olie stuurhuis

  • Marcus

    Hoi,

    Het stuurhuis van mijn S3 lekt/zweet. Om een ander stuurhuis erin te zetten vind ik te veel werk. Nu heb ik eens gelezen dat een dikkere olie ook kan werken. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Thx!

    Marc

  • Eric&Betty Boop

    Er zijn mensen die swivelgrease in het serie hoofdstuurhuis stoppen om het lekken te verbloemen.

    Dit is een EP0 vet dat in de latere defenders en disco's ook in de fuseebollen wordt gebruikt,maar optimaal is het niet.

    EP0 vet is redelijk vloeibaar,maar niet zo vloeibaar als olie. In de fusees wordt het door het snelle draaien van de homokineten warm en dus nog dunner maar in het langzaam draaiende stuurhuis blijft het dikker. Als het vet te dik blijft heb je kans dat de kogels in de worm en het onderste en bovenste lager niet draaien maar glijden. hierdoor komen er naar verloop van tijd vlakke kantjes aan de kogels waardoor ze helemaal niet meer draaien. Het gevolg laat zich raden.

    De beste oplossing is dus het stuurhuis weer oliedicht maken en er gewoon de voorgeschreven EP90 of 80W90 olie in.

  • Frans Mien Mesjien

    Ik heb bij mijn Series III uit 1973 EP 0 van Kroon Oil gedaan in het stuurhuis, hulpstuurhuis en de swivelbollen. Werkt perfect, het zit er al langer dan vijf jaar in. Ik merk niks van het dikker blijven van deze olie. Dit is mijn ervaring met het gebruik van deze EP 0. Binnenkort ga ik wel eens even kijken of ik al wat moet bijvullen.

    De leverancier van deze olie vertelde mij dat die gebruikt wordt in langzaam draaiende tandwieloverbrengningen.

  • Eric&Betty Boop

    Hoeveel kilometer heb je er daadwerkelijk mee gereden in die 5 jaar Frans? ;)

    Problemen in het stuurhuis door het verkeerde smeermiddel komen na verloop van tijd(en gebruik) aan het licht.

    Ik zeg ook niet dat het niet kan,maar je moet dan zeker niet dikker gaan dan EP0 vet.

    Het oude stuurhuis van Betty zat een dikker vet in(niet door mij gedaan) en die heeft dat niet overleeft.

    Ik heb bij Betty ondertussen alle delen waar vet in was gestopt door de vorige eigenaar(fusees,hoofd en hulpstuurhuis) aangepakt en gereviseerd of vernieuwd.Alles is nu weer oliedicht en draaid gewoon op de voorgeschreven 80W90 olie.

    In mijn opinie is dat de beste aanpak. Kost alleen wat meer tijd en geld.

    Landrover V-bakken lekken ook altijd in meer of mindere maten. Niemand die het in zijn hoofd haalt om daar EP0 vet in te stoppen om het lekken te verbloemen. Dus waarom wel bij stuurhuis en fusees?

  • Frans Mien Mesjien

    Echt veel kilometers maak ik niet, maar ik gebruik het stuur wel veel als ik rijd. Voordaat de Laro uit de garage is heb ik al vier keer moeten steken en veel aan het stuur moeten draaien. En terug op zijn plek zetten is niet veel anders.

    De swivelbollen blinken mooi van het vet, dus die worden wel gesmeerd.

    Ik heb wel eerst navraag gedaan bij de leverancier voordat ik de EP 0 erin ging doen.

    In de bakken heb ik een mengsel (50-50) van EP 90 en gefilterde vloeibare keukenolie gestopt. Dat heb ik er allemaal een keer uitgehad om een keerring te wisselen en het zag er allemaal goed uit. Beetje spelen met smeermiddlen kan geen kwaad.

    Of het allemaal zo hoort/kan is niet de vraag. Het gaat om de ervaring met andere smeermiddelen. De tijd zal het leren.