Renovatie S3 88" RHD -inleiding-

  • Anonymous avatar

    Hoi,

    Ik heb een series 3, 88”, RHD.

    Hieraan heb ik al een hoop dingen gerepareerd / vervangen. Dingen als, motor en bijbehorende(nu 2,5 LPG/benzine), uitlaat (grotere diameter als 2.25, volledig RVS met spaghetti spruitstuk), voor- en achteras volledig gereviseerd (alle draaiende / slijt gevoelige delen), cardanassen voor en achter vervangen, Heavy Duty stuurstangen, LPG installatie in laadruimte, nieuwe verlichting (alles), TIC paraboolveren met procomp 9000 schokbrekers.

    Echter (en dit wist ik stiekem al lang) is het chassis in slechte staat, het is op plaatsen zo dun geroest dat het nu bij een veerbus plat is gedrukt. Repareren gaat moeilijk omdat dat eigenlijk oplapwerk is en dat ook al vaak is gedaan. Laten we eerlijk zijn blijven oplappen werkt niet. Tevens is het schutbord in slechte staat, in Engeland hebben ze al de ventilatie kleppen dichtgelast en het begint langzaam uit elkaar de vallen.

    Nu ben ik echter nogal gehecht geraakt aan de auto. De pure rijervaring, terreinrijden, uiterlijk kortom de vrijheid die de auto geeft is verslavend.

    Daarom wil ik de auto van de grond af renoveren op een dergelijke wijze dat ik er nog jaren mee vooruit kan (met relatief klein onderhoud). Ik zeg renoveren omdat ik de auto niet wil restaureren (in authentieke / originele staat terug brengen). Ik wil het karakter en het uiterlijk van een series Land Rover behouden, maar wel de historische zwakke punten verbeteren.

    Kortom ik wil graag een mooie, betrouwbare Land Rover met behoud van series gevoel en uiterlijk waar ik aankomende jaren vele mooie ritten, vakanties en dagelijks gebruik van kan maken.

    Ik zou een aap zijn als ik daarbij niet de kennis en ervaring inzet die hier op de prikpagina rondzweeft. Ik heb besloten de verbeter / renovatie punten een-voor-een door te spreken / discussiëren hier op het forum. Te plukken zeg maar. Op die manier zijn alle punten goed doordacht voor ik ze uitvoer. Ik zal alle punten documenteren (ook in de praktijk uitvoering) en het posten hier op het forum als tegenprestatie zodat iedereen er wat aan heeft.

    Ik heb een lijst gemaakt welke punten ik heb bedacht welke te verbeteren zijn waar we het over kunnen hebben.

    Het lijk me het beste dat we dit lijstje aanvullen / verbeteren voordat we de individuele punten gaan bespreken!

    Kom maar op dus!

    Bedankt, groeten, Just.

  • Anonymous avatar

    Electra:

    Accu en zekeringskast verplaatsen naar ruimte onder bijrijderstoel, waterdicht.

    Electra systeem nieuw aanleggen; foolproof, waterbestendig, slijtvast.

    Extra rij-verlichting.

    Extra werk verlichting.

    Massa schakelaar?

    Tweestands ruitenwisser-schakelaar?

    Extra instrumenten? bijvoorbeeld volt meter/ ampère meter?

    Luidere claxon.

    Electrische koel ventilator.

    Waar radio (waterdichtheid).

    Assen:

    Assen versterken(waar zitten zwakke punten)?

    As ontluchting hoog leggen (waar, hoe, welke materialen)?

    Assen galvaniseren?

    Carroserie:

    Achterklep ipv deur (makkelijker softtop van te maken).

    Tropen dak.

    Hardtop met schuiframen (achterin) ronde hoeken of rechte hoeken.

    Softtop.

    Rubbers tussen chassis en corroserie?

    Scharnieren voordeur (RVS / gegalvaniseerd?).

    Aluminium door top?

    Kunststof raamgeleiders?

    Chassis:

    Nieuw chassis.

    Over-rol beveiliging (intern inclusief ondersteuning voor het roofrack). Mogelijk te combineren met softtop ondersteuning?

    Verlaagde en weer op te halen trekhaak.

    Versterkingen chassis?

    Motor:

    Elektronische ontsteking (met benzine en LPG curve?).

    Snorkel.

    Oliekoeler + temperatuur meter voor mogelijke toepassing PTO?

    Ontsteking waterdicht maken?

    90 gaspedaal constructie (kabel). Hoe Handgas?

    Aandrijfing:

    Verbeteringen: LSD voor en achter? Locker op tussenbak?

    Rubber hoes om schuifstukken cardanassen?

    Vijf versnellingbak.

    Versnellingbakplaat met finnen of extra diep?

    Stuur inrichting:

    Versterkte ring steerrelay (http://www.nickslandrover.co.uk/archives/1452)?

    Veer inrichting:

    Rubber bussen of PU.

    Andere schokdempers (santana spec. Ipv. Procomp).

    As banden om maximale uitslag te bepalen.

    Recovery:

    Sleeppunten.

    Lier (mechanisch / hydraulisch / elektrisch?)?

    Welke losse recovery materialen. Wat mee te nemen en hoe op te bergen.

    Interieur:

    Verbeterde verwarming (betere ventilator / standkachel).

    Geluidsisolatie / absorbsie.

    Bankjes en gordels achterin.

    Betere voor-stoelen (geen skai).

    Extra bergruimte aan plafond (netjes oid).

    Cubbybox?

    Bescherming:

    Skidplates (volledige ondezijde beschermd / beplaat inclusief stuurstangen, let op olie wissels e.d.).

    Diff beschermers?

    Takkenvangers?

    Sills maken als rock-tree sliders (met hi-jack punten).

    Lamp bescherming?

    Zelfgemaakte doeken in wielkasten om modderverspreiding te voorkomen?

    Bullbar?

    Beter voor en achterbumper (met hi-jack punten).

    Slijtbescherming (traanplaat)?

    “Modderschermen” in spatborden tegen verspreiding van modder?

    Algemeen:

    Alleen RVS bouten.

    Alle stalen delen verzinken.

    Welke banden (MT of AT, welke breedte, welke diameter (snelheidsverschil).

    Welke velgen?

    Algemeen waterproofen.

    Waadplug; slang aan maken?

    Reservewiel; waar?

    Kilometerteller verbeteren; hoe?

    Brandblusser; sproeischuim? Hoeveel liter?

    Remmen:

    Bekrachtigd, grotere trommels en dubbel gescheiden systeem? Of schijfset van Santana?

    RVS verlengde remleidingen.

  • Anonymous avatar

    en toen had je nergens meer tijd voor, gaan vrienden steeds gekker kijken of je ontlopen.

    vraagt je vrouw of we er mee op vakantie kunnen (ik denk ja maar welk jaar?)

    kortom er gaat een wereld voor je open, heeeeeeeeeeeeeeerlijk.

    succes paul

  • Anonymous avatar

    Die van mij kan bijna voor de APK en ik denk nog steeds datzelfde:)

    Je hebt een mooie lijst maar ik hoop dat je je realiseerd dat het een hoop werk is waar een hoop tijd in gaat zitten. Als je een gewone restauratie doet dan ben je emt een jaar snel klaar. Ik ben al anderhalf jaar aan het sleutelen. In die tijd heb ik bijna elk weekend en alle vrije dagen met sleutelen bezig geweest. En dat merk je na een tijdje en wil je eigenlijk een keertje rijden.

    Ik maak nu de auto rijdend zodat ik een goede basis heb. Dan kan ik lekker genieten van de auto en ondertussen de auto verder verbeteren.

    Maar aan de andere zijde is het wel een heel leuk project om te doen. Je leert er een hoop van, aan eht eind heb je een auto die je door en door kent en je hebt een mooi resultaat waar je trots op kan zijn!!!! En dat is het dubbel en dwars waard!

  • Anonymous avatar

    Vraag je af of je de tijd, zin, uithoudingsvermogen, kennis, een relatie en portemonnee hebt om deze ambitie (een nieuwe auto bouwen die duurder en slechter is dan wat je voor dat geld gewoon kan kopen) waar te maken. Het plan is zowel financieel en als bezigheid volslagen waanzin. Maar het is een vrij land.

    Sterkte, maar zeg niet dat niemand je gewaarschuwd heeft.

    Huub

    (die ook al wat stomme proecten gedaan heeft)

  • Anonymous avatar

    Als je een “gewone” restauratie doet kan dat 2000 uurtjes kosten…….

    Ooit gekocht als wrak, met een dak dat meer dan 50 cm was getordeerd en een slecht schutbord en chassis (bovenste foto).

    Iedere keer een deel van de auto restaureren als doel stellen, dan blijft het leuk en overzichtelijk.

  • Anonymous avatar

    Ik heb veel chassiswissels gedaan voor mensen, zolang je niet afwijkt van standaard valt het allemaal redelijk te overzien. Ik geloof niet dat je een goed beeld hebt van de hoeveelheid aanpassingen waar je om vraagt en de hoeveelheid impact die dat heeft.

    Alleen al het plaatsen van een 5 bak en een tussenbak met inschakelbare locker (zoals je opgeeft) is een grote klus. De 5 bak past niet zomaar op je benzinemotor dus je hebt dan ook ander bellhouse, vliegwiel en startmotor nodig. Je radiator past niet meer op de originele plek en die van een Defender past ook niet. Daarna nog de assen versterken met Limited slip diffs of iets degelijks. Als je dan geen Defender assen wil plaatsen vanwege de originele Looks, ben je veel geld kwijt…….

  • Anonymous avatar

    Kennen jullie dat programma: “help mijn man is klusser”.

    Misschien wordt dit de 1e uitzending op autogebied over een paar jaar!

    Weet waar je aan begint, het is een enorme hoeveelheid werk.

    Wel een geweldige uitdaging.

    Suc6

    Kees

  • Anonymous avatar

    Hoi,

    Bedank voor de reacties.

    Ik weet dat het veel werk is, maar dat heb ik er voor over en heb daarom ook al een klus plaats gevonden waar ik hem langdurig (minimaal 2 jaar) kwijt kan.

    Het lijstje is niet iets wat ik WIL doen het is iets waar ik hier op het prikbord de voor en nadelen van wil bespreken om zodoende te kunnen concluderen of het wel of niet zin heeft.

    Ik ga allereerst uit van een redelijk standaard chassis wissel.

    Heeft iemand nog aanvullingen op het lijstje, dingen die ook intressant zijn om te onderzoeken?

    Bedankt, groet,

    Just.

  • Anonymous avatar

    Als j e na zoveel demotiverende reacties nog zzegdt ik doe het lekker toch dan zeg ik.

    GO FOR IT AND ENJOY:D