Motorolie 3,5 V8

  • Wim Janssen

    Dennis,

    Ik gebruik al jaren Valvoline TURBO 15W-40. Dit is een olie voor benzine en diesels. Ik heb deze in diverse personenauto's en ook in de Series diesel gebruikt en was hier altijd tevreden over. Dat wil zeggen dat hij in een benzineauto bij de wissels nooit echt gitzwart was zoals bij een diesel. Maar wat bedoel jij precies met reinigende eigenschappen, want volgens mij staat dat op praktisch elke olieverpakking.

    Groeten

    Wim Janssen

    Land Rover 110 CSW 1983 “William” (V8 powered)

    Land Rover Series II 1959 “The Mrs.”

    http://wim-janssen.fotopic.net/

  • Wim Janssen

    Gerrit,

    Weet jij dan ook hoe je blok er nu van binnen uitziet?

    Groeten

    Wim Janssen

    Land Rover 110 CSW 1983 “William” (V8 powered)

    Land Rover Series II 1959 “The Mrs.”

    http://wim-janssen.fotopic.net/

  • Dennis101

    Aangezien deze olie ook voor dieselmotoren bedoelt is kun je er vanuit gaan dat deze olie ook geschikt is voor benzinemotoren van ouder ontwerp.

    Veel moderne oliesoorten voor benzinemotoren zijn niet meer voorzien van dopes om de verbrandingsresten van benzinemotoren van ouder ontwerp te kunnen verwerken.

    Moderne benzinemotoren zijn zo arm afgesteld dat je hier nauwelijks meer mee te maken hebt, vandaar dat nu uitgeweken moet worden naar een olie die in eerste instantie bedoelt is voor dieselmotoren.

    Als de olie bij het aftappen bij een verversing nog brandschoon is hoeft het niet altijd te zeggen dat de motor nog schoon is, het kan ook betekenen dat de olie z'n werk niet goed gedaan heeft.

    Dennis B

  • G-men (Gargamel)

    Ik heb het idd kunnen vergelijken. Toen ik hem kreeg in (2007) zat er redelijk wat zwarte neerslag in het blok, omdat er de laatste 10 jaar maar slechts 1000-3000 mijl per jaar mee is gereden. Sindsdien heeft ie ruim 20.000 mijl hier rondgereden.

    Blok is van 1984 en afgezien van de nokkenas met 50kmiles zijn er geen grote reparaties aan verricht behalve de normale service. Heb in begin 2007 de valley gasket vervangen en eind 2008 (10kmiles verder) is het weer open geweest om er een weber 500 op te zetten en naast de verkleuring die er al inzat was de nokkenas nog exact hetzelfde. Blok zelf had van binnen een lichte bruine kleur, in tegenstelling tot 2007, toen was ie redelijk zwart. Had er n.l. foto's van gemaakt.

    Blok zelf heeft nu 110.000 mijl gelopen en compressie varieerd tussen de 8,5 en 9,5. (zonder olie op de zuigers, gemeten in November 2009). Waarden voor een nieuw/revisieblok zitten volgens het boekje tussen de 10 en 10.5.(het is een CR=8.13:1 , laag compressie) blok, dus viel niet tegen.

    Olieverbruik ligt nu op zo'n 1 liter op 1000 mijl; en een deel daarvan is denk ik lekkage. Hij wil weleens een druppeltje lekken na lange snelwegritten. Als het goed is wordt het nu minder want er zijn weer 2 lekjes gedicht met het vervangen van de oliepomp. Blauw roken doet ie niet in elk geval.

    Heb nu zo'n 30.000 kilometer gereden in Nederland en hij gaat alleen maar beter lopen. Ik ben erg te spreken over die castrol olie een half syntheet. Vol synthetische olie wil ik er niet in doen, simpelweg omdat het (te) snel vervangen wordt en ik bang ben voor de keerringen… die zitten er al bijn 170.000 km in.

    Overigens zou ik je wel dringend willen adviseren een oliedrukmeter te plaatsen. Heb dat zelf in 2007 gedaan en recentelijk viel het op dat de oliedruk een stuk lager werd. Echter niet laag genoeg om het lampje te laten branden. Onderzoekje via de vuldop gaf duidelijk te zien dat er ook heel weinig olie bij de tuimelaars zat. Uiteindelijk bleek dat het overdrukventiel in de oliepomp muurvast zat in half open toestand, zodat een flink deel van de opbrengst zo terugliep in het filter. Nu weer netjes 30-40PSI. Gelukkig geen schade kunnen ontdekken aan de tuimelaars. (heb ff kleppendekel eraf gehad)

    Groetjes Gerrit

  • Wim Janssen

    Gerrit,

    Dat is een duidelijk verhaal. Dat pleit dus inderdaad voor veel gebruiken en regelmatig olie vervangen. Uit jouw verhaal maak ik dus op dat het regelmatig vervangen van de olie op zich al een verbetering laat zien. Als ik dat dus doe vanuit een heel schone situatie zal de vervuiling niet snel toeslaan. Omdat ik tot nu toe alleen maar vuile blokken gezien heb, ging ik er van uit dat die blokken sowieso vervuilen, maar dat blijkt dus toch te voorkomen met regelamtig verversen.

    Nu moet ik alleen nog een keuze maken tussen de Valvoline Turbo mineraal of de Valvoline Durablend halfsyntheet. Ik denk dat Dennis een goed punt had met de stelling dat de olie zijn werk goed gedaan had en daardoor zo zwart werd.

    Een oliedrukmeter heb ik direct in de auto gemonteerd nadat ik hem gekocht heb. Dit vind ik het belangrijkste meetinstrument in de auto. Ik zie trouwens na de revisie een drukverhoging van 1 naar 1,5 bar bij warme motor en stationair lopen. Niet slecht.

    Groeten

    Wim Janssen

    Land Rover 110 CSW 1983 “William” (V8 powered)

    Land Rover Series II 1959 “The Mrs.”

    http://wim-janssen.fotopic.net/

  • G-men (gargamel)

    Zolang je op benzine rijd zal de olie altijd zwart worden door de koolafzetting van de brandstof, met gas zou je hem idd erg lang schoon moeten kunnen houden… Mijn LR heeft natuurlijk zo'n 100.000 mijl op benzine gelopen en dat is ie nog steeds aan het schoonspoelen volgens mij.

    Qua oliedruk zit ik nu bij stationair (700rpm) toerental en warme motor rond de 15 PSI ; dus net iets meer als 1 bar.

    Tijdens rijden (± 2500 toeren) loopt dit op tot zo'n 30-35 (± 2.3 bar) Koud is dit zo'n 25% hoger.

    Ik ben wel benieuwd naar je blok en hoe ie rijdt !!! Ergens in mijn achterhoofd heb ik ook nog zo'n projectje zitten….

    Gerrit

  • jodi

    Hoi,

    Even een gerelateerde vraag. Heb recentelijk een RRC, V8 uit 85 gekocht. Zou graag een oliedrukmeter willen. Wat heb ik nodig en hoe doe je dit c.q. hoe sluit je deze aan?

    Jodi

  • Wim Janssen

    Jodi,

    Op de oliepomp zitten 3 aansluitingen, eentje voor de oliedrukschakelaar, eentje voor de olietemperatuursensor en eentje voor de oliedruksensor. Als je nog geen oliedrukmeting hebt, heb je dus een aansluitgat over. Daar kun je dan een slangpilaar voor 6 mm slang indraaien. Schroefdraad is dacht ik 1/4" maar dat weet ik niet helemaal zeker. Vervolgens met een goede oliebestendige slang naar een glycerinegevulde manometer met een drukbereik van 0-4 bar. En die kun je dan ergens in je dashboard inbouwen. Dit geeft in mijn ogen een snelle, duidelijke meting. De drukmetingen met de elektrische sensors zijn over het algemeen verschrikkelijk traag.

    Op de foto's zie je de meter die ik heb en hoe hij aan de achterkant is aangesloten.

    Op mijn fotosite zie je ook nog een foto van de inbouw in het dashboard onder de kop “De nieuwe One-ten”

    Groeten

    Wim Janssen

    http://wim-janssen.fotopic.net/

  • jodi

    Wim,

    Zal eens goed bij de oliepomp kijken hoe het zit. Is nu nog even te koud in de schuur, maar als ik het goed begrijp is jou oplossing relatief eenvoudig. Zat zelf te denken aan wat extra meters zoals oliedruk, mogelijk nog olie temperatuur en verder nog een meter voor Gastank. Moet ook nog even bedenken waar ik dit in het dashboard het beste kan plaatsen

    Jodi

  • plaetje

    en ik heb er een in de blauwe zitten, gemaakt door een hydro bedrijf uit Echt. en ik dacht bij wim in de straat.

    jo