Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

  • Margriet

    denk ik het niet, volgens mij heb ik dan de goeie.

    de mijne ziet er zo uit… vette troep moet je maar effe wegdenken. :)

  • Margriet

    en als ik dan blijk te rijden met 2 liter olie te weinig…. draait ie dan(nog verder) in de soep?

    of loopt ie vast? of loopt ie pas vast als je blijft rijden met dat brandende oliedruklampje?

    of snap ik het nou niet?

  • Apke

    Helaas zit de oliepomp op een andere plek.

    De oliepomp voor een blok met oliekoeler is inderdaad anders dan de pomp zonder koeler.

    In de oliepomp zit een (over)druk ventiel wat opent als de oliedruk een bepaald niveau bereikt heeft. Die druk is (als het goed is) de maximale druk die in je blok ontstaat.

    Bij een blok met oliekoeler is de maximale druk hoger omdat er ook olie door de koeler gepompt moet worden.

    Het verschil bij de pompen zit in de borgbout waarmee de veerdruk voor de overdruk bepaald wordt. Deze is anders qua lengte.

    In geval van het verwijderen van de oliekoeler moet je dus ook je pomp aanpassen. Helaas is van buitenaf aan je blok niet te zien welke bout er in de pomp zit.

    Ik zal nog even proberen om de verschillende foto's op het net te zetten.

  • Exfietser

    Dit is het drukregel gedeelte dat in de oliepomp geschroeft zit:

    Dit is de bewuste bout voor een systeem zonder oliekoeler:

    En dit is de bewuste bout voor een systeem met oliekoeler.

    Let op de groef in de boutkop.

    Dit is de oliepomp met de bewuste bout(nummer=549909):

    Dit is het standaard carter zoals die bij bijna alle wagens geleverd is:

    Om de wagen ook onder extreme hoeken te kunnen gebruiken zonder dat de oliepomp droog komt te staan en dus geen oliedruk meer levert is de extra plaat bedacht. Die plaat wordt met draadeinden omder het blok vast gezet. Daaronder wordt dan een carter zonder binnenwerk vastgezet met moertjes op de draadeinden. Als jouw carter dus met moeren vastzit i.p.v. bouten heb jij deze optionele plaat in jouw auto zitten.

    Van die plaat zijn ook weer twee versies leverbaar geweest:

    Het is niet erg waarschijnlijk dat jij die plaat hebt. Verder kunnen jouw problemen ook niet worden veroorzaakt door een fout oliepomp boutje. De oliedruk voor een oliekoeler is maar weinig meer dan die zonder. Bij zeer veel wagens is de oliekoeler er af gesloopt zonder dat er problemen zijn ontstaan. Als het probleem bij jou ontstaat door de oliedruk kan het alleen doordat de knikker(nummer 3748) of het pijpje(nummer 273711) van de drukregelaar door vuil o.i.d. vastzitten en daardoor niet meer kunnen regelen. Als jij een normaal carter hebt is negen liter echt te veel. Je moet dan even uitzoeken hoe dat zit met de lengte van jouw stok.

    Verder moet de kleppendeksel ontluchting op een tuitje van je inlaatspruitstuk worden aangesloten en niet op je luchtfilter.

    Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

    Arnold.

  • Margriet

    hey arnold,

    ik zal morgen eens grondig onderzoek gaan doen.

    moet evenkijken of iemand een afdakje heeft hier waar ik onder kan of een luchtbed aangezien mijn oprit blank staat. :)

    dat van de carterontluchting dat op de inlaat klopt. alleen zit er op mijn inlaatspruitstuk geen tuutje om een slangetje op te doen. vandaar dat we het dus zo opgelost hebben.

    zal morgen olie halen en de boel aftappen en een nieuw filtertje erin en dan weer vullen en het resultaat zet ik hier dan wel weer neer.

    met jouw plaatjes en uitleg kom ik zeker een eind.

    en anders mag ik het wel weer vragen , toch?

    iniedergeval bedankt!

    groeten margriet

  • Exfietser

    Vragen mag altijd.

    Als jij geen tuutje hebt dan komt dat omdat waarschijnlijk je vlinder klep is verwijderd. Die vlinderklep schuif je op de tuit van je spruitstuk en op die klep komt dan je slang naar je luchtfilter. Op de klep zit ook het tuutje voor de ontluchting.

    Hier een tekening van de vlinderklep:

    Die klep is bedoelt om vacuum te genereren voor je rembekrachtiger. Vaak worden die vervangen door een apparte vacuumpomp en dan wordt de klep verwijdert. De klep werkt namelijk niet echt ideaal en smoort de motor nogal met als gevolg een dikke rookpluim. Ik heb hem zelf ook verwijdert door het klepje uit het huis te halen en het huis met het tuitje verder te laten zitten. Om vacuum te genereren heb ik een mechanisch pierburgpompje geplaatst.

    Arnold.

  • Exfietser

    Ik heb nog even gekeken naar jou foto's en je vlinderklep is inderdaad weg en daarvoor inde plaats is een electrisch vacuumpompje geplaatst.

    Op deze foto is helemaal rechts net het zilverkleurige vacuumpompje te zien.

    Arnold.

  • Margriet

    dat heb je goed gezien arnold, dat is een rembekrachtiger pompje uit een volvo.

    hoef mijn rempedaal maar zachtjes in te drukken en hij remt prima.

    daar ben ik dan weer wel blij mee.

    en als je de bovenkant van het drukvat voor de rembekrchtiger eraf slijpt dan past past er mooi een colafles in voor de olie. maar dat kun je net niet zien…

    wel leuk al die plaatjes van jou.

    groeten margriet

  • Apke

    Ik zie net dat Arnold al foto's geplaatst heeft, bedankt Arnold.

  • Apke

    Bij mijn conversie naar 2.5 ltr hebben we de vlinderklep verwijderd en een tuutje op het overgebleven deel van het spruitstuk geplaatst.

    Zoals te zien is, is er precies een verdikking met een vlak stukje in de bocht van het spruitstuk. Daar kan je een tuutje maken zodat de carterontluchting weer zoals oorspronkelijk in het spruitstuk uitkomt.