vervanging bedrading series 3

  • Exfietser

    Het is inderdaad geen wereldklus. En een oude landrover is echt heel eenvoudig. Er zit eigenlijk heel weinig bedrading in. En hetgene dat er in zit is gewoon lampje, schakelaartje batterijtje enz.

    Het geheim zit hem gewoon in het opsplitsen in delen.

    Je knipperlichten bijvoorbeeld. Dat zijn er maar vier. Er komen dus vier draden je dashboard binnen. De twee draden van de linkerlampen knoop je aan elkaar. Idem voor de rechter lampen. Dan houd je dus nog maar twee draden over. Die twee gaan naar de wisselschakelaar aan je stuur. Het centrale contact van je wisselschakelaar gaat dan naar je knipper relais. Dat is in principe alles. Als echter noodverlichting wilt hebben is moet je de draden via die knop laten lopen.

    Je hebt nu een betrekkelijk simpele schakeling v oor je knippers.

    Zo'n soort schakeling er dus ook voor de remlichten, grootlicht, stadslicht, dimlicht enz. In weze is het niet lastiger dan bijvoorbeeld je deurbel bij je voordeur. Als je echter al die schakelingen op een grote hoop gooit zoals op de foto die ik geplaatst heb en zoals het er vaak achter het dash uitziet. Dan ziet het er gelijk zeer lastig uit ja.

    Ik heb in bovenstaand verhaal overigens alleen een voorbeeld gegeven. Ga het niet bouwen want afhanekelijk van de gebruikte relais en schakelaars kan het anders zitten.

    Gewoon logisch nadenken en opsplitsen in delen. Dan gaat het heus wel lukken.

    Arnold.

  • Exfietser

    Nee hoor ik heb ook een civiele 2a met maar drie draadjes ofzo onder de motorkap.

    Arnold.

  • Andrew Colville

    Ik zou ook via de link van Frans een nieuwe bestellen, vergeet niet aan de extra accessoires te denken ( verstraalers, aanhanger stekker,radio, of anders..) deze kunnen tegen een kleine meer prijs in de boom verwerkt.

    Misschien een idee om de boom er zelf in te leggen en dan een prikker te vragen om hulp bij aansluiten en extra controle of alles wel goed ligt.

    Tip gebruik de oude bekabeling door je chassis ( voor de achter lichten etc ) om de nieuwe erin te trekken ;)

    de rest wijst zich zelf en het product ( zie link van Frans ) is echt helemaal super inmiddels van hun voor series one 80“ en series one 107” SW gekocht en gemonteerd , en nu heb ik er een in de planning voor een Defender 90.

    de boom is de 80"zit alweer 20 jaar en heeft gen enkel probleem of storing en de auto wordt vrijwel dagelijks gebruikt, de specificatie van deze boom is identiek aan origineel, maar je kunt zelf ook kiezen voor moderne materialen en zekeringen als je dat wenst.

    bekijk je electra schema vast even en kijk of je daar wijs uit wordt, als dat lukt dan stelt de kabelboom niks voor om te monteren.

    Groetjes Andrew

  • Frank 110V8

    Beaub,

    Als je een complete boom besteld moet het monteren goed te doen zijn.Eventueel wil ik wel een keertje helpen als je nog problemen hebt na het monteren van de boom.

    Groet Frank

  • Beaub

    Maakt het in dit geval veel uit dat er een 3.9 V8 uit een RR in zit?

  • Frank 110V8

    Hoi,

    dat maakt alleen uit als je ook de efi erin gezet hebt. verder vermoed ik dat je de el entsteking van de 3,9 erop hebt. dit is een minimale aanpassing aan de draadboom (als dat uberhoupt nodig is)

    groet Frank

  • Cor

    Beau,

    Idd zoals hierboven beschreven niet zo moeilijk, rustig en precies door de verschillende draden heenwerken.

    Ik heb nog wel een bdradingsschema in Excel (kleur) staan, als je intesse hebt,

  • WillemNoord

    Ik heb voor nieuwe bedrading getrokken. Gewoon draadje volgen en vervangen. Wel tot aan het dashboard omdat ik dit wil gaan schakelen met relais zodat ik met wat dunnere draden bij het dashboard kan gaan werken.

    Was best te doen en gewoon je boeren verstand gebruiken.

    Je kunt bij een elektronica zaak codering kopen zodat je later alles kunt terug vinden.

    succes

    WillemNoord

  • Andrew Colville

    Met of zonder EFI Ik sluit deze in + - 15 minuten aan :D (Mits de rest al ingebouwd is en werkt natuurlijk )zelfs het Efi gedeelte heeft maar een paar plusjes nodig.

    Maar Mogelijk als je dat Overlegt bij autosparks dat zij er een aparte draad voor de brandstof pomp kunnen verwerken en mogelijk zelfs de stekker ( met de voeding en contact etc) voor de EFI inbouwen in de kabelboom !

    maar in priciepe zolang je een boom voor een benzine motor besteld is het aansluiten van de EFI indien aanwezig geen moeilijk opgave, ik zou je zelfs over de telefoon of via mail kunnen zeggen welke draad wat moet krijgen en welke de ECU gebruikt om je Efi pomp aan te sturen.

    Groetjes Andrew

  • Hans 109

    Je kabelboom van de SIII vervangen is niet moeilijk. Met het schema erbij is het bijna appeltje eitje.

    Draadje aansluiten, testen. Gebruik ipv je accu een kortsluit vast 12V voedinkje. Gaat het per ongeluk fout, dan stort je voeding af en niet je bedrading. Je koplampen kun je er niet op laten branden, hang daar weer een voltmetertje aan. ( of een klein lampje met APM stekers eraan)

    Steenwijk is een tikkie uit de buurt helaas…

    mvg Hans