Hoi,
Ik heb vanmiddag voor een leuke prijs een Pierburg vacuumpompje kunnen bemachtigen op de auto sloperij. Ik heb al een elektrisch Volvo pompje, maar ik wil dit graag gaan vervangen door het mechanische pierburg pompje. De reden waarom doet er niet toe, en ik wil ook geen discussie opwekken over welk pompje beter is of niet.
De vraag die ik heb is of iemand al eens zo`n mechanisch pierburg pompje op een CIVIELE 2,25 diesel heeft gemonteerd, ik ken de oplossing van de spanrol bij de militaire diesels maar bij de Civiele heb je niet zo`n eenvoudig montagepunt.
De opties die ik nu even snel heb kunnen zien onder de motorkap zijn er eigenlijk 4:
1. Ik maak een beugeltje om het pompje ergens aan de linkerzijde van de motor te monteren, met een (veel) langere V-snaar kan ik dan misschien de afstand halen en met het pompje kan ik de snaar ook nog goed strak spannen. De problemen: Waaraan monteer ik het montagebeugeltje en dus het pompje? Aan de bouten van de dustributiedeksel? Lijkt me niet echt stevig genoeg. Aan de bouten van de motorsteun dan? Zou kunnen. Verder vraag ik me af of ik niet in de knoop kom met de onderste koelwaterslang als ik zo te werk ga, het komt in ieder geval wel dicht in de buurt.
2. Ik monteer het pompje aan de rechterzijde van de motor boven de dynamo. Als ik een iets langere V-snaar neem is dat misschien een relatief eenvoudige oplossing, ik zit niet met het probleem van het beugeltje, dit zou ik namelijk kunnen bevestigen aan de dynamosteun met een beetje ontwerp skills. Wel komen er dan erg veel poelies bij elkaar te staan waardoor er misschien meer kans komt op het slippen van de V-snaar?
3. Ik zoek een militaire krukaspoelie zodat ik met de grote schijf de dynamo en waterpomp aandrijf en met het kleine schijfje de vacuumpomp. De vacuumpomp heeft dan al gelijk een wat lager toerental wat gunstig is voor de levensduur van het pompje en ik hoef (waarschijnlijk) geen andere poelie te monteren. Ik heb dan wat meer speling met de plaatsing van het pompje omdat ik geen rekening hoef te houden met andere poelies. Ook is het risico op slippen van de snaar minder groot. De vraag is echter of de grote schijf van een dubbele krukaspoelie zich wel op dezelfde positie bevindt als bij een normale enkele schijf?
4. Ik ga op zoek naar een militaire distributiedeksel met bijbehorende krukaspoelie, ik militairiseer het blok dus. De dynamo kan ik dan net als op een militair blok links boven de motor plaatsen en het pompje kan ik dan net zoals bij iedereen monteren waar nu de dynamo zit (de spanrol bij militaire blokken dus). Nadeel is dat het veel meer aanpassings- en verbouwingswerk eist dan de bovenstaande manieren, daarbij komt ook nog dat ik maar eens een militaire deksel moet zien te vinden, meestal krijg je er een heel blok bij.
Ik sta natuurlijk open voor tips, op- en aanmerkingen en andere manieren om het pompje te monteren, ik ben benieuwd of iemand dit wel eens gedaan heeft met een civiel blok.
Heeft trouwens nog iemand een documentje waarin wat meer informatie over het pompje staat? Technische gegevens, tekeningen, onderdeelnummers, wat dan ook het is welkom.
Nogmaals: een discussie over Elektrische pompjes en Mechanische pompjes wil ik niet opwekken. Ik weet dat een elektrisch pompje makkelijker te monteren is, maar ik wil gewoon een mechanisch pompje.