Een automaat van een 300 Tdi halen is niet zo spannend.
Afhankelijk van of de motor nog gemonteerd zit in de auto is het een uurtje of 4 werk.
Het meest lastige zijn de twee bouten aan de bovenkant.
Verwijder de knop van de high/low/dif lock.
Verwijder de beschermkap boven de koelvin.
Verwijder de tubroslang.
Maak de aansluitingen tusseninterkoeler en radiateur los van het blok.
Verwijder de startmotor, vergeet de accupolen NIET.
Draai de krukas tot je een bout ziet door het gat van de startmotor (13mm 1/4“ met verloopstuk naar 1/2” )
Verwijder deze 4 bouten, kunnen vastzitten (locktide blauw).
Maak de kabel, splitpen, tussen schakelpook en bak los.
Maak de kickdownkabel aan de dieselpomp los.
Maak de electra los, bij mij 3 stekkers waarvan de lastigste de difflock is, zit boven op de LT230.
Maak de uitlaat los aan het uitlaatstuk.
Verwijder de uitlaat tot de achterste demper.
Maak de aandrijfassen los van de LT230 (9/16" ).
Verwijder de handrem (15mm dacht ik).
Laat de kabel gewoon zitten.
Verwijder de 4 bouten van de ophangrubber aan de bestuurderszijde (19mm).
Schroef het subframe los (13 / 17mm).
Het geheel komt nu naar benenden dus wel ondersteunen met een krik die kan zakken!!
Maak de bouten aan het belhouse los (13 / 15mm).
De bovenste zijn maar op 1 wijze los te halen.
Laat het geheel scheefhangen en dan bedoel ik scheef tot tegen het schutbord.
Let op dat de vin niet door de radiateur gaat.
Pak nu 4 lange verlengstukken uit de doppendoos met dop 13.
Schroef de 2 laatste bouten los.
Het geheel komt nu los, DOE DIT MET 2 PERSONEN.
Zodra het geheel los is of de koppelomvormer vastzetten met staaldraad of verwijderen, rustig eraan trekken.
Als hij valt kost dat €300,- +/+ 4 dagen wachten, ervaring ;-0
En dat was het ongeveer.
Revisie stelt niet zoveel voor, zeker doen: governerklep en -huis (samen +/- €250,-).
Let wel op met pakkingen deze zijn duur en gaan per set a €254,-
Goed adres ganzeboom, ze maken je wel bang als je om onderdelen vraagt.
Zodra ze doorhebben dat je weet waar je het over hebt gingen de remmen los.
Volgens mij zou het eea wel moeten passen mits je het uigelijnd krijgt.
LET OP de koppelomvormer wanneer je deze terugplaatst 3 vertandingen die achter elkaar in elkaar schuiven.
Niet goed, helaas en een nieuwe oliepomp is nodig.
Overigens die pomp stelt ook niet zoveel voor.
Volgens mij heb ik dat ding er te vaak uitgehaald omdat ik dit zo uit het hoofd weet…
Succes en op youtube staan verschillende filmpjes.
Roony