Motorolie 3,5 V8

  • Wim Janssen

    Omdat de het V8 blok schijnbaar gemakkelijk vervuilt overweeg ik om na de inrijperiode na revisie, synthetische of half synthetische olie te gaan gebruiken. Weet iemand sterke argumenten om dit niet te doen?

    Groeten

    Wim Janssen

    Land Rover 110 CSW 1983 “William” (V8 powered)

    Land Rover Series II 1959 “The Mrs.”

    http://wim-janssen.fotopic.net/

  • Dennis101

    De verversingstermijn is veel te kort om ook maar enig voordeel uit de duurdere olie te halen.

    Vaker verversen en een olietemperatuur boven de 70 grC houden de motor schoon.

    Gebruik in de V8 (en andere benzinemotoren van ouder ontwerp) bij voorkeur een minerale olie bestemd voor dieselmotoren, dit vanwege de reinigende werking.

    Dennis B

  • Bart van Dessel

    Ik denk, maar wie ben ik, dat je best vol synthetisch mag gebruiken, ik gebruik vrij dure Castrol olie vol synthetisch met goede resultaten. Blok blijft mooi droog en olie blijft schoon. Ik heb ook een gereviseerd blok (4.2i) met nieuwe zuigers, zuigerveren, drijfstanglagers, hoofdlagers, nokkenaslagers (worden vaak vergeten) en heb de eerste 300 km gereden met 15W40 minerale olie om alles in te laten lopen. Na 300 km olie af gelaten en de olie was vies grijs van kleur. De verse synthetische olie blijft nu heel schoon en blok loopt goed.

    Alle keerringen en lagers OEM Genuine kwaliteit en zeker geen Britpart!

    Deze methode/advies heb ik van een Duitser die in het verleden veel Rover V8 blokken heeft getuned en gereviseerd.

    Heb je de ontsteking uit Amerika al geinstalleerd?

    Gr, Bart

  • Wim Janssen

    Dennis,

    Het gaat mij niet om er enig financieel voordeel uit te halen, alleen wil ik het blok inwendig schoon houden. Ik heb nu tijdens de revisie van mijn V8 blok diverse andere V8 blokken van binnen gezien en die waren zonder uitzondering bijzonder goor. Voor de revisie gebruikte ik ook 15W-40 mineraal en het viel mij tijdens vervangen na 5000 km op dat die dan al behoorlijk zwart was. Aangezien mijn blok nu helemaal schoon is. zou ik het graag zo willen houden. Vaker verversen is geen probleem. Olie steeds op temperatuur krijgen en houden is natuurlijk een ander punt. Ik vind namelijk wel dat de auto mij moet dienen en niet ik de auto. Dus ja, hij wordt ook voor korte stukken gebruikt.

    Vandaar de afweging om synthetisch te gebruiken.

    groeten

    Wim

  • Wim Janssen

    Bart,

    Heb jij langere ervaring met synthetische olie in de V8 blokken dan alleen dit blok? RPI adviseert trouwens Valvoline VR1 na revisie, wat een minerale raceolie is.

    De ontsteking heb ik nog niet binnen, maar is wel al een week in Nederland. De afzender had er een verkeerd, niet bestaand huisnummer in onze straat opgezet. Ik heb gisteren met TNT contact gehad en het is terecht en zal binnenkort afgeleverd worden. Maar ik wilde sowieso wachten totdat de motor enigzins ingereden (op de traditionele verdeler) is voordat ik met de ontsteking ga experimenteren.

    groeten

    Wim

  • Dennis101

    Zoals geschreven biedt een synthetische olie geen enkel voordeel bij de korte verversingstermijn, een goede minerale olie met reinigende eigenschappen (olie voor diesels) is hiervoor het meest geschikt.

    Dennis B

  • Bart van Dessel

    Hoi Wim, ik heb niet veel ervaring met de vol-synthetische olie, voor huis tuin en keuken gebruik ik in andere auto's (300 tdi) een half synthetische (MPM), doet het ook prima, maar het betreffende 4.2 blok is getuned (nokkenas en koppen) en die wordt dus ook redelijk zwaar gebruikt, daarom bespaar ik niet op olie. Dit blok heeft ongeveer 250 pk en draait max. 6000 toeren/min. De Limburg prikkersrit heb ik gereden met die RRC feuerwehr met een getuned 4.6 RPi blok, daar zat ook synthetische olie in. Wat het kost vind ik niet zo belangrijk, kwaliteit is veel belangrijker.

    Gr, Bart

  • Raymond

    Wim, als het goed heb ga je op gas rijden. Je zult zien dat een van een gasauto de olie niet tot nauwelijks vervuilt!

    Dit houd overigens niet in dat de olie niet vervangen moet worden!!

    Groeten Raymond

  • Wim Janssen

    Raymond,

    Wat ik hierboven antwoordde aan Dennis over zwarte olie na 5000 km was op gas.

    groeten

    Wim

  • G-men (gargamel)

    Ik rijd al tijden met Castrol GTX. 15W40

    Dit is de goedkoopste olie van Castrol, echter wel een half syntheet. vervangen doe ik eenmaal per jaar.

    Overigens gebruikt (en lekt) ie ook wel een liter of 6 per jaar weg. (± 8000 mijl)

    In mijn geval de high mileage variant; maar hij is er ook in een gewone versie. Komt ergens op 6 euro per liter.

    Grootste uitdaging momenteel is om hem goed op temperatuur te krijgen; ik heb nu 2/3 van de radiateur afgedekt en hij haalt nu weer netjes de 1/4 indicatie op de temperatuurmeter,

    Gerrit