onderdeel PRC 3736

  • Peter T.

    Heb de tekst zo'n drie keer doogelezen ;-) maar denk dat ik het “nut” wel snap van het “ding” . Wat gebeurd er als het “ding” (de transistor als ik het goed heb) kapot is? Werkt de meter nog wel maar brand de lamp dan niet meer? Of erger: de nivo-contacten fikken door?

    Peter T.

    SIII 109 “Jeltsin”

    24V 2.25 Diesel 1981

  • Martin88LW

    Hoi Peter,

    2 Dingen:

    - Doe niet zo ontzettend oneerbiedig door die fijngevoelige instrumentatie van onze militaire voertuigen “dingen” te noemen ;)

    - De unit is er juist voor bedoeld om alreeds afgefakkelde niveaucontacten te “vervangen” middels de PRC3736 kunstgreep.

    Als het “ding” dus kapot kapot gaat is de grootste verrassing dus langs de kant staan met een lege tank…..als je nooit op de brandstofniveaumeter kijkt dus.

    En de transistor is maar 1 onderdeeltje in de unit, er zitten nog wel wat andere onderdelen omheen.

    Kortom, het is geen essetieel onderdeel in de zin van een must-have-spare-part.

    groeten,

    Martin

    (die er ook 1 in zn LW heeft en door de elektronische achtergrond ook erg nieuwsgierig was wat het “ding” deed)

  • Peter T.

    Zo schijnt er ook nog ergens een relais voor de koplampen te zitten zag ik in een van de echelonboeken. Enig idee waar ik die kan traceren? Weet wel van 2 blokkeringsrelais (waarschuwingslichten en stoplicht) achter het “vierkante” stukje dashboard in het middel maar dat andere relais?

    Ik neem aan dat die blokkeringsrelais er zijn voor het verduisterde rijden bij defensie? Dus dat het remlicht en knipperlicht niet gaat branden bij inschakelen oorlogsverlichting? Is maar eigen theorie…….

    Dat vind ik nou zo jammer, dat die beperkt aanwezige elektronica die er dan plots toch weer in blijkt te zitten niet goed beschreven wordt.

    Peter T.

    SIII 109 “Jeltsin”

    24V 2.25 Diesel 1981

  • Martin 88LW

    Hoi Peter,

    In mijn LW zit geen relais voor de koplampen, zowel dim- als grootlicht worden direct geschakeld over de stuurkolomschakelaar. Hoe dat in een 109 zit weet ik natuurlijk niet precies, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat LR het daar ingewikkelder gemaakt zou hebben.

    Je beredenering vwb de twee blokkeerrelais is heel goed in de richting. Ik zal je ook het schema van mijn LW sturen, daarin kun je zien dat de relais idd worden geschakeld over het NATO stopcontact voor de aanhanger. Dat zorgt er dus voor dat de auto weet dat er en sleep achter zit, wat vervolgens weer invloed heeft op de knipperlichten.

    Doei,

    Martin

    Die nu alleen nog maar een kaal chassis heeft om van te genieten :(

  • Peter T.

    Het schema van de LW heb ik ook al dus hoef je niet op te sturen, niettemin bedankt. Het schemaatje van het besproken gele “unit” (iets eerbiediger toch ?) zou ik wel graag willen ontvangen.

    Wat betreft dat relais van de koplampen…..nou begin ik inderdaad te twijfelen. Ga het nog eens uitzoeken.

    Wanneer is het chassis weer aangekleed met mooie deeltjes?

    Peter T.

    SIII 109 “Jeltsin”

    24V 2.25 Diesel 1981

  • Dennis101

    Ik kan mij niet voorstellen dat het inbranden van de contactjes de reden is, in de 12 volt versie met 2e tank is dit nooit leverbaar geweest terwijl daar de stroom door de contacten 2x zo hoog is.

    Het lijkt mij waarschijnlijker dat er de wens geweest is om slechts 1 werkend lampje te hebben, zodat je niet steeds een knipperend lampje hebt terwijl er pas 1 tank leeg is.

    Omdat je natuurlijk wel een lampje wil hebben, is deze schakeling toegepast en is de van origine wel aanwezige spanningsregelaar niet meer aangesloten. Gevolg hiervan was dat ook de temperatuurmeter de volle voedingsspanning krijgt en de stroom door dit circuit eigelijk te hoog wordt. Dit verklaart gelijk het aanzienlijk vaker sneuvelen van de temperatuur sensors bij de Nederlandse Land Rovers.

    Dennis B.

  • Peter T.

    Er zit toch een spanningsregelaar voor het hele elektrische circuit. Waarom dan nog een aparte spanningsregelaar voor de sensors, meters en lampjes?

  • Dennis101

    De 12 volt versie heeft draaispoelmeters en die zijn gevoelig voor spanningswisselingen. Als de motor een laag toerental draait en er staan veel verbruikers aan, dan kan de dynamo niet genoeg leveren en zakt de spanning wat in. Dat kleine beetje is genoeg om de meters een totaal verkeerde waarde te laten aanwijzen.

    Bij de 24 volt versie zijn er kruisspoelmeters gebruikt, deze compenseren door hun constructie zelf veranderingen in de voedingsspanning.

    De spanningsregelaar voor de meters hier heeft als doel om de stroom door het meetcircuit te beperken. De temperatuursensors en de tankvlotters zijn hetzelfde als van een 12 volt Land Rover, vandaar dat de stroom hoger wordt bij de hogere spanning.

    Dennis B.

  • Martin 88LW

    Hoi Dennis,

    Omdat bij mijn auto de beide schakeldraadjes zorgvuldig weggeknipt waren zowel in het dashboard als bij beide tankvlotters ging ik van dit scenario uit. Mede ook omdat er wel degelijk LW's rijden met twee lampjes en tevens bleek dat bij allebei de tankvlotters van mijn auto de lampcontacten waren weggebrand.

    Maar ook jouw verklaring klinkt plausibel moet ik zeggen

    Whatever, misschien komen we nog wel eens achter de echte reden.

    Groeten,

    Martin

  • Martin 88LW

    Hoi Peter,

    Stukken beter zo :).

    Was natuurlijk maar een grapje hoor!

    Wanneer de LW weer wordt aangekleed? Nou dat zal nog wel even duren helaas. Ik ben nu zover dat ik het chassis kan gaan borstelen en in de 2K lak zetten. Daarna ga ik de assen reviseren. Dan langzamerhande verder opbouwen en spuiten. Het zal dus nog wel even duren voor datie rijdt :(.

    groeten,

    martin