"Jankende" Brandstofpomp Defender TD5 ?

  • arie

    Mijn def 90 td5 start met dit koude weer enorm slecht, moet vier tot vijf keer starten.(eenmaal gelopen dan is het probleem

    over).

    De gloeispiralen-brandstoffilter-brandstofregulator zijn vervangen, maar geen resultaat tot zover, echter mijn brandstofpomp

    is wel erg gaan janken blijft dit ook doen tijdens de rit. Zuigt de pomp valse lucht aan?, of zit er lucht in het systeem.

    Wie kan mij verder helpen? En hoe los ok dit op.

    Alvast bedankt, voor de reactie.

  • Hulk

    Vervang je filter,krijgt ie gelijk voldoende brandstof.

    Ik heb ooit vervuilde brandstof getankt. ik moest 2 filters vervangen voordat hij stopte met janken.

    Oja het vervangen van de pomp hielp niet, daardoor heb ik nu een extra pomp

  • franky van durme

    Hallo ik heb een Defender 110 Station wagen .Tot voor kort geen problemen gehad met de brandstofpomp.Deze is vorige week beginnen Janken en vrijdag starte mijn wagen helemaal niet meer.Zaterdag een nieuwe brandstofpomp gestoken,die jankt ook nog en de wagen start zeer moeilijk.Weet iemand wat het probleem kan zijn .Groeten Franky

  • -

    Dit is welliswaar een nieuw begin van een oud topic, maar je kan eens proberen de wagen een paar keer op contact te zetten en niet te starten. Het zou zomaar kunnen dat er nog lucht in het systeem zit.

  • Bart van Dessel

    Het janken kan eraan liggen dat je brandstoffilter vervangen moet worden. Als die verstopt zit of de weerstand wordt te hoog dan gaat er een klep open bij de pomp en wordt de diesel direct naar de motor gepompt wordt ipv eerst door het filter. Daardoor gaat de pomp janken. Dus eerst een nieuw filter plaatsen en dan pas de pomp vervangen. Er zitten ook 4 aansluitingen bij de pomp. slang 1 gaat naar het filter, 2 gaat terug naar de pomp, nr 3 gaat gefilterd naar de motor en 4 is de retour.

    Gr, Bart

  • Andrew Colville

    Begin met het filter te vervangen, heb je de leidingen van de pomp op exact dezelfde locatie terug gezet??

    de pomp is een twee fase pomp, lagedruk zuigt brandstof op en filtert deze daarna gaat de gefilterde brandstof via de hogedruk pomp (6 bar @ +- 120L/H ) direct na de brandstof rail, van daar geet de overgebleven diesel retour via de koeler en filter.

    het is heel belangerijk de leidingen goed om aan te sluiten.

    zie onderstaand afbeelding.

    Als je hebt gekozen voor de lekker goedkoope pomp van paddock en anderen dan heb je warschijnlijk een Chinese pomp, die janken nieuw harder dan een versleten Landrover exemplaar en behalen de benodigde 4 bar druk totaal niet.

  • oudijzer

    Hi leuk deze topic afgelopen zomer West Australie bezocht met onze defender na zo stom te zijn om te denken dat ik de volgende pomp wel haalde de tank bijna leeg gereden het janken van de pomp ging ook niet meer weg. Tank er onder uit gebouwd pomp gecontroleerd op prut en tot mijn schrik was het grove opzuig filter van de pomp helemaal verstopt na montage bleef deze janken, het mooie van de outback is dat je telefonisch een orginele nieuwe besteld en 3 dagen later deze zo uit het vliegtuig gedropt word voor 25 dollar bezorg kosten hier na geen problemen meer gehad. Tot op een mooie dag na anderhalve week off road in de morgen vertrokken en opeens niets meer na onderzoek had ik een brandstof leiding niet goed aangedrukt op de pomp dan besef je pas hoe afhankelijk je bent van een goed werkende pomp.