Poeder is inderdaad erg slecht voor je auto. Een auto geblust met poeder kan je eigenlijk wel afschrijven omdat de poeder veel zout bevat.
Dit zout tast niet alleen het metaal van de auto aan, maar ook alle elektrische contacten. De poeder is zo dun en verspreid zich zo gemakkelijk dat als je thuis op zolder een brand blust moet poeder je de TV beneden ook kan afschrijven (bron de brandweer).
Poeder blust wel heel goed.
Als alternatief zou je kunnen gaan voor schuim. Schuim heeft niet de problemen van poeder maar legt een deken over het vuur.
Schuim is dus beter voor je auto, maar heeft dus mindere blus eigenschappen.
Naast schuim zou je ook een blusdeken kunnen gebruiken voor plekken waar dit mogelijk is.
CO2 is met name geschikt voor vloeistof branden of branden met elektriciteit. Niet echt iets voor een brandende auto dus.
Oh, het mooiste schijnt Halon te zijn om mee te blussen, helaas is dit in verband met milieu schade verboden (brand zal wel minder slecht zijn voor het milieu dan Halon )
Goed, de keuze en plaats van de blusser.
Zelf heb ik een schuimblusser achterin hangen. Als ik de tijd heb dan wil ik graag mijn auto sparen.
Verder ga ik (als Larrie af is) een Poederblusser voorin binnen handbereik hebben. Als ik bekneld zit, en er breekt brand uit dan wil ik het meest effectieve blusmiddel gebruiken wat er is om mijn leven te redden.
Tja, een keertje uitgebreid met de brandweer gediscuteerd tijdens een BHV cursus -D