vreemd 300 tdi verschijnsel

  • Bart van Dessel

    Mijn rrc 300 tdi heeft een raar verschijnsel, ik pijl bijna dagelijks het oliepijl en nu begint het pijl te stijgen! Ik begin dus een concurrent van Shell te worden.. of komt er diesel bij de olie? Kan dit via een defectopvoerpompje? of ergens anders?

    gr, Bart (die al wat aandelen Shell heeft verkocht)

  • Grumpy Old Sil

    Hoi Bart,

    bij TD5's wil de brandstof gallerij wel eens een scheur vertonen (niet zichtbaar) met hetzelfde resultaat. Bij de 300 TDI is dat een heel ander verhaal. Zou het snel ook niet weten maar mijn gedachten gaan in eerste instantie uit naar een plek waar er diesel bij kan komen en da's via een verstuiver.

    Hoop dat het meevalt.

  • Joost88

    er kan ook koelvloeistof bij de olie komen.

    Dan is er wel iets kapot in je blok.

    Je kunt dat controleren door een brandende aansteker onder je peilstok te houden. Als het begint te knetteren zit er water bij je olie

  • Bart van Dessel

    koelvloeistof bij de olie is meestal een doorgeslagen koppakking, maar de olie is netjes zwart, zit geen water bij. Ik zal het opvoerpompje ‘s wisselen, is ook het werk niet. Via de verstuiver begrijp ik niet helemaal, die diesel verbrand toch in de cylinder? Hij loopt verder perfect, trekt goed, verbruikt geen druppel koelvloeistof. slaat binnen een fractie van een seconde aan en direct op 4. Fris blok, beter dan die in m’n Disco werkezel.

    gr, Bart

  • Grumpy Old Sil

    Als die diesel verbrand wel ja. Als ie niet verbrand kan ie langs de zuiger naar beneden. Maar zoals jij omschrijft lijkt me dat niet het geval. Een lek via het opvoerpompje is dan inderdaad nog een mogelijkheid. Hopen maar dat dat het is.

  • Bart van Dessel

    Die diesel verbrand zeer zeker voor 100%, voor m'n gevoel gaat er in de verbrandingsruimte niks verloren, er is (nog) niet aan de injectiepomp geschroeft.

    gr bart

  • 88+48

    Ik heb een keer gehad met een trekker dat het membraam van de opvoerpomp poreus werd waardoor er diesel bij de olie kwam. Dat was overigens wel te ruiken aan de olie. Teun

  • Bart van Dessel

    88+48 Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb een keer gehad met een trekker dat het

    > membraam van de opvoerpomp poreus werd waardoor er

    > diesel bij de olie kwam. Dat was overigens wel te

    > ruiken aan de olie. Teun

    Hoi teun, ik zal morgen m'n reukorganen 's gaan testen. Als ik de olie wissel is het blok in ieder geval wel schoon van binnen! Merci,

    gr, bart

  • Luuk

    Als je de motorolie voorzichtig aftapt, liefst met koud motor die een hele tijd heeft stilgestaan, kun je gelijk zien of er koelwater in je carter zit dit komt er dan als eerste uit namelijk. Ik weet niet of dit ooit voorkomt bij een 300tdi, maar wel ooit bij gewone rovers.

    Groet Luuk

  • huub

    Druppel motorolie verbranden (laansteker) indien dat knetterend verloopt is de conclusie water in de olie.

    Zoniet kan het alleen maar diesel zijn, opvoerpompmembraam is de eerste verdachte.

    Huub