Is het mogelijk om 1 mm plaatwerk elektrisch te lassen

  • Raoul Winckels

    Hallo iedereen,

    Zoals de titel al aangeeft vraag ik me af of het mogelijk is of 1 mm plaatwerk te lassen met beklede elektroden. Ik ben (helaas) een arme student die zo met en met zijn auto aan het renoveren is. Het schutbord heeft aardig wat werk, de voetenbakken en zijkanten moeten vervangen worden. Ik heb het plaatwerk zelf gemaakt voor de bakken en dit is mooi gelukt echter nu moeten ze gelast worden en ik heb alleen een elektrisch las apparaat en geen krachtstroom voor een CO2 apparaat in mijn werkplaats. Ik heb weinig ervaring met elektrisch lassen maar wil het wel graag leren op rest stukken. Ik heb gelezen dat je voor 1 mm plaatwerk elektroden van 1-2 mm moet hebben en pakweg 35-40 ampère. Ik weet ook dat dit moeilijker is omdat bij zo relatief lage stroom sterkte de elektroden graag blijven plakken en met een hogere stroomsterkte je er zo doorheen gaat maar de vraag blijft: Is zoiets zelf te doen of zal ik wat geld moeten gaan sparen om het door iemand met een CO2 apparaat te laten doen?

  • Sander van Beek

    Ben geen ervaren lasser, maar mij is door de lasboer verteld dat je zulk dun plaatwerk eigenlijk niet met elektroden kunt doen. Heb toen een mig apparaat geleend en daarmee nieuwe voetenbakken in mn schutbord gezet dmv proplassen. Was heel goed te doen.

    Volgens mij kun je zo'n apparaat ook hier en daar wel huren voor weinig, bijv bij rustbuster.nl

  • Huub

    Met elektroden vrijwel niet te doen, mig is de aangewezen methode. Apparaat huren of woon je bij iemand in de buurt die je wel een paar uur wil helpen?

    GRT Huub

  • Leendert

    Er zijn veel Co2 lasapparaten voor het lassen van 1mm plaatstaal die gewoon op 220/230volt werken, dus dat kan het probleem niet zijn.

    Het lassen van dit dun werk zal niet gaan met electrodes of je moet wel heel veel geoefent hebben.

    Waar zit je ergens? mischien een prikker uit de buurt.

    Groeten Leendert uit Helmond

  • Gert

    Ik ben ook begonnen aan een restauratie met uitsluitend een MMA machine. Al snel kwam ik er achter dat dat niet ging werken. Ook ik was toen student, maar “arm” ben je als gevolg van verkeerde prioriteiten. Mijn prioriteiten verschoven dus naar een MIG apparaat, en achteraf had ik nooit een MMA machine gekocht. Ik heb 500 euro betaald voor mijn 2e hands MIG, met fles, een Contiweld.

  • jeroen

    Ik was ook begonnen met een mma machine, leuk voor 3mm en meer.

    Toen ik stukken moest lassen aan me 2cv toch maar een co2 machine op de kop getikt, blij toe… de dikte van een eend is helemaal vloepapier.

    Miss kan je bij een prikker terecht om te lassen, die kan je dan leren lassen en hoef je zelf spullen niet te kopen. (vergoeding voor gemaakte kosten daar gelaten)

  • Raoul Winckels

    Oké dat is een heel duidelijk antwoord ik woon in Kerkrade dat is in zuid Limburg

    ik zal eens verder gaan rondvragen evt kan ik ergens zo'n apparaat huren of dat

    Ik mijn schutbord mee neem en dat ik het zelf kan doen. Iedereen alvast bedankt

    Voor jullie reacties

    Groetjes Raoul

  • Alex aka Grizzly

    je kan wel degelijk 1mm plaat lassen met electrodes!!

    Zo nu ik dat gezegd heb ga ik veel commentaar krijgen maar ja ik doe het nog maar 25 jaar.

    Mits je machine het aankan moet je over de - pool gaan lassen, verder komt er ook wat ervaring bij kijken en het kiezen van de juiste elektrode is ook niet geheel onbelangrijk.

    Voor nagenoeg al het laswerk (staal) aan een landrover kan je de volgende elektrode goed gebruiken, Conarc 49c.

    En lassen is iets wat je niet in een uurtje leert al denken sommige dat ze na een dagje klooien kunnen lassen.

  • RaRo74

    Dat is inderdaad geen enkel probleem! Ook ik heb lang geleden als arme student Mini's gerestaureerd met een conventioneel lasapparaat en plaatwerk van 1mm. Ik zal je nog sterker vertellen, laatst bij de Laro van een vriend een kokerbalk opgelapt voor de keuring. Nu moet ik wel zeggen dat niet alleen de balk roestig was maar ikzelf ook dus moest er weer even inkomen :D

    Hoe dat ook, het is prima te doen maar ik heb het dan ook geleerd van de beste lasser ooit namelijk mijn vader (:P)

  • Raoul Winckels

    Oke het is dus wel te doen, maar als beginner realistisch gezien niet.

    Overigens waan ik me niet in de illusie dat lassen zomaar even geleerd is, het is een vak apart en ik heb ook veel respect voor de mensen die goed kunnen lassen.

    Maar voor mij is het dus realistischer om op zoek te gaan naar iemand die een mig apparaat wil uitlenen/verhuren of misschien beter nog mijn schutbord naar iemand

    in de buurt mee te nemen om het onder toezicht te doen. Natuurlijk ben ik dan wel van plan om me eerst te verdiepen in de techniek en vervolgens oefenen op wat rest

    materiaal voordat ik aan de auto begin. Is er iemand in de buurt in zuid-limburg die zich geroepen voelt. het hoeft natuurlijk niet voor niks en onkosten(gas/draad) wordt

    uiteraard ook vergoed. Het heeft nog wel even de tijd ik moet eerst een deurstijl nog binnen krijgen.