Pierburg op civiel blok

  • Nick

    Hoi,

    Ik heb vanmiddag voor een leuke prijs een Pierburg vacuumpompje kunnen bemachtigen op de auto sloperij. Ik heb al een elektrisch Volvo pompje, maar ik wil dit graag gaan vervangen door het mechanische pierburg pompje. De reden waarom doet er niet toe, en ik wil ook geen discussie opwekken over welk pompje beter is of niet.

    De vraag die ik heb is of iemand al eens zo`n mechanisch pierburg pompje op een CIVIELE 2,25 diesel heeft gemonteerd, ik ken de oplossing van de spanrol bij de militaire diesels maar bij de Civiele heb je niet zo`n eenvoudig montagepunt.

    De opties die ik nu even snel heb kunnen zien onder de motorkap zijn er eigenlijk 4:

    1. Ik maak een beugeltje om het pompje ergens aan de linkerzijde van de motor te monteren, met een (veel) langere V-snaar kan ik dan misschien de afstand halen en met het pompje kan ik de snaar ook nog goed strak spannen. De problemen: Waaraan monteer ik het montagebeugeltje en dus het pompje? Aan de bouten van de dustributiedeksel? Lijkt me niet echt stevig genoeg. Aan de bouten van de motorsteun dan? Zou kunnen. Verder vraag ik me af of ik niet in de knoop kom met de onderste koelwaterslang als ik zo te werk ga, het komt in ieder geval wel dicht in de buurt.

    2. Ik monteer het pompje aan de rechterzijde van de motor boven de dynamo. Als ik een iets langere V-snaar neem is dat misschien een relatief eenvoudige oplossing, ik zit niet met het probleem van het beugeltje, dit zou ik namelijk kunnen bevestigen aan de dynamosteun met een beetje ontwerp skills. Wel komen er dan erg veel poelies bij elkaar te staan waardoor er misschien meer kans komt op het slippen van de V-snaar?

    3. Ik zoek een militaire krukaspoelie zodat ik met de grote schijf de dynamo en waterpomp aandrijf en met het kleine schijfje de vacuumpomp. De vacuumpomp heeft dan al gelijk een wat lager toerental wat gunstig is voor de levensduur van het pompje en ik hoef (waarschijnlijk) geen andere poelie te monteren. Ik heb dan wat meer speling met de plaatsing van het pompje omdat ik geen rekening hoef te houden met andere poelies. Ook is het risico op slippen van de snaar minder groot. De vraag is echter of de grote schijf van een dubbele krukaspoelie zich wel op dezelfde positie bevindt als bij een normale enkele schijf?

    4. Ik ga op zoek naar een militaire distributiedeksel met bijbehorende krukaspoelie, ik militairiseer het blok dus. De dynamo kan ik dan net als op een militair blok links boven de motor plaatsen en het pompje kan ik dan net zoals bij iedereen monteren waar nu de dynamo zit (de spanrol bij militaire blokken dus). Nadeel is dat het veel meer aanpassings- en verbouwingswerk eist dan de bovenstaande manieren, daarbij komt ook nog dat ik maar eens een militaire deksel moet zien te vinden, meestal krijg je er een heel blok bij.

    Ik sta natuurlijk open voor tips, op- en aanmerkingen en andere manieren om het pompje te monteren, ik ben benieuwd of iemand dit wel eens gedaan heeft met een civiel blok.

    Heeft trouwens nog iemand een documentje waarin wat meer informatie over het pompje staat? Technische gegevens, tekeningen, onderdeelnummers, wat dan ook het is welkom.

    Nogmaals: een discussie over Elektrische pompjes en Mechanische pompjes wil ik niet opwekken. Ik weet dat een elektrisch pompje makkelijker te monteren is, maar ik wil gewoon een mechanisch pompje.

  • Dennis101

    De 110 met 2.25 dieselmotor had ook zo'n pompje.

    Dus ja, dat is al eerder door iemand op een civiele 2.25 D gemonteerd.

    In het werkplaats handboek van de 90/110 (Dus niet de Defender!) is te zien hoe deze pomp met een beugel links boven aan de motor gebouwd is.

    De korte snaar loopt over de (dubbele) poelie van de waterpompen en drijft de pomp aan.

    Omdat de pomp zo hoog geplaatst is blijft het gewoon mogelijk om een laag geplaatste dynamo te monteren.

    Dennis B

  • Exfietser

    Lange snaren gaan klapperen. Bij het militaire blok wordt de dynamo met een zeer lange snaar aangedreven. Om het klapperen te voorkomen hebben ze daarom een geleiderol geplaatst. Veel mensen laten die weg met als gevolg veel meer trillingen op de dynamo. Daardoor slijt de ophanging van de dynamo sneller. De bevestigingsgaten van de dynamo lubberen dan eerder uit.

    Toerental van de dynamo is zeer belangrijk. Een prikker had de pomp op zijn militaire blok op de dynamo gemonteerd en moest jaarlijks de menbranen in de pomp vervangen.

    Vier pully's in een snaar is niet handig. Bij drie loopt de snaar over 1 derde van de pully en heeft 1 derde van de circel om energie over te brengen. Bij vier pully's wordt maar een kwart van de cirkel gebruikt. Dat is een twaalfde minder oppervlak om energie over te brengen. Of te wel meer slip en slijtage. Let wel, een van de pully's is van de waterpomp. En je wilt niet dat die slipt. Ik weet het niet maar ik denk dat de waterpomp flink wat energie gebruikt, en dus ook een behoorlijke belasting van de v-snaar is.

    De mooiste oplossing is een dubbele pully op de krukas plaatsen denk ik. Anders kun je de pully van je dynamo af halen en hem als dubbele pully na laten maken. Met die dynamo drijf je dan weer je pomp aan. Je kunt dan zelfs een andere diameter kiezen voor een lager toerental.

    Anders moet je uitzein naar een niet landrover dynamo met ingebouwde pomp. Ik heb helaas geen specs van het pompje en kan je alleen maar vertellen hoe ik het op mijn militaire blok geprutst heb.

    Van Dam in Rehnen heeft mischien dubbele pully's

    Arnold.

  • Nick

    Dat met die snaar had ik al verwacht. Het wordt sowieso een pruts oplossing (vind ik zelf eigenlijk) als ik de snaar over 4 poelie`s moet gaan laten lopen, dus dat wilde ik eigenlijk al liever niet doen. Zeker met het slipgevaar gaat het dat dus niet worden. De oplossing met de dubbele (krukas-) poelie lijkt mij inderdaad een mooie en ik ontkom er niet aan om een dubbele poelie te gaan plaatsen, blijft de vraag nog eventjes waar. Nu vraag ik me nog af of een dubbele militaire poelie op een Civiel blok wel gaat passen. De militaire poelie past ongetwijfeld op de civiele krukas maar staan de poelie`s nog in lijn met zo`n militaire dubbele poelie op een civiel blok? Op wat voor manier is zo`n dubbele poelie eigenlijk “opgebouwd”, is het eigenlijk een civiele poelie met een kleinere poelie erachter “geplakt” of is het echt een volledig afwijkende poelie waarvan de grote schijf niet meer in lijn staat met de waterpomp en dynamo op een civiel blok? De kleine schijf maakt eigenlijk niet uit, ik moet toch een ander beugeltje gaan maken dus dat kan er gelijk op aangepast worden.

    Blijft natuurlijk ook nog de oplossing over die Dennis beschrijft, dat is ook een erg mooie en natuurlijk de makkelijkste, omdat het al eens gedaan is en het dus ook nog eens standaard onderdelen zijn. Ik heb alleen geen werkplaatshandboek van de 90/110 en ook geen parts manual. Heb jij deze misschien in een digitale versie Dennis, en zou je mij die misschien willen mailen?

    En, als ik het op de manier die Dennis omschrijft oplos kan ik altijd NOG iets aandrijven als ik een dubbele krukaspoelie plaats, een tweede dynamo ofzo:D

  • der-rudi

    Wat de montage betreft kan ik je niet verder helpen, maar op http://landrover.woelmuis.nl is wel een pdf-je te vinden over deze pomp.

    Doe er je voordel mee

  • Nick

    Bedankt voor de link! Ik heb hem gevonden, altijd handig zo`n PDF-je met informatie en specificaties e.d.

  • Dennis101

    Ik heb de relevante pagina's uit het werkplaats handboek en het onderdelenboek samengevoegd in een pdf.

    Deze is hier te vinden:

    vacuumpomp

    Dennis B

  • ignace

    Hallo Nick,

    Voor je begint met te bezinnen hoe je de pierburgpomp monteert, moet je deze even controleren of er nog olie aanwezig is en ervoor zorgen dat je je de poelie-verhoudingen niet vergeet. Degene die ik gekocht had was drooggelopen en de aanwezige poelie was net zo groot of kleiner dan de krukaspoelie. Het gevolg is dat er nauwelijks genot geweest is van de eerste oplossing en dat de revisie achteraf moeizaam maar wel geslaagd verlopen is. Bij mij hangt hij rechtsonder de motor waar de originele ooit zijn plekje had.

    S6

  • Nick

    Bedankt Dennis, kan ik weer verder gaan knutselen en verzinnen hoe ik het aan ga pakken. Ik zag in ieder geval dat de onderdelen (bijna) niet meer leverbaar zijn, dus dat wordt waarschijnlijk namaken.

  • Nick

    De olie ga ik zeker even controleren voordat hij gemonteerd gaat worden. Het pompje werkt in ieder geval nog goed, hij zuigt goed vacuum en ik hoor geen rare geluidjes en voel geen spelingen als ik hem rond draai, dus ik ga ervan uit dat hij nog goed is. Hij ziet er ook nog als nieuw uit, hij is alleen een beetje smerig.