koelvraag

  • sjorsboomschors/aka/PP

    gisteren 300 km gereden om daktent op te halen, helemaal blij!!kids nog blijer…

    maarr:

    m'n overloop van koelreservoir scheurde halverwege, en ik had meteen m'n voeten en benen verbrand, want ze gooide een hoop koelmeuk eruit.

    m'n temp. meter op dash staat mega in het rood, zelfs er voorbij ( orginele 2.5 N/A meter, 200tdi blok, dus ik geloof het wel.)

    als extra een temp.meter, sensor voor de thermostaat ( bovenste leiding, naast de intercooler), en die schommelt, als ik 85-90 km/u rij is het rond de 100 graden, als ik zachter rij is het rond de 80, Kenlow slaat ook mooi aan, sensor ook bovenste leiding, in radiator.

    als ik een koelprobleem heb, kan ik toch niet ruim 300 km. rijden, en vandaag ook nog eens 50km. zonder problemen??( geen sludge in blok, geen waterverlies, tankje mooi op druk)of is dit weer een Defenderisme waar ik me neer bij moet leggen?

    iemand iets zinnigs??

  • Erik One-ten+LW

    Meten is weten…

    Zoals je zelf al aangeeft, een oude meter, modernere sensor..Warm rijden dat ding en meten.

    Erik

  • Eric&Betty Boop

    Als die extra sensor in de bovenste leiding zit hij niet voor maar na de thermostaat en 100 graden is toch echt te veel.

    In de kop waar de echte sensor zit is het dan misschien nog een paar graden heter.

    Ook bij volle belasting en dit weer mag als je koelsysteem in orde is de temperatuur toch niet boven de 90 graden komen.

    Ik begrijp ook niet goed uit je posting of je de sensor in de kop van de 200tdi hebt vervangen voor de originele van de 2,5NA zodat je meter op het dashboard goed aangeeft.

    En zoals mijn naamgenoot al aangeeft,ga eerst eens meten met een meter die je 100% kan vertrouwen.

  • sjorsboomschors/aka/PP

    ik vermoed dat de vorige, inmiddels overleden Ierse eigenaar het gehele Disco , 1994, 200TDi blok heeft over gezet, incl. radiator/intercooler, gril komt nl. ook cm of 5 voor de koplampen uit.

    en ik dacht dat de aanvoer van 100graden+ koelwater door de onderste, rechterkant ( vanuit de bestuurderskant gezien) zat, door de radiator gaat en dan via de linker bovenkant weer het blok ingaat, of is het net andersom??

  • sjorsboomschors/aka/PP

    heb gemeten met m'n ge-ijkte temp. meter uit de keuken: -40 tot + 360 graden, en temp. is normaal( 80. graden, net zoals de meter aangaf)

    ga er een andere temp. sensor ingooien, maar kom twee verschillende tegen:

    blauwe

    &

    rode

    wat is het verschil , buiten de € 7,-???

    en ik verdenk m'n electra er btw van dat hij wat ontregeld is:

    ik rij ook 1-op-5, ( maar vertrouw de benzine meter ook niet)

    geeft te lage/hoge boordspanning ook vertekend beeld bij meters? amp. meter doet ook al raar, normaal precies halverwege, licht aan is zwaar naar links, terwijl de accu gewoon wordt geladen.

    temp meter in het rood, benzinemeter in de min en amp. meter dito+ continue rood lichtje aan.

    wordt nog een leuke tocht naar Maka over twee weken…….

  • Frans Bonnes

    Hete water gaat bovenaan de radiateur in, en komt er onderaan weer gekoeld uit.

    Als alles tenminste goed aangesloten zit en naar behoren werkt.;)

    fb

  • -

    Bij de disco 200 zit de sensor in het thermostaathuis.

    deze kan niet overweg met jouw meter.

    Bij Bp in Gouda hebben ze een 2.5 n/a sensor en een verloop die je zo in het huis schroeft en klaar is klara.

    Als je er zeker van wil zijn dat je meter goed is, leen dan een digitale thermometer of koop er 1 voor € 20,- bij een voedingsgroothandel ( hanos, Ven, Makro etc.) en lees de bedrijftemperatuur tot op tiende van graden af.

    Groet, Paul