Kan iemand mij vertellen of het brandstof verbruik erg sterk toeneemt met een daktent boven op.
Bij mijn 109 is de top met alleen een roofrack 10 km/u lager. Dat zijn dus alleen paar stangetjes. Met een daktent wordt het frontaal oppervlak pakweg 30 cm x 140 cm groter. Dus ik denk wel dat het scheelt ja.
Heb ik nog een interesante vraag. Als ik op mijn roofrack een vlakke plaat leg wordt het dan aerodynamisch gezien beter. Dus mijn topsnelheid omhoog. Elke stang in mijn roofrack veroorzaakt luchtwervelingen die op hun beurt weerstand geven. Als je er een vlakke plaat op legt ben je veel van die luchtwervelingen en dus luchtweerstand kwijt vermoed ik. Is er hier een deskundige aerodynamica in de zaal die hier iets meer van weet? Ik heb al gedacht om het uit te proberen maar er zijn zo veel omgevingsfactoren (zoals wind, wegdek, rotte snelheidsmeter enz) die je niet in de hand hebt zodat de eindconclusie wat lastig wordt. Dus voor iemand met earodynamisch verstand van zaken of in het bezit van een windtunnel, ben benieuwd.
Er is overigens een officieel onderzoek geweest naar het effect van de reserveband op de motorkap. Dat bleek de stroomlijn gunstig te beinvloeden.
Arnold.
Bij onze 109 was het precies zoals jij beschrijft, top 10 km/u lager en verbruik was natuurlijk meer. Mét daktent erop scheelt het nog meer, ervaring leerde dat ie het beste reed met de daktent voorop het rek ipv achterop. Waarschijnlijk heeft dit met die wervelingen te maken.
Op lange ritten met veel wind, zoals vorig jaar 1100 aan één stuk terug uit Noorwegen, legden we het reservewiel op het roofrek achter de daktent ipv op de motorkap. De 109 reed dan duidelijk beter.
Nu met de 110 merken we het vooral bij het optrekken en in het brandstofverbruik. Hij doet dan bij snelweggebruik nét geen 1:9. Zonder roofrek en daktent haalt ie ruim 1:10
Vandaar dat ik laatst dat “gestroomlijnde” rek heb gemaakt.
Erik
Tja, meestal liet ik hem ook gewoon liggen (gemakzucht), maar vorig jaar met noodweer van Hanstholm in een ruk naar Vlissingen, heb ik hem als test eens op 't dak gelegd.
Kon duidelijk verschil merken.
Betrof een 109 met 2.5n/a met 235x85x16 wielen.
Erik (die overigens na 2 daktenten er volledig van genezen is…)
Een beetje wel ja ;-)
Nee hoor, ik vind het gewoon helemaal niks. Het ziet er leuk uit, maar in de praktijk is het onpraktisch.
Wij zijn meer van het kamperen in de koudere gebieden (Scandinavië), in een gemiddelde daktent is de ruimte beperkt, je kunt dus boven niet je hele dikke winterjas kwijt, je bergschoenen,laat staan als het nog regent ook. Ze zijn gewoon erg krap.
Nu gaat natuurlijk iedereen roepen dat er ook daktenten met van die skirts zijn, dat je trapje binnen staat enzo…Oké, maar dan is het snelle opzetten er wel af hoor.
Na 2 daktenten hebben we nu een OZ tent en ik weet zéker dat die sneller staat als een daktent met skirts.
Groot voordeel vind ik;de ruimte (2.40x2.40) én je kan nog gewoon met de Landrover weg. Handig als je langer dan 1 nachtje ergens wilt blijven.Het is ons al gebeurd dat bij terugkomst dat heeele mooie plekje bezet was.
Misschien dat het voor Afrika reizen wel handig is, al zou ik dan liever ÃÂn de wagen slapen. Maar in Europa hoef je het voor de enge beesten enzo niet te doen.
Nee, voor mij geen daktenten en luifels meer aan de auto.
(we hebben een klaptentje (net als die van overland) gehad en een Maggiolini koffermodel.Die laatste was helemaal krap en de uitgang aan de zijkant, moet je over elkaar heen voordat je van de trap dondert :-( )
Is natuurlijk enkel maar mijn ervaring/mening.
Erik
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?