Wie heeft de ideale slaapinrichting ingebouwd? Wij hebben net een ‘lege’ defender die we willen inrichten. We zijn blij met alle tips! Marc & Annemarie
Ik had dwars slapen gemaakt, naar een idee van Ex-Tec. Die oplossing die men af fabriek leverde kostte ca. 800 euri, zelfbouw was voor minder als 100 klaar.
Als je dwars slaapt zou je evt. de achterbank kunnen blijven behouden.
de Ex-tec oplossing :
mijn oplossing in opbouw :
en in gesloten toestand :
Het tentdoek had ik los bij me, na uitklappen kon dat met drukkers en een spanelastiek geplaatst worden. Voordeel hiervan vond ik dat je hem nog kon schoonmaken en dat hij bij vochtig weer niet constant in de auto hoefde te liggen (schimmel etc) Inmiddels heb ik deze LaRo niet meer maar de tekeningen hoe ik dat toen gemaakt heb liggen nog wel ergens in de schuur denk ik B)
Wij slapen in onze driedeurs 110 op schotten over de volle laadruimte, die over de zijkasten liggen, daarop een dunne isolatielaag en vervolgens twee “normale” matrassen. het schotje tussen de laadruimte en cabineruimte is verlaagd naar 30 cm zodat we wat gemakkelijker voorin de auto komen. Met computerventilatoren wordt de luchtverversing gegarandeerd en kunnen we in de auto slapen zonder dat je aan de buitenkant kan zien dat er iemand in ligt. Tegen condensvorming is er dak en wandventilatie aangebracht en voor de winter een truma ringverwarming die warme lucht binnenpompt. Ook de achterdeur wordt met een isolatiedeken afgedekt om niet met de voeten tegen een koude ruit aan te liggen.
Als het warm is kan in velige situatie's de achterdeur open (muskietennet) en we hebben ook altijd nog een tent bij waar we in kunnen gaan liggen.
Huub
Dag Marc & Annemarie,
Of het een ideale inrichting is is natuurlijk ter beoordeling van de gebruiker en ook afhankelijk van het eisenpakket.
Ook is het afhankelijk van HardTop of Stationwagon (of zelfs PickUp of HCPU).
Ik heb zelf een HardTop, die nieuw zijn leven ook heel leeg begon. Als je met zo'n leegte begint, begin dan (of houdt rekening met) isolatie – zowel warmte als geluid – want een “tabula rasa” HardTop is een geweldige klankkast die ook nog eens steenkoud en loei heet wordt.
Ik heb de zijpanelen ingevuld met in alu-belletjesfolie ingepakte isolatieplaten, en daarna vlak afgetimmerd met dun populieren multiplex. En een zware mat op de laadvloer – dikke rubber drager onder, en stevige lus-vezels boven. Verder de wielkasten beplakt met rubber, en overige delen met alubelletjes en dun kwantumtapijt.
Verder heb ik gekozen voor een “hoge” kist links boven de wielkast – tot aan de HardTop gordel – door een plank van gordelhoogte voor de wielkast past te maken en hierop uitneembare deksels. (Ook hier weer populierenmultiplex, maar nu dus 18 mm dik.)
Voor de rest heb ik rechts een lange lage kist gemaakt voor de rechterwielkast, iets hoger als die kast, zodat er op de rechter wielkast een ondiepe laadruimte ontstaat voor sleeplint, bijl, zaag, en ander los spul. De hoogte is met opzet zo “laag” gekozen dat je op deze combi kan zitten zonder dat je je hoofd te erg in een bocht moet houden (dit met een 3 cm zelfopblazend matrasje - is nl efficiënter als schuimrubber).
Er blijft nu een 60 cm brede sleuf van de originele laadvloer over. Hierin leg ik een aantal losse panelen - niet te groot, want met scharnier-oogjes te openen - en deze panelen zijn met opzet dezelfde maat als de deksels op de kist links. (Ook dit alles weer in 18 mm populieren-multiplex – verder aluminium-profielen om panelen te dragen, meest het 1x2 cm L profiel.) Dwars passen de deksels links en maken dan een bescheiden tafeltje, en dus meestal is het de afdekking van de laadruimte waarin twee rijen van Hema-kratjes passen (en daar bovenop ook nog een klapstoeltje).
In ieder geval zo dus voldoende slaapbreedte voor twee personen, genoeg hoogte om zonder acrobatiek je sokken aan te trekken, ook niet al te hoog met in en uitstappen – ook in de slaap-stand is in en uitstappen nog makkelijk te doen, je kan eventueel het laatste paneel wegnemen als je binnen je schoenen aan wil trekken – alleen slechts beperkt ruimte onder de laadvloer. Met z'n tweeen onderweg moet ik steeds een deel van de bagage naar voren donderen (maar je kan op de voorstoelen erg veel kwijt !).
Erwins dwarsslaper heeft een duidelijk hogere slaap-hoogte, om dat echt mooi te maken wil je dan een hefdak, en met een hefdak open je weer heel nieuwe mogelijkheden (maar ik wilde juist een zo “low-profile” mogelijke oplossing).
Om alles af te maken een luifel - een “Annex” van Eureka - die bestaat uit een 6 m boogstok, wat scheerlijnen en een enorme lap, groot genoeg om zelfs droog naar de voordeuren te lopen en toch nog voldoende droge ruimte achter de auto te houden. Is even een beetje gedoe om de lap over het dak te trekken, maar dan wel heel riant (zolang het niet enorm waait).
Mijn wederhelft had als raskampeerder om te beginnen de (on)nodige bedenkingen mbt het auto-kamperen, maar ze is nu geheel “om”. Alleen de luifel vindt ze vaak “teveel” gedoe maar zolang het ‘s nachts zo nu en dan een buitje geeft is ze ’s ochtends toch meestal weer blij met het ding.
Marc
PS Als je meer wilt weten … het slimst is het dan eens in het “wild” te komen bekijken.
Hoi Marc en Annemarie,
Bedenkt vooraf goed op welke hoogte je het bed wilt hebben. Je kunt hem op de hoogte van het originele tussenschot doen, zodat je veel opbergruimte er onder hebt, ook boven de wielkasten. Nadeel is dan dat je weinig ruimte er boven overhoudt, waardoor je niet makkelijk op het bed kunt zitten. Wij hebben er voor gekozen om het bed op de hoogte van de wielkasten te maken, daarbij heb ik het tussenschot verlaagd, zodat je wat meer lengte hebt. De hele constructie bestaat uit 2 kisten in het gangpad tot de helft. Dan 2 rugpanelen die je in het ganpad legt. De kisten zitten met een klem vast aan de vloer. Je pakt ze er zo uit en kunt de auto dus heel snel leeg halen om een vrachtje snoeiafval naar de stort te brengen oid.
Totaal is het bed dan 120x190 (+ 30cm over de voorstoelen). In bedmodus is er voldoende ruimte boven vrij om ‘s avonds lekker te loungen of een potje te kaarten. Wi hebben alleen berguimte in 2 kisten in het gangpad, ca 18cm hoog, 45 diep en totaal 180 lang. Verder zit aan één kant een wandkast tot aan het plafond, waar alle proviant en eetgerei in zit. meer info op mijn site. hier wat foto’s:
Nou, hier nog een in een 109IIIexleger: enigzins alá de Chris methode.
3 x opbergbak (MDF) zo hoog als de wielkasten in de lengte achter elkaar. Zijn zo tevens de zitbank, zit riant(kan je met de voetjes naar elkaar zitten) de kussens van het zitten vormen zo ook het 2 pers. bed (bij ons zijn de matrassen op maat gemaakt en even breed als een slaapmatje).
Om een vlakke ‘slaap’-vloer te krijgen vullen we de andere helft op met losse planken die in de rails van de ander wielkast vallen, die dienen overdag voor tafel, snijplank, ligplank bij reparatie onder de laro enz. Multimultifunctioneel. We hebben er een bouwtekening van, als je die wilt mail maar je adres.
Goed weekend, Martijn en Caroline, die zijn onderweg.
Ik vond en vindt de hoogte van de wielkasten te laag voor een lekkere zit, en daabij … naar mijn idee moet er sowieso een isolatielaag op die wielkasten. M.b.t. de hoogte: ik heb verschillende proefjes gedaan, plankjes gestapeld om te kijken bij welke hoogte je nog net kon zitten - ik weet het: is ook nogal afhankelijk van je lengte .
Mijn eind-resultaat is 31 cm hoog (dit boven een mat van ± 1,5 cm), de zijkist bovenop de wielkasten is daarmee 9 cm (ofwel 7 nuttig) hoog – en daar kan toch nog best een hoop zooi in.
Voor de wielkast dus één smalle langwerpige kist - demontabel - zodat er met één 3cm (of twee) dun zelfopblazend matje een eenpersoonsslaap- annex zitplaats is. Ik heb daar al eens een regenachtige middag met de laptop op schoot gegevens zitten uitwerken in afwachting van beter veldwerkweer. Als ik dan “rechtop” zit zit mijn hoofd klem, maar met een kussentje in de rug zit je al zo onderuit dat alles past.
Ik heb goede ervaring met de dunnere zelfopblazende mat, geeft net genoeg steun en vering om goed te slapen en het is lekker dun dus meer nuttige ruimte.
De ± 60 cm brede strook laadvloer is dus breed genoeg voor twee Hema kratjes, maar ook voor sinaasappel/bananen-dozen. Dus voor allerlei nuttig vervoer heb je ruimte genoeg. En onderweg is - zeker als je bij langer verblijf ook echt wilt kamperen - een kratjes-bestaan best handig, je kan ze makkelijk herschikken naar gelang je pannen, voorraad of boeken bij de hand wilt.
Mijn “laadruimafdekking” steunt op een alustripje aan de zijkant van de hoge kist links en vormt tevens een tweede bed. De panelen van krap 30 cm breed geven zelfs nog een tikje extra vering.
De 120x190 is voor ons net genoeg, dus het kopschot hoeft wat ons betreft niet aangepast (en als het wel aangepast moet: 30 cm is het minimum om grijs ook grijs te houden).
En … in de praktijk blijkt dat je net vanaf de 31 cm + dun matras op de uitklaptrede kunt stappen, en dus ook weer kunt inklimmen. Een slaapvloer op “gordelhoogte” geeft dus wel heel veel meer bagageruimte maar op dit punt ook een knelpunt.
Marc
Mag een series drie 109 grijs ook? Omdat ik geen zin heb om een lang verhaal te typen plaats ik maar een paar foto's.
Bankje met op de achtergrond de koelkast.
Andere zijkant met spoelbak en tweepitter.
Bezig met de radiohobby.
Op de fotos is alles nog niet afgewerkt omdat ik de volgende problemen had zeg maar.
Dit was de distributie.
Om niet te koop te liggen heb het raam dichtschuifbaar gemaakt met raam geleiders en dun hout.
Lattenbodem uitgeklapt.
BBQen op de camping.
Luifel uitgeklapt.
Ik heb dus in de wagen twee slaapplaatsen een spoelbak, dubbel gaskookplaatsje en een koelkast. Deze conversie werkt prima maar heeft een nadeel. En dat is de ruimte boven het bed. Er in en uit kruipen gaat nog wel maar je broek aantrekken is toch wel wat moeizaam zeg maar. Omkleden doe ik dan ook buiten de wagen. Met een landrover heb je toch al veel bekijks op een brave camping met allemaal kippen enzo. Dus dat omkleden kan er ook nog wel bij.
De lattenbodem zit gewoonlijk in een houder tegen het tussenschot opgestapeld. Uitgeklapt trek ik hem over de koelkast en de omlaag geklapte bank helemmaal naar achteren. Over het kookplaatje en de spoelbak leg ik een plank en je hebt twee behoorlijk ruime slaapplaatsen. Door mijn lengte kan ik de hoofdsteunen van de voorstoelen als kussen gebruiken. Maar het hoeft niet. Als ik langer zou zijn kan ik de voorstoelen nog naar voren klappen. Ondanks de beperkte hoofdruimte hoef ik geen gewone tent meer. Dit slaapt gewoon beter. Geen optrekkend vocht en klamme slaapzak 's ochtends.
Dit heb ik gemaakt om in noodgevallen te gebruiken. Met de bedoeling om een daktent aan te schaffen. Intussen al vaak gebruikt maar nog geen daktent. Financiele middelen had ik helaas meer nodig voor de technische problemen. Maar een daktent komt er vast nog wel eens.
Arnold.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?