Is het mogelijk om 1 mm plaatwerk elektrisch te lassen

  • Raoul Winckels

    Hallo iedereen,

    Zoals de titel al aangeeft vraag ik me af of het mogelijk is of 1 mm plaatwerk te lassen met beklede elektroden. Ik ben (helaas) een arme student die zo met en met zijn auto aan het renoveren is. Het schutbord heeft aardig wat werk, de voetenbakken en zijkanten moeten vervangen worden. Ik heb het plaatwerk zelf gemaakt voor de bakken en dit is mooi gelukt echter nu moeten ze gelast worden en ik heb alleen een elektrisch las apparaat en geen krachtstroom voor een CO2 apparaat in mijn werkplaats. Ik heb weinig ervaring met elektrisch lassen maar wil het wel graag leren op rest stukken. Ik heb gelezen dat je voor 1 mm plaatwerk elektroden van 1-2 mm moet hebben en pakweg 35-40 ampère. Ik weet ook dat dit moeilijker is omdat bij zo relatief lage stroom sterkte de elektroden graag blijven plakken en met een hogere stroomsterkte je er zo doorheen gaat maar de vraag blijft: Is zoiets zelf te doen of zal ik wat geld moeten gaan sparen om het door iemand met een CO2 apparaat te laten doen?

  • Sander van Beek

    Ben geen ervaren lasser, maar mij is door de lasboer verteld dat je zulk dun plaatwerk eigenlijk niet met elektroden kunt doen. Heb toen een mig apparaat geleend en daarmee nieuwe voetenbakken in mn schutbord gezet dmv proplassen. Was heel goed te doen.

    Volgens mij kun je zo'n apparaat ook hier en daar wel huren voor weinig, bijv bij rustbuster.nl

  • Huub

    Met elektroden vrijwel niet te doen, mig is de aangewezen methode. Apparaat huren of woon je bij iemand in de buurt die je wel een paar uur wil helpen?

    GRT Huub

  • Leendert

    Er zijn veel Co2 lasapparaten voor het lassen van 1mm plaatstaal die gewoon op 220/230volt werken, dus dat kan het probleem niet zijn.

    Het lassen van dit dun werk zal niet gaan met electrodes of je moet wel heel veel geoefent hebben.

    Waar zit je ergens? mischien een prikker uit de buurt.