Ik snap het even niet.
Ik heb mijn ouwe 109, exleger uit de schuur en de schorsing gehaald en tot mijn verbazing/genoegen door de APK gekregen.
En natuurlijk….stationnair, roken als een schoorsteen
Blauwe rook.
Voor zover ik weet en toch regelmatig ook in dit forum lees, is dit gerelateerd aan het verbranden van (carter-)olie..
Dus oorzaak: (schraap-)zuigerveren, zuigers, cylinderwand, of klepstelen (rubbers)..
Maar, nu komt het:
Mijns inziens, en wat ik op dit forum altijd lees,
Bij slechte verbranding diesel: zwarte rook.
De garagepief, wiens oordeel ik doorgaans heel hoog heb staan, had het over een of meerdere verstuivers…
En ik dacht in stilte, knap eigenwijs, : tjee, die weet er ook niks van, want dan zou ik ZWARTE rook hebben.
Ik bedoel dat er dan een slechte inspuiting zou moeten zijn door: gloeiborstels , verstuivers, slechte pomp of verkeerde afstelling, brandstoffilter enz. (is er trouwens wel een enz.?).
Affijn, ik weer sinds tijden op dit forum gedoken en wat schetst mijn verbazing: op verschillende plekken lees ik, dat, om blauwe rook te bestrijden , men gaat mieren, oh wacht, deze uitdrukking is wat minder respectvol,… herstel, emmeren, jeremieren, discussieren (ja, dat issum) over het sleutelen aan de pomp en/of de verstuivers…
In opperste verwarring doe ik dan ook een oproep aan alle jeremieerders (=geuzennaam) ter plekke om mij uit mijn verwarring te helpen .
Alstublieft.
Groet.
(Diesel=Ook olie…!, vandaar denk ik dit misverstand (Bij mij of de buitenwereld..))