Restauratie Defender 110

  • G-men (gargamel)

    Probleem is alleen dat een origineel vervangingschassis niet meer leverbaar is voor de 110; en een ander wordt vooralsnog niet erkend door het RDW.

    GKN produceert voor landrover (OEM) nog de TD5 chassis en die zijn niet hetzelfde.

    Marshland is er wel mee bezig. even zoeken op dit onderwerp levert je 3 dagen leesvoer op.

    Gerrit

  • wim

    Hoi Gerrit,

    Niet om bijdehand te willen doen maar vandaag van de RDW gehoord (na telefonisch contact) dat Marsland chassis sinds kort geacepteerd zijn.. ook voor de 90 en 110, alle marsland chassis dus..

    Geloof dat die 3 dagen leesvoer wel ergens toe geleid hebben..?

    Groeten Wim

  • Sam

    Wim,

    dat is dan wel goed nieuws… ga ik daar in iedergeval geen problemen meer krijgen :) (nouja minder je weet maar nooit bij de RDW)

    had iemand nog ervaring met het ombouwen van een salisbury achteras met trommelremmen naar schijfremmen?

    Thanks,

  • Rene110V8

    Afgelopen vrijdag heeft de RDW het TD5 chassis, wat ik ga gebruiken voor de restauratie van mijn 110 V8 uit 1983, goedgekeurd om als vervanging te gebruiken. Wel heb ik een verklaring van LandRover UK moeten laten zien waarin LandRover UK verklaardt dat het een origineel LandRover-chassis is. Alle gaten die nodig zijn voor het model uit 1983 zijn al aanwezig er zijn een paar beugeltjes en steunen die eraf moeten (motorsteunen, versnellingsbak) en een paar steuntjes die ik te kort kom moeten er weer op (radiator, uitlaat, motorsteunen).

    In het woud van de RDW regelgeving, is het heel belangrijk om van te voren duidelijkheid te hebben, zwart op wit. Laat de RDW maar zwart op wit verklaren dat zij ALLE Marsland chassis's goedkeuren als vervanging. Afgelopen vrijdag was er nog niets van bekend. Het enigste type wat goedgekeurd was, is het type waar de accubak aan het chassis is gelast en waar de naam Marshland in staat en bij een Defender 90 en 110 is er geen accubak aan het chassis gelast en de RDW weet dat (zou het moeten weten).

    Groeten Rene110V8

    Landy: 26-02-1983 110 3.5L V8 LHD

    Dougie: 19-09-1984 110 3.5L V8 RHD

    http://landrover110v8.fotopic.net

  • G-men (Gargamel)

    Hoi Wim,

    Geen probleem hoor, ik bedoelde ook niets met het bericht. Als ik hem achteraf doorlees is hij idd nogal kort. ;-)

    WIlde alleen niet het hele topic gaan overtypen.

    Ik weet dat men er idd mee bezig was; en als het zo is zou dat heel mooi zijn. (heb zelf ook een 110V8)

    Maar wees voorzichtig met telefonische toezeggingen. Probeer e.e.a. op de mail bevestigd te krijgen ! En als MArshland een verklring afgeeft zit je helemaal goed.

    Zoals Rene echter al zegt, voor de series heeft Marshland een OEM verklaring die door het RDW geaccepteerd wordt. Weet je zeker dat die meneer van de RDW daar niet mee in de war is ???

    Het is echt erg vervelend als je het er achteraf bij de keuring achter moet komen dat de keurmeester er anders over denkt.

    Gerrit

  • richard78

    Wijnand1 heeft niet lang geleden op dit onderwerp heel goed werk geleverd. En dat terwijl hij geen vervangings chassis nodig had!

    zie hier

  • Jurriaan

    Wim, jammer dat het telefonisch is. Ben wel benieuwd of iemand het lukt zwart op wit danwel via e-mail via de RDW bevestigd te krijgen. De documenten van Marsland en GKN van Wijnand zijn hoopvol, maar 100% zekerheid van de RDW zou best wel fijn zijn….

    En dan benadrukken dat het 90/110/130s zijn en geen Series…. Ik zal hier in de buurt ook maar eens een keurmeester aan z'n jasje trekken met de documenten die ik van Wijnand doorgemaild heb gekregen.

    Jurriaan.

  • Oscar

    Sam,

    Zat er voor de ombouw toevallig een V8 in?

    Dan ben ik zeer geinteresseerd in alle mogelijke info en tips over die ombouw.

    Zelf wil ik de ombouw van V8 naar 300tdi komende winter starten.

    Kreeg je de auto daarna overigens gemakkelijk omgekeurd bij de rdw?

    Volgens de rdw heb je 50kw 8-) , moet dat niet ca. 82kw zijn of heeft dit een reden?

    groet,

  • Marco

    Zou iemand mij eens duidelijk die 2/3 regeling goed willen uitleggen?

    Zelf heb ik een 90 waar al een andere motor in zit. Voor vrijstelling van belasting moet de auto 2/3 origineel zijn als ik het goed begrijp.

    Wim zegt hierboven dat het geen probleem zou zijn als ik het chassis zou vervangen voor een nieuw exemplaar van b.v. Marsland.

    M.i. is dan de auto niet meer voor 2/3 origineel.

    Of is het mischien zo dat je geen chassis mag gebruiken van een nieuwere andere donor auto maar wel een nieuwe vervangings chassis van Marsland.

    Ik heb die hele discussie die wijnand heeft gestart gelezen maar maakte daar uit op dat je een Marsland chassis mag gebruiken wanneer de rest van de auto maar origineel is. Klopt dat?

    Graag reacties.

    M.v.gr Marco

  • Bram109

    Op de site van de RDW.

    http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/3DA7B8B3-2684-441F-AEA0-C613E2422380/0/2B0835jinternet.pdf

    Bram.