Voor de 5364 ste maal: blauwe rook!

  • wcklijn@ziggo.nl

    Ik snap het even niet.

    Ik heb mijn ouwe 109, exleger uit de schuur en de schorsing gehaald en tot mijn verbazing/genoegen door de APK gekregen.

    En natuurlijk….stationnair, roken als een schoorsteen

    Blauwe rook.

    Voor zover ik weet en toch regelmatig ook in dit forum lees, is dit gerelateerd aan het verbranden van (carter-)olie..

    Dus oorzaak: (schraap-)zuigerveren, zuigers, cylinderwand, of klepstelen (rubbers)..

    Maar, nu komt het:

    Mijns inziens, en wat ik op dit forum altijd lees,

    Bij slechte verbranding diesel: zwarte rook.

    De garagepief, wiens oordeel ik doorgaans heel hoog heb staan, had het over een of meerdere verstuivers…

    En ik dacht in stilte, knap eigenwijs, : tjee, die weet er ook niks van, want dan zou ik ZWARTE rook hebben.

    Ik bedoel dat er dan een slechte inspuiting zou moeten zijn door: gloeiborstels , verstuivers, slechte pomp of verkeerde afstelling, brandstoffilter enz. (is er trouwens wel een enz.?).

    Affijn, ik weer sinds tijden op dit forum gedoken en wat schetst mijn verbazing: op verschillende plekken lees ik, dat, om blauwe rook te bestrijden , men gaat mieren, oh wacht, deze uitdrukking is wat minder respectvol,… herstel, emmeren, jeremieren, discussieren (ja, dat issum) over het sleutelen aan de pomp en/of de verstuivers…

    In opperste verwarring doe ik dan ook een oproep aan alle jeremieerders (=geuzennaam) ter plekke om mij uit mijn verwarring te helpen .

    Alstublieft.

    Groet.

    (Diesel=Ook olie…!, vandaar denk ik dit misverstand (Bij mij of de buitenwereld..))

  • andré

    Blauwe rook kan een aantal oorzaken hebben.

    Wanneer heb je de olie voor het laatst vervangen?

    Welke olie gebruik je? Dunne olie zou een oorzaak kunnen zijn.

    Oliebadluchtfilter goed schoonmaken.

    Anders is de timing mogelijk een oorzaak.

    Dit is wat mij zo op dit moment te binnen schiet.

    Succes,

    André

    Defender 110 300 Tdi station wagon

  • Benno

    zwarte rook is onvolledig verbrandde diesel (ROET). Echter, als de diesel nog slechter verbrand dan kan hij onverbrand eruit komen en dan lijkt de rook grijs/blauw. Zwart is wel verbrand maar onvolledig. Het kan dus allebei.

    Benno

  • sjorsboomschors/aka/PP

    wel, mijn 200 TDi trok voor geen meter, grijze rook.

    bleek een pissende injector, timing niet op tijd, kleppen niet goed gesteld…

    alles vervangen, incl. gloeibougies, en ze loopt weer als een naaimachine, alleen rookt ze mega als je haar net start, daarna weg, alleen bij doortrekken de bekende diesselrookpluim, die idd grijs, tegen zwart aan is

    tevens nieuwe filters & olie ;)

  • Martin88LW

    Beste WCklijn,

    Normaal hou ik me best wel op de achtergrond, maar nu kan ik het ff niet laten om te reageren. Om te beginnen: je valt in herhaling: http://landrover.startpagina.nl/prikbord/13784652/13803076/re-light-weight-blijft-maar-roken!#msg-13803076

    Verder kan ik niet echt uitmaken of je dit nou allemaal echt grappig bedoelt of niet (je toon is best aanmatigend…..) en: hoeveel weet je nou ècht van een diesel?

    Als, en zeker bij geheel mechanische motoren, de inspuit timing niet klopt uit zich dat in grijze (te laat) of blauw-grijzige (te vroeg) uitlaatrook.Hét grote verschil met een oliezuiper is de geur. Zoals je ook al in een vorig antwoord hebt kunnen lezen.

    Verder zorgt verbrande SMEERolie ook voor een vettige walm, hoe vet hangt weer af van hoeveel smeerolie er mee verstookt wordt.

    Inderdaad: zwarte rook heb je bij een heel erg onvolledige verbranding, b.v. bij een defecte verstuiver of een compleet verstopt luchtfilter. De verhouding dieselolie/lucht is dan helemaal zoek.

    Voor je reageert: ik heb er redelijk wat ervaring mee. Er rijden verschillende 2,25 D's rond die ik op tijd hebt gezet welke allen één of ander rookprobleem hadden en dat nu alleen nog hebben bij optrekken :D.

    Door de bank genomen heeft het zin om de timing chain te vervangen en alles opnieuw af te stellen als het pijltje bij de brandstofpomp zover uit het midden staat dat de brandstofpomp zelf niet meer met het merkteken tegenover het pijltje is te zetten.

    Timing is essentieel voor een goed lopende diesel, zeker als er geen elektronika in zit (gelukkig niet :) ) om daar een handje bij te helpen.

    Dan is het zo dat je niet moet gaan mieren met de pomp, maar gewoon afstellen volgens het WPL handboek. De kans op succes is dan tegen de 100% met als enige voorwaarde dat het blok in een goede conditie is.

    Ik hoop dat je 't kon waarderen én er wat aan hebt.

    Grtz,

    Martin

  • Geert

    Hier heb je dus voor de 5365e maal antwoord gehad, Als timing afstellen dus voor 5364 personen heeft gewerkt snappen die er niks van of er mankeert iets aan hun ogen als ze menen eerst (grijs) blauwe rook gezien te hebben.

    Verder heb ik natuurlijk nog maar 25 jaar sleutel ervaring met dieselmotoren al zijn de meesten zo groot dat je een kompleet 2.25 blok met versnellingsbak en al zo in een cylinder kan gooien.

    wcklijn, succes met de zoektocht naar je gelijk.

    Geert

  • paulus-109

    mooi geschreven martin;)

    @ dhr klijn: als je goed leest wat er in de meeste postings geschreven is hoef je de vraag niet voor een tweede keer te lanceren, jouw ,,garage pief,,

    of wat dat ook moet zijn zou het wel eens goed kunnen hebben.

    paul

  • Luuc

    Heren specialisten,

    ik ben sinds een dag de gelukkige eigenaar van een Land Rover 109 series 3 2,25 diesel.

    en ja ik ben een complete non-deskundige…

    En probeer steeds een beetje te leren, dus alvast sorry als ik domme/vaak gestelde vragen stel, maar ook ik heb blauwe rook stationair een beetje met pufjes dus ik ben de verstuivers aan het reviseren. 

    maar ik lees ook vaak de de timing ketting veel verschil maakt dus die wil ik ook vervangen maar mijn vraag is vat moet ik vervangen? Alleen de ketting of wat nog meer?

    en waar kan ik informatie vinden hoe de motor goed af te stellen of waar kan ik heen om dat te laten doen?

    nogmaals sorry als ik domme vragen stel, en alvast bedankt voor jullie advies!

    gr Luuc

  • Luuc

    Heren specialisten,

    ik ben sinds een dag de gelukkige eigenaar van een Land Rover 109 series 3 2,25 diesel.

    en ja ik ben een complete non-deskundige…

    En probeer steeds een beetje te leren, dus alvast sorry als ik domme/vaak gestelde vragen stel, maar ook ik heb blauwe rook stationair een beetje met pufjes dus ik ben de verstuivers aan het reviseren. 

    maar ik lees ook vaak dat de timing ketting veel verschil maakt dus die wil ik ook vervangen maar mijn vraag is wat moet ik vervangen? Alleen de ketting of wat nog meer?

    en waar kan ik informatie vinden hoe de motor goed af te stellen of waar kan ik heen om dat te laten doen?

    nogmaals sorry als ik domme vragen stel, en alvast bedankt voor jullie advies!

    gr Luuc

  • Luuc

    Heren specialisten,

    ik ben sinds een dag de gelukkige eigenaar van een Land Rover 109 series 3 2,25 diesel.

    en ja ik ben een complete non-deskundige…

    En probeer steeds een beetje te leren, dus alvast sorry als ik domme/vaak gestelde vragen stel, maar ook ik heb blauwe rook stationair een beetje met pufjes dus ik ben de verstuivers aan het reviseren. 

    maar ik lees ook vaak dat de timing ketting veel verschil maakt dus die wil ik ook vervangen maar mijn vraag is wat moet ik vervangen? Alleen de ketting of wat nog meer?

    en waar kan ik informatie vinden hoe de motor goed af te stellen of waar kan ik heen om dat te laten doen?

    nogmaals sorry als ik domme vragen stel, en alvast bedankt voor jullie advies!

    gr Luuc