Domien,
Ik heb ivm overheidsverplichtingen bezig geweest met het uitzoeken van een roetfilter voor o.a. trekkers en perkins industriemotoren. 4 liter lange slag.
Zoals hugo al aangaf zijn er twee hoofdtypen filters voor montage achteraf. open systemen zoals het vrom subsidieerd en gesloten.
Wil je echt wat doen aan de roetuitstoot ben je gebonden aan een gesloten systeem. dit word vaak toegepast met een nox katalysator. erg kostbaar en zal met een defender waarschijnlijk alleen maar werken met geforceerde regeneratie. tenzij je een getunde defender td5 rijdt met een heel zware voet. uitlaatgas temperaturen moeten boven de 350 graden zijn om het filter goed te reinigen over langere tijd en vooral niet te veel korte stukjes of lange files. nieuwe motoren passen de settings aan om een hogere uitlaatgas temperatuur op te wekken. vooral met oudere motoren waar netjes en rustig mee worden gereden halen de uitlaattemperaturen lang niet. daarnaast zou je het filter geforceerd kunnen regenereeren met een dieselbrander of een elektrische kachel (zoiets als een hetelucht pistool) maar dergelijke gesloten filters hebben onderhoud nodig en zijn duur. ~>>10.000€
Dan open roetfilters. deze halen maximaal 60% roet uit de uitlaat. ook daarme zul je zo regelmatig de motor goed moeten laten werken .
Voor zover geen probleem, maar uit diverse onderzoeken lijkt nu te komen dat open filters een erg nadelig bijeffect hebben, ten eerste halen ze alleen de minst schadelijke grotere troetdeeltjes uit de lucht. de kleinste deeltjes zijn slecht door de mens uit de lucht te filteren via de luchtwegen. komen dus in de longen terrecht. deze laat een open filter juist door. daarnaast schijnen warme uitlaatgassen te reageren met verbrandende roet in het filter bij het schoonbranden tot bepaalde erg giftige gassen. (ik weet de exacte samenstelling niet meer)
Zolang er niet betere oplossingen worden aangedragen vindt ik de retrofifilters een foute oplossing. vooral bedoeld om de hoeveelheid (grote) roetdeeltjes te verminderen om op korte termijn weer bouwvergunningen uit te kunnen geven op lokaties waar nu een fijnstofoverschrijding heerst. niet om de luchtkwaliteit te verbeteren. kwantiteit voor kwaliteit. daarnaast moet je als consument afvragen of je de risico's op schade aan motor, de investeringen aan het filter en de extra brandstofkosten wilt.
Mvr gr,
Lennard