Ik vraag me af of je niet beter een nieuwe kan kopen. Waarschijnlijk goedkoper.
Verder ga je een nieuw chassis kopen. Als je dat doet is het vaak verzinkt. Als je daar dan aan gaat lassen is dat wel weer zonde. Of je moet het niet verzinkt kopen en daarna verzinken.
Verder heb jij een onwijze (kostbare) lijst gemaakt waarvan ik me afvraag of het niet een beetje overdone is.
Dit bijvoorbeeld:
Skidplates (volledige ondezijde beschermd / beplaat inclusief stuurstangen, let op olie wissels e.d.).
Diff beschermers?
Takkenvangers?
Sills maken als rock-tree sliders (met hi-jack punten).
Lamp bescherming?
Zelfgemaakte doeken in wielkasten om modderverspreiding te voorkomen?
Bullbar?
Beter voor en achterbumper (met hi-jack punten).
Slijtbescherming (traanplaat)?
“Modderschermen” in spatborden tegen verspreiding van modder?
Assen versterken(waar zitten zwakke punten)?
As ontluchting hoog leggen (waar, hoe, welke materialen)?
Assen galvaniseren?
Als je alles op de wagen zet ben ik bang dat het geheel onmogeliijk zwaar wordt. En daardoor niet meer te handelen in het terrein. Kijk eens naar een suzuki LJ80. Een klein wagentje wat bijna niets weegt maar daardoor wel, met bijna geen motor overal komt. Waar een zware 109 vastloopt tippelen deze wagentjes gewoon door.
Verder je achteras galvaniseren is geld naar de zee dragen volgens mij. Maar als je het mooi vind moet jij dat doen. Je kunt ook je voorbumper vergulden ofzo. Als je het mooi vind moet je het maar doen maar nut heeft het niet.
Verder is het de vraag of je gelukkig wordt van knutselen met een andere assen, diffs en v-bakken. In elke willekeurige auto zijn die componenten op elkaar afgestemd. Op een dusdanige manier dat de een goed werkend en betrouwbaar geheel is verkregen. Over de series 2 en 3 aandrijflijnen wordt vaak gezegd dat die niet sterk zijn en dat de wagens langzaam zijn. Het maffe is dat die aandrijflijn voor het echte werk waar die destijds voor is ontworpen werkelijk geweldig presteert. Op moeilijk begaanbaar terrein doet hij het werkelijk uitstekend. Landrover heeft met deze wagens ook zijn naam opgebouwd en dat was niet omdat de wagens zwak waren en slecht presteerde. De wagens zijn echter niet gebouwd om superzware trials te rijden en evenmin om heel snel te rijden. Daar moet je dan een andere wagen voor hebben. Als je die ervan wilt maken prima natuurlijk.
Ik moet alleen altijd denken aan mijn natuurkunde leraar. Die onderwees de wet van het behoud van ellende. Als je een mooie oplossing hebt gevonden voor een probleem komt er iets anders vervelends voor terug. Je vind b.v. het motorvermogen te klein en besluit er een 12 cilinder 800pk motor uit een ferrari of lamborgini in te bouwen. Dan kom je er dus achter dat je om de 100 km moet tanken terwijl je een overlandtrip naar Vladivostok wilt maken. Niet handig. Terwijl de wagen dat in de standaard uitvoering gewoon wel kan.
Daarom, denk eerst goed na wat je wilt gaan bouwen en waarom. Een wagen die heel snel kan rijden en tegelijk een extreem trial en een overland en een gevechts voertuig is kan volgens mij niet. Je moet dan eigenlijk gewoon vier wagens hebben. Een bowler voor de snelheid, een montstertruck voor de trials en een als woonwagen ingerichte standaard landrover voor het overland gebeuren en een tank om te knokken.
Ik denk dat je eerst een idee moet hebben van wat je nu eigenlijk wilt bereiken en daarna een plan met hoe je dat wilt gaan doen. Als je zomaar wat gaat knutselen, ook al heb je onbeperkte resources staat er over een jaar of vijf ergens een project te koop ben ik bang. En dat zou toch zonde zijn nietwaar.
Nog even over de assen. Toyota assen schijnen heel sterk te zijn. Maar als je dat wilt zou ik de hele aandrijflijn inclusief motor Toyota maken. Dan heb je een op elkaar afgestemd geheel waarvan je kunt verwachten dat er straks ook blij mee zult zijn.
Veel succes met de ombouw,
Arnold.