Toch maar een hefdak?

  • Frank B

    Nu achterin SolideBolide een bank zit en we al weer een paar keer met z'n allen zijn wezen rijden, begint het toch weer te kriebelen… Toch maar een hefdak erop maken, zodat we er ook echt mee kunnen kamperen? Om alles een beetje uitvoerbaar te houden zit ik aan zoiets te denken:

    Veel van jullie kennen deze auto vast wel. Zo niet, hier vindt je er meer info over: Wolf's One Ten

    Om stevigheid in de auto te houden als het dak omhoog is én om het tentdoek aan vast te maken, wil ik tussen de wanden en het dak rondom een hoeklijn aanbrengen. Zo iets dus:

    http://www.opwielen.nl/chris/laro/camper-gebeuren/hefdak-praktijk/klem%20achter3.JPG

    Deze auto kennen jullie overigens ongetwijfeld. Foto even “geleend” van de site van Chris: Opwielen

    Paar dingen ben ik alleen nog niet helemaal over uit. O.a. hoe ik het scharnier aan de voorkant zal doen. Zou natuurlijk aan de voorkant over de volle breedte een zwaar soort pianoscharnier kunnen doen. Door de opstaande randen van genoemde hoeklijn hoef ik volgens mij niet bang te zijn voor evt. water dat er tijdens het rijden doorheen zou komen. Nadeel van een scharnier is dat je het niet extra strak kan aan kan trekken, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

    Verder ben ik nog niet helemaal uit hoe ik het dak gesloten houdt. Stevigste is natuurlijk gewoon een lading bouten en (vleugel)moeren, maar dat is nogal bewerkelijk. Eierkistsluitingen zou kunnen maar, zijn die wel echt sterk? Iemand nog andere ideeën voor sluitingen die én sterk én snel te sluiten zijn. Zelf zit ik een beetje aan een systeem te denken waarmee racefiets- en mountainbikewielen vast zitten.

    Willen jullie meedenken

  • Frank B

    Aanvullende vraag voor Chris (die dit toch wel leest, volgens mij krijgt hij namelijk een melding van ieder bericht waar het woord “hefdak” in voorkomt:D):

    In tegenstelling tot bij Wolf's Land Rover heb jij de hoeklijn niet bij de achterdeur door laten lopen, of wel? Is dit in de praktijk sterk genoeg gebleken? Doorzetten boven de deur is natuurlijk het lastigste stuk, dus als dat niet noodzakelijk is, doe ik dat liever niet.

  • Hermen Vlothuizen

    Ik heb niet in beeld in hoeverre je weleens de opzet van een Dormobile overwogen hebt.

    Heel lang was het zo dat het bedrijf slechts in naam werd voortgezet, terwijl de eigenaren het te druk hadden om op e-mail of de telefoon te reageren. In dat verband is het misschien goed om te vermelden dat het bedrijf de zaken sinds kort veel beter op orde heeft. Anders dan voorheen, is het sinds kort daadwerkelijk mogelijk om zo'n beetje alles wat je voor de conversie tot een Dormobile nodig hebt te bestellen bij http://www.dormobile.co.uk.

    Hermen

  • Marc-my-Words

    Dag Frank,

    Er is/was ook een Belg die polyester “deksels” maakte waarbij je - als ik het goed begreep - het hele dak laat zitten (nu ja heel, dus met een groot gat erin) en dat dus verder als hefdak a la Chris werkt. De prijs incl. van alles (t/m matras als ik het goed heb) was niet gering: alleen de dakconstructie zal mogelijk goedkoper zijn. Zag er optisch heel netjes uit, maar weet ik ook niet.

    Marc

  • 88serie123

    Voor ideeen kun je ook nog kijken bij extec in Duitsland. Die hebben naast Dormobile ook hefdak of zijkant oplossingen.

  • Frank B

    Ik heb zo ongeveer alles al wel eens overwogen volgens mij… (:P)

    Vindt Dormobile er erg cool uitzien, maar voor onze toepassing wat minder geschikt.

    Wel handig om te weten dat alles weer leverbaar is. 'k zal het ook gelijk eens opnemen tussen de links op mijn website (bij de daktenten). Heb overigens nog wel meer hefdakleveranciers die ik tussen de links wil opnemen.

  • Frank B

    Als iemand hier meer info van heeft, hou ik me aanbevolen!

    Heb overigens een voorkeur voor een schuin hefdak i.p.v. recht zoals Chris.

  • Frank B

    Heb de catalogus van Extec hier naast me liggen. Inderdaad handig als inspiratie, maar verder onbetaalbaar…. (en voor de Defender i.p.v. series)

    De Triangle van Traveltec spreekt me ook aan.

  • Marc-my-Words

    Ik moet eens goed zoeken … heb ergens een A4tje. Mij staat bij zoiets als Geel uit Diest of Diest uit Geel (met of zonder van/de/vander)??

    Maar bedenk ook dat het een Defender-dak betrof - in polyester is het natuurlijk niet moeilijk het frontje recht te maken.

    't Was dus een hele schaal over de dak heen als ik me niet vergis, en die ging dus zo'n 60-70 cm omhoog (in ieder geval ontstond er sta-hoogte).

    Het (grote) voordeel is dat zo'n dak dus “te groot” is zodat je overbodige troep tijdelijk opzij kan leggen

    Marc

  • Exfietser

    Heb je deze gezien Frank. Leuk voorbeeld van een high jack.

    Arnold.