nog steeds het zuigertje van zijn plaats en zet je waarschuwingslichtje “Brake Failure” aan. JE BENT DUS GEWAARSCHUWD! De maatvoering van zuigertje en huis zijn strak uitgemeten. Daarbij….hoe lang gaan die O-ringen wel niet mee in een systeem dat nauwelijks schuift? Mijn PDWA was 32 jaar oud en zie hoe hij er uit ziet op de “exploded view” foto. Misschien dat er daarom geen revisieset meer te krijgen is (de schakelaar is wel gewoon te krijgen).

    De PDWA heeft ook een nadeeltje. Bij het ontluchten van het remsysteem ontstaat er ook drukverschil voor en achter met gevolg dat de zuiger zal verschuiven. Die komt alleen weer terug op zijn plaats bij het opheffen van het drukverschil. Om dit te voorkomen is er ooit in de vroege jaren een tooltje (Partnr: 5120236) verzonnen; die staat ook afgebeeld op de foto. Het tooltje draai je voor ontluchten in plaats van de schakelaar in de PDWA waardoor het zuigertje geblokkeerd wordt. Lag bij mij jaren ingepakt in de kast omdat ik niet wist waar het voor diende…

    Tot slot een waarschuwing: Mocht je waarschuwingslichtje “Brake Failure” (er vanuit gaan dat het lampje niet stuk is..) nooit branden bij het ontluchten van je rem controleer eerst de schakelaar zelf. Die kun je zonder problemen uit de PDWA draaien. Begint er remolie te stromen dan weet je dat de rubberen ringen kapot zijn en zul je de hele PDWA moeten vervangen. De schakelaar test je door tegen je chassis (massa) het uitstekende pinnetje licht in te drukken. Het moet al reageren bij de minste druk! Doormeten gaat natuurlijk ook zodat je niet de boel aangesloten hoeft te houden. Doet de schakelaar het wel dan kan het zijn dat het zuigertje vast zit. Met een dunne schroevendraaier kun je via het gat het zuigertje links en rechts bewegen. Zorg wel dat de uitsparing van het zuigertje (waar het schakelaarpinnetje in valt) weer precies onder het schakelaar inschroefgat zit.

    Bij het aanschaffen van een hele nieuwe PDWA (zit de schakelaar standaard bijgeleverd) draai de schakelaar eruit en controleer dan altijd eerst of het zuigertje inderdaad goed gecentreerd zit. Vreemd genoeg was dit niet het geval bij de splinternieuwe PDWA van mij. Het huis van de schakelaar zelf zet dan het zuigertje VAST….

    Er zijn verschillende types gebruikt door Land Rover (NRC4880, NRC4270, NRC4282) waarbij de werking hetzelfde is maar sommige i.p.v. 5 leiding aansluitingen er maar 4 hebben of intern er anders uit zien. In het werkplaats handboek SIII (en militaire echelon 3) staat een ouder type afgebeeld (NRC4282) die nog werkt met plunjer.

    De nieuwere NRC4880 is de afgebeelde PDWA die in iede geval in de Ned. Ex defensie Land Rovers zijn geplaatst.

    Heel verhaal maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Nieuwe PDWA’s zijn orgineel te krijgen bij verschillende leveranciers in binnen en buitenland…let op prijsverschillen! Ik vind het ding in ieder geval zeker de moeite waard.

  • neef Henk

    Grappig, op mijn 101 zit natuurlijk ook dat ding maar daar zit gewoon een ontluchtingsnippel op. Ik heb dus dat tooltje niet nodig;)

    Gr. neef Henk

  • Gerard

    Duidelijk verhaal Peter!

  • jamaar

    ik ben een keer in de weer geweest met een ouder type en vreemd genoeg kon ik bij te hard trappen tijdens de achter rem ontluchting niet meer ontluchten, er kwam geen druppel olie door en was het pedaal gelijk keihard tot ik het zuigertje weer in de goede stand had, helaas heb ik die niet meer maar ik denk dat daar het verhaal van het haynes boek vandaan komt.

    ik heb dat ding toen ook helemaal uit elkaar gehad en hij sloot wel degelijk de leidingen af, heb hem vervangen omdat er roest in zat en de nieuwe sluit inderdaad niet meer af.

    zal dan wel niet lang in gebruik geweest zijn

  • Wim Janssen

    Peter,

    Jij bent duidelijk van het type eerst zien en dan geloven, maar daar hou ik wel van. Ik zat destijds ook in die discussie en ben blij dat jij de moeite hebt gedaan dit verhaal met bewijsmateriaal te ontrafelen. Dank.