Cavitatie waterpomp V8

  • Manfred

    @Frans, MOET inderdaad. Standby voor morgen NK Speed windsurfen, ik heb al mijn materiaal in mijn auto dus ik moet gewoon kunnen rijden morgenvroeg..

    Denk dat pa en ma ook niet blij worden van een auto vol zand, en ik de 101 kan ik niet rijden door mijn beenlengte. Zit dan klem tussen stuurwiel zodat ik niet kan koppelen!

    @Tom, bedankt voor het aanbod. Ik ben nu echter al zo ver dat ik het hier maar op gok.

    @Sander, ik heb me er ook al het hoofd over gebroken maar tot op heden nog niet op een logische verklaring gekomen.

    Wel opvallend dat het een bekend probleem schijnt te zijn, er moet dan dus een duidelijke oorzaak aan ten grondslag liggen zou je zeggen.

    Inmiddels dekseltje netjes gelast en afgewerkt. Gelukkig nog pakkingen en nieuwe keerring liggen dus vanmiddag de bloel weer netjes dichtbouwen en met een beetje geluk is het dan weer voor elkaar.

    Zal tzt nog wel wat fotootjes plaatsen

  • Jan Willem

    avitaite kan ook bij koud water hoor.

    door een vacuum wordt zuurstof uit een vloeistof getrokken cq het zuurstof wil het vacuum vullen door uit de vloeistof te treden.

    Zoek maar eens op google of wiki op cavitatie.

    In hoeverre dit door een waterpomp kan optreden weet ik niet.

    bij onvoldoende vloeistof zou het theoretisch wel kunnen denk ik. Allen betwijfel ik of de waterpomp dermate goed afsluit dat je een vacuum kunt trekken??

    Correct me if i am wrong.

    Vuil ligt meer voor de hand

  • Manfred

    Vuil is in dit geval out of the question. Koelwater en blok perfect schoon, waterpomp was ook spotless.

    Blijft een geheimzinnige kwestie

  • S@nder

    Manfred

    Cavitatie moet goed te horen zijn. Is een soort knetterend geluid.

    Ik schreef wel dat het (bijna) onmogelijk is met koelvloeistof, maar aan je omschrijving ( een krater met putjes ) moet het toch zoiets zijn.

    Zowiezo is het altijd een gebrekkige aanzuig.

    Mischien een platgezogen slang of verstopte radiator.

    Sander

  • Frans Bonnes

    Als het precies achter het hart van het schoepenrad zit kan er ook nog een andere oorzaak zijn. De afstand tussen het schoepenrad en de achterkant -het huis- kan niet juist zijn, waardoor er daar een zeer sterke werveling ontstaat.

    Die werveling zou zeker in staat zijn om gaten in het metaal te maken.

    Misschien een niet originele, niet bij de motor horende waterpomp.

    Kijk maar eens wat draaikolken in een gewoon water in de bodem kunnen doen.

    Hoop dat je er wat aan hebt.

    Jammer dat je niet in de 101 past, zou een ideale auto voor jou zijn.:D

    fb

  • Dennis101

    Inderdaad Frans, een verkeerde pakking kan zelfs al voor cavitatie zorgen evenals een (te) hoog toerental van de waterpomp.

    Een te hoog toerental zou kunnen ontstaan door een te kleine poelie op de waterpomp.

    Wat voor extra aantasting kan zorgen is een verkeerd type koelvloeistof, want niet alle verkrijgbare koelvloeistof is geschikt voor aluminium.

    Lucht in het systeem (niet onmogelijk bij een V8) kan ook voor cavitatie zorgen.

    Cavitatie in de waterpomp hoor je in dit geval niet, want daarvoor is de pomp veel te klein en zit ook te ver voorin weggebouwd in de auto.

    Dennis B