Cavitatie waterpomp V8

  • Manfred

    Het begint met een ogenschijnlijk kleine lekkage van de waterpomp, het blijkt een scheurtje oid te zijn in de achter(distributiedeksel) zijde.

    Vloeibaar metaal werkte een aantal weken, maar inmiddels weer een fikse plas koelwater onder de auto..

    Zojuist losgehaald en tussen de aansluitingen is, waarschijnlijk door cavitatie, een flinke krater gesleten welke er voor zorgde dat de boel ging lekken.

    Nieuw distributiedeksel kost zo'n 450 euro, dus ik ga vanavond maar aan het lassen.

    Ik hoop dat ik niet over een half jaar weer aan de beurt ben!!

    Is dit een bekend probleem, wat is de oorzaak en valt er iets aan te doen?

  • Eric&Betty Boop

    Komt het door cavitatie of door vuil(zand of roest) in de koelvloeistof?

    Ik heb bij mijn 2,5TD ook een plekje achter de waterpomp met slijtage,ik ging er van uit dat dit door vuil kwam,maar cavitatie vind ik ook aannemelijk klinken.

    Bij vuil zou je ook op andere plekken in de pomp slijtage moeten zien.

    Misschien dat een andere koelvloeistof uitkomst bied. Ik weet niet of de samenstelling van een vloeistof ook van invloed is op wanneer er zich gasbellen vormen,zover reikt mijn natuurkundige kennis niet.

    Groet Eric.

  • Manfred

    Vuil lijkt me sterk, blok heb ik zo'n 25000 terug compleet gereviseerd.

    Het concentreerd zich precies in de hartlijn van de pomp, tussen de 2 aansluitingen. Er is echt een goede krater geslagen, maar je ziet in een kleine circel om deze plek ook al wat putjes ontstaan.

    het cavitatie verhaal heb ik ook maar gehoord, maar ik was erg benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hadden of een eventuele oplossing weten.

  • Frank 110V8

    Manfred,

    Zou je niet een gebruikte deksel zoeken, de waarde van een versleten v8 ligt rond 1 fles drank, dus zo'n deksel moet niet veel kosten.

    groet Frank

  • Manfred

    Punt is dat ik morgenavond klaar MOET zijn…

    Mocht er iemand in de omgeving van Kampen/Zwolle één hebben liggen dan hou ik me uiteraard aanbevolen!

    Het betref de ETC7385 of vergelijkbaar, het model met dubbele aansluiting op de waterpomp dus.

  • RoLandrover

    één met enkele aansluiting is ook geen probleem,

    bij die ik heb gezien kon je zo een soort van vriesplug uit tikken.

    grtn

    RoLandRover

  • Frans Bonnes

    MOET klaar zijn ???

    Leen je toch zo lang een auto van je familie. ;)

    fb

  • Tom

    Hoi,

    Ik heb nog wel een deksel over in Olst… Kunnen we wel ruilen mits het de goede is… Mail me anders even.

    Groet, Tom

  • RoLandrover

    Ik rij ook al ongeveer 8 weken in de Polo van mijn moeder,….B)

  • S@nder

    Ik weet niet of het cavitatie is hoor..

    Koelvloeistof heeft een kookpunt van ong. 135°C

    Cavitatie wil zeggen dat de vloeistof in de zuig van de pomp gaat koken ( vorming van gasbellen) en dat deze in elkaar klappen in de pers van de pomp.

    Dit gaat normaal gepaard met nogal wat lawaai !!

    Maar om de druk zo te verlagen dat koelvloeistof gaat koken….

    Normalerwijze staat er juist wat druk op het hele koelsysteem. ( En gaat juist het kookpunt omhoog )

    Sander