Rook Rook Rook!!!!!!!

  • TRonald

    Rook Rook ?????

    Vanochten wilde ik ff weg, draai mijn verlichting schakelaar aan en zou starten…. komt er ineens rook bij mijn schakelaar vandaan.

    alles uit gezet en met de brandblusser in de aanslag gewacht op wat er komen gaat.. gelukkig niets.

    meteen gereedschap er bij en mijn schakelaar los gemaakt en zie dat een rode draad geheel is verschroeit..

    wat nu… vervangen die hap… en wie heeft er ervaring met de hoofdschakelaar van een 109 ex. mil uit 1979.

    of wie kan mij helpen aan een schema voor die hoofdschakelaar wel een beetje in Jip en Janneke taal.

    Ik weet wel dat de bedrading is aangepast door de vorige eigenaar omdat de militaire verlichting niet meer aanwezig is en mijn indruk is dat e.e.a. hierdoor

    verandert en het geheel niet meer orgineel is.

    groet TRonald

  • Exfietser

    Eerst uitzoeken wat er mis is gegaan voor je iets gaat vervangen.

    Het schema is van mijn militaire 109 s3. Het zou redelijk met dat van jou moeten kloppen.

    Arnold.

  • TRonald

    Arnold,

    Alvast bedankt voor de schema's ga kijken hoe en wat. alles heeft nu een paar jaar gewoon gewerkt zoals het hoort dus sta nog even met een vraagteken. maar zeker ga ik nu eens kijken zover ik het opties kan zien of alles aangesloten is vanaf verlichting naar de schakelaar enz. zal wel even een zoekplaatje worden.

    thanks Ronald

  • RoadRocket

    kleine tip van de sluier; de schakelaar kan het eigenlijk niet aan dat de stroom er rechtstreeks doorheen gaat, uiteindelijk begeeft die het dan als ook de draden eromheen, vandaar de rook… je bent niet de eerste laro-rijder met rooksignalen uit het dashboard… een nieuwe schakelaar lost het tijdelijk op maar beter is de verlichting te schakelen via een relais… check voor een verdere uitleg het archief of bijvoorbeeld http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html

    groet en succes, robert

  • TRonald

    Robert,

    ook bedankt, heb waarschijnlijk de boosdoener gevonden… linkerkoplamp bedrading heb wat kleine beschadigingen gevonden aan de draden hier is bij mij wat bedrading gekoppelt vlak naast de radiator…. dus warmte denk ik .. ga deze morgen eens bekijken en vervangen, meteen alles eens nalopen. wordt een hele klus denk ik en meteen eens jou suggestie meenemen..

    dank, Ronald

  • Exfietser

    De civiele lichtschakelaar kan inderdaad een probleem geven. Hoewel die van de series beter zijn zijn dan die van de nieuwere defenders. De militaire lichtschakelaar is een stuk degelijker en heeft de problemen van de civiele schakelaar niet. Ik heb hem moeten vervangen omdat hij gewoon versleten was. Mijn series heeft er meer als drie hele zware tonnen opzitten, is tien jaar in africa als noodhulpwagen gebruikt en is inmiddels 34 jaar oud. Dan is het niet raar dat er iets versleten is. Ik heb de schakelaar vervangen en als extra alles met relais geschakeld, zoals Robert voorsteld. Dat is altijd een verstandige ombouw. Militaire lichtschakelaars zijn nl. nogal duur niet makkelijk te krijgen. En zo gaat hij eeuwig mee.

    Waardoor het vaak fout gaat is gewoon doorgesleten bedrading met als gevolg sluiting en rook. Bij mij waren er ook allerlei draden in de boom(zoals die 7 draadjes die naar achter gaan worden genoemd) doorgesleten. Ik heb het gewoon gerepareerd en nu doet alles het weer.

    Wat ook problemen kan geven is er een paar mooie verstralers op prutsen die ook met de lichtschakelaar aan en uitmoeten kunnen. Lampen trekken veel stroom en die stroom extra is heel snel te veel voor een lichtschakelaar.

    Je hebt al doorgesleten draden gevonden. Ik denk dat het verstandig is om alles na te lopen en alle doorgesleten plekken te repareren.

    Arnold.

  • Marc-my-Words

    RoadRocket Schreef:

    ——————————————————-

    > kleine tip van de sluier; de schakelaar kan het

    > eigenlijk niet aan dat de stroom er rechtstreeks

    > doorheen gaat, uiteindelijk begeeft die het dan

    > als ook de draden eromheen, vandaar de rook… je

    > bent niet de eerste laro-rijder met rooksignalen

    > uit het dashboard… een nieuwe schakelaar lost

    > het tijdelijk op maar beter is de verlichting te

    > schakelen via een relais… check voor een verdere

    > uitleg het archief of bijvoorbeeld

    > http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.htm

    > l

    >

    > groet en succes, robert

    Je kan ook eens zoeken op “Zweedse lichtversterker”.

    Of die 1:1 op een militaire auto passen? (zolang de lampvoeten maar standaard zijn kan er weinig mis) – wel zal je bij een 24V auto de relais moeten wisselen.

    Marc