tubocharder overboosting

• Andrew Colville

Heb je een Discovery of Defender Td5, is het het oude type motor <2002 of de latere 2002>

De Waste gate modulator zit bij de disco aan het blok geschroefd net voor de turbo onder de slang en airco pomp.

Een sommige Defenders hebben de modulator niet , bij deze motoren is de waste gate rechtstreeks bediend zonder hulp van de turbo, als registreert de ECU wel turbo druk en kan deze de motor in de noodloop zetten.

Het klepje is niet duur en zorgt bij vele turbo motoren voor rare storingen.

Ook kan het zijn dat je MAP sensor stuk/of zwaar vervuild is deze is met wat diesel of remmenreiniger schoon te spoelen.

Deze sensor vindt je op je inlaat spruitstuk bij de pijlstok onder je geluids/afwerkings kap.

Groetjes Andrew

• Patrick Nieuwenhuis

Ik had dit ook bij t tunen,maw het is dus niet gelukt met mn Disco 2 TD5 blok ,ze heb het oude programma er weer terug opgezet toen ,met de melding dat die modulater van 18 eurootjes wel de boosdoender zou kunnen zijn,ik heb alles maar zo gelaten ,mits iemand wat anders weet.

• mark

ik heb de mapsensor schoongemaakt en auto trekt ook direct beter.

toen testrit gemaakt met nanocom eraan en de turbo druk loopt op tot 1.35 en dan ineens grijpt de computer in en weg power.

ik reed toen rond de 140 en rond de 3500 rpm

het gaat om een td5 met de standaard 1op 4 tussenbak er onder.

hoe kan ik dat probleem oplossen ?

mark

• Eric&Betty Boop

mark Schreef:

——————————————————-

> toen testrit gemaakt met nanocom eraan en de turbo

> druk loopt op tot 1.35 en dan ineens grijpt de

> computer in en weg power.

>

> mark

Je naamgenoot schrijft een paar postings hoger dat de computer grof ingrijpt als de turbodruk boven de 1,3 komt en dat komt hij bij jou.

Makkelijkste en goedkoopste oplossing lijkt mij om de wastegate eerder te laten openen.

Of anders de ECU aanpassen.

• mark

ik heb vandaag even de fietspomp met meter op het slangetje gezet en gekeken bij welke druk de wastgate open gaat. en idd dat gebeurd pas na de cdu ingrijpt. bij 1.4 gaat het stangetje van de wastgate pas bewegen vandaar dus de overboost.

iedereen bedankt voor de hulp en info.

mark

• Andrew Colville

Heeft je tunigs bedrijfje met zijn tegels aan de afstelling van de waste gate gezeten?? lijkt er namelijk wel op, al kan het ook als oorzaak van het tunen zijn.

Hiervoor is de boost limmiter box ontworpen, deze verandert het punt waarop de ECU ingrijpt vanwege een te hoge turbo druk.

Groetjes Andrew

• mark

de tuning is alleen softwarematig geweest (ik was erbij) maar misschien heeft een vorige eigenaar wel aan de wastegate gedraait dat weet ik dus niet.

bedoel je daar dit kastje mee?

http://www.alivetuning.com/Td5-Turbo-Booster.html

als ik daar de verder storing mee kan oplossen ga ik die bestellen.

groet, mark

• Mark HJ

Inderdaad grijpt je ecu dan niet meer in,maar of je dat moet willen?Ik heb mijn TD 5 ook getuned,veel aan gedaan om er een prettig soepele

auto van te maken,maar 1.3 turbodruk is best veel al.Ergens moet er toch een veiligheid in zitten lijkt me.

• Andrew Colville

Dat kastje bedoel ik ja, deze verlegt het punt van ingrijpen als het ware, maar niet met grote stappen, bijvoorbeeld IPV 1,35 bar max zal dit naar 1,45 bar max zijn( even een mailtje naar Td5 alive kan de juiste werking en waarden opleveren), ook moet die druk gedurende X seconden deze max waarde houden wil de ecu ingrijpen.

als je met een nanocom rijdt in je auto en de MAP waarde in de gaten houd dan is het niet ongewoon een piek te zien van 1,6 of 1,7 bar, maar dit is zo kort dat de ecu er niks mee doet.

Het monteren van dit kastje kan het probeel oplossen, maar als je tunings bedrijf zijn werk net niet goed heeft gedaan of de Td5 en zijn software niet geheel begrijpt dan kan het slechts een lap middeltje zijn voor een ander probleem.

Een Td5 is prima te verfijnen met standaard setup (intercooler, slangen, zonder boost box , zonder VNT, etc ) ( hier is het tunen uit ontstaan ) dit wordt puur gedaan om de koppel kromme beter te benutten en de motor soepeler te krijgen over een grotere toeren bereik zonder die luie punten onder in en rond de 3700 toeren.

Ook kun je met zo'n 2500 euro aan goodies 240 PK en 560 nm koppel uit de Td5 krijgen ( kom maar op met die V8 :D )

Of het dan lang heel blijft is punt twee.

Groetjes Andrew

die ooit een switchable duel eprom ecu wil met 1x verfijnde fuel map en 1x GTI killer map :D