Contact uit --> acculampje aan

  • Arnoud

    Goedemorgen allen,

    Vanmorgen toen ik het contact uitzette ging het acculampje branden. Als ik het contact weer aanzet gaat het lampje uit (??!!)

    Iemand een idee wat hiervan de oorzaak is?

    Bedankt alvast en groeten,

    Arnoud

  • Exfietser

    Defecte gelijktrichter in de dynamo. En anders een defecte spanningsregelaar. Laad de accu wel bij. (Dat moet je even meten.)

    En wat voor auto, motor, 12 volt 24 volt. Een beetje meer info is niet heel lastig toch.

    Arnold.

  • Arnoud

    Ik ga straks nog even nameten of de accu nog geladen wordt. (nu druk aan het werk…)

    Zit de gelijkrichter op de dynamo? Die kan ik dan ook direct nog doormeten.

    Het is een 110 uit 1985 met Isuzu 2.8 TD blok, gewoon 12 volt.

  • Exfietser

    Waarschijnlijk een moderne dynamo dus. Daar zit zowel de gelijkrichter als de spanningsregelaar in de dynamo. De spannings regelaar is meestal een printje met wat onderdelen dat achterin het dynamohuis zit. De gelijkrichter bestaat minimaal uit 6 (meestal 9) dioden die ook in het huis van de dynamo gemonteerd zitten. Vermoedelijk is een van de dioden defect. Waarschijnlijk is met een nieuwe dynamo of een revisie van je oude dynamo je probleem opgelost.

    Arnold.

  • Arnoud

    Bedankt voor de hulp tot zover.

    Het probleem is me nog niet duidelijk. Ik heb net even getest:

    Toen ik bij de auto kwam brandde het lampje nog steeds (contact uit)

    Auto start prima en het blijkt dat bij gasgeven het lampje gaat branden en reageert op het gasgeven. Meer gas = feller branden. Dat lijkt er op te wijzen dat de dynamo nog werkt. Maar hoe kan het dat het lampje nu juist aangaat terwijl het uit hoort te zijn?

    Na het afzetten van de auto (contact uit) gaat het lampje nu wél uit. Vreemd.

    Groeten,

    Arnoud

  • Jup haans-klunder

    Arnoud ; een domme opmerking van ene ; Juppe uit Apeldoorn . Zal wel door de hitte komen . Verders voor U en de Uwen een mooie Zomer . Gr ; Juppe .X(

  • Exfietser

    Ik heb ook niet gezegt dat de dynamo (helemaal) stuk is. Normaal brand het lampje als de dynamo en lader geen spanning aan het boordsysteem leveren. Alleen de accu levert dan stroom aan het boordnet. Er loopt dan een stroom vanuit de accu via het contactslot door het lampje naar de stlstaande dynamo/laadregelaar en vandaar naar de accu. het lampje brand omdat er vanaf boornet(of accu zijde) 12 volt op komt. Ga je dus starten en de dynamo gaat draaien dan komt er vanaf de dynamo/regelaar een 12 volt spanning op de andere kant van het lampje te staan. Het lampje gaat nu uit omdat het van beide kanten 12 volt krijgt. Van de ene kant 12 volt uit de accu en van de andere kant 12 volt uit de dynamo. Als de dynamo geen stroom geeft omdat hij stilstaat of helemaal stuk dan brand dus het laadlampje omdat dan maar aan 1 kant spanning hebt. De andere kant is dan nul volt.

    Het is mogelijk dat 1 van de zes gelijkrichters in de dynamo de geest gegeven heeft. Als die sluiting maakt dan doet de dynamo het nog maar voor twee derde. Hij laad dus wel gewoon maar een derde minder als zou kunnen. Hier kun je een tijd mee rondrijden zonder het te merken.

    Door de kapote gelijkrichter kan de stroom een andere weg kiezen dan zou moeten. Als het contact uit is, is het boordnet stroomloos. De stroom van de accu kan nergens heen omdat het boornet is afgeschakeld. De stroom kan alleen via de acculaadkabel naar de dynamo/lader. Normaal geen probleem omdat de stroom niet andersom door de gelijkrichters kan. Nu is er echter 1 kapot. De stroom gaat van de accu naar de regelaar door de kapotte gelijkrichter naar hat laadlampje via het door het contact afkoppelde boordnet naar de accu. Of te wel alles (het contact) staat uit en je laadlampje brand. Volstrekt verklaarbaar en logisch alleen een beetje vreemd op het eerste gezicht.

    Overigens kunnen door die kapotte gelijkrichter ook meer componenten in je laadregelaar sneuvelen. Er kunnen rare spanningpieken op het boordnet komen. Electronica die hiervoor gevoelig is kan hierdoor ook beschadigen, Gelukkig heeft een landrover in geheel geen electronica en zal dat laatste dus wel meevallen.

    Dit kan ook overigens vreselijke storing op je radio creeren.

    Arnold.

  • Exfietser

    Helemaal niet dom. Halfgeleiders zoals gelijkrichters vinden warmte helemaal niet leuk. Ze zitten normaliter met warmtegeliedende pasta aan het huis van de dynamao geschroeft om dat als koellelement te gebruiken. Dat huis wordt vaak ook nog eens extra met kleine fan op het asje van de dynamo gekoeld. Het kan dus best door de warmte stuk gegaan zijn.

    Arnold.

  • VeeTee

    Arnold, wederom helder en duidelijk uitgelegd. Mijn complimenten voor de manier waarop jij vaak op de elektrieke topics reageert. (tu)

  • dirk ambu

    beste

    controleer wel even of de dynamo warm wordt

    het kan zijn dat hij wil gaan draaien als een electro motor maar dat niet kan omdat de v snaar dit tegen houd

    hierdoor kan hij erg heet worden en een sluiting veroorzaken

    dus als hij al een tijdje stil staat en hij is warm dan wel heet zou ik de accu even los koppelen

    groet dirk ambu