Aansluiten Hella lichtzoemer

• Aad & Marieke C

Beste mensen,

Nu is het me al 2 keer gebeurd dat me lichten aan heb laten staan, dom dom dom (gelukkig geen nadelige gevolgen).

Ik heb nu een Hella lichtzoemer gekocht er daar zitten twee pootjes aan met 30en 31b bij geschreven, kan nu iemand me op een duidelijke manier uitleggen ( ik ben Patisse,ook wel bekend als koekenbakker). hoe ik dat moet gaan aansluiten op me Defender 90 TD5

Alvast hartelijke dank,

• Scratch

Hoi Patisse,

Ten eerste we hebben al een “koekenbakker” in ons midden !! Dat is onze Wouter

Ten tweede, mijn broer heeft laatst ook een zoemer ingebouwd…..dus zal het jou ook zeker lukken :P

En hoe je hem moet aansluiten, tja, ik denk ergens tussen het licht en het contact slot :S Maar zeker weten doe ik het niet….

• Benno

Normaal zet je een pool aan je binnenverlichting en de andere aan je hoofdverlichting. 31b is vaak een geschakelde aarde (bv. je binnenverlichting) en 30 is een voeding, in dit geval je verlichtingsvoeding. kleur bij een TD5 weet ik zo niet maar dat moet je kunnen afleiden uit de draadjes aan je koplamp.

Succes,

Benno

• Anton (Rumble)

Je neemt een relais welke contact breekt. (dat wil zeggen dat hij geen stroom maakt, maar juist breekt als je er stroom op zet.

dan zet je het relais tussen verlichting en de zoemer.

verbreek je het contact, maak je verbinding via je verlichting met je zoemer.

ik ga even een plaatje maken.

het is allemaal niet moeilijk

Verlichting ———————-0 0————————–zoemer————————0 massa

0—–/

/ \

I I

I I

massa 0 0 contactstroom (bijvoorbeeld radio, of zekering

succes

• D&G

Nog simpeler:

Zoek de draad waar spanning op staat als je het licht aanzet en zoek een draad waar spanning op komt als je het contact aanzet. Daartussen komt de zoemer.

De zoemer hoeft geen “echte” massa te hebben. Op het moment dat de +12V wegvalt op de andere spanningsdraad is er voldoende spanningsverschil om herrie te maken.

• Art van Blondie

Maar dan zoemt 'ie ook als je het licht uit en contact aan hebt…

Groet, Art

• Puffino

Sorry maar waarom gebruik je een RELAIS voor deze zoemer die maar hele kleine beetje stroom trekt?

Normaal is het zoals Benno schrijft (En D&G), ene pooltje van de zoemer op de koplamp (of stadslicht, als je die ook wilt beveiligen) en de andere pool van de zoemer op de binnenverlichting. (Die is tenslotte een indicator voor “de deur staat open”). Zo heb ik het ook met de goedkoopste buzzer in ons Polo-tje gedaan. Aftappen kan wellicht bij de zekeringkast het beste, dat weet ik niet precies.

Een soortgelijk ding is hier beschreven, de pins worden er ook in beschreven:

http://reviews.ebay.co.uk/Lights-On-Buzzers-for-Corsa-B-apos-s_W0QQugidZ10000000013147695

Sterkte, succes.

• Puffino

nee… Je moet namelijk wel de pinnetjes op de juiste aansluiten. Hij werkt maar een kant op. Althans, bij mij wel (in de Polo)

• D&G

Pjezies

Zit een keerklep voor stroom in ;-)

• Art van Blondie

Aha, dat wist ik niet. I stand corrected ::o