Roetfilter

• CamperChris

Tja, wat een gebeuren met die roetfilters. Ik ben zelf meer gecharmeerd van een bronaanpak: zorgen dat er geen roet ontstaat. Dat kan bij een dieselmotor door de verbranding verder te verbeteren, bijvoorbeeeld door wat LPG toe te voegen. Daarmee kun je de verbranding, van bijv 85% naar 98% verbeteren; geen roet en méér motorrendement!

zie bijv: http://www.gasotronic.nl/

LIjkt het ei van columbus, het wordt ook door de RDW erkent.

gr, CamperChris

www.opwielen.nl chris.zijnalbums.nl

• Lennard

Domien,

Ik heb ivm overheidsverplichtingen bezig geweest met het uitzoeken van een roetfilter voor o.a. trekkers en perkins industriemotoren. 4 liter lange slag.

Zoals hugo al aangaf zijn er twee hoofdtypen filters voor montage achteraf. open systemen zoals het vrom subsidieerd en gesloten.

Wil je echt wat doen aan de roetuitstoot ben je gebonden aan een gesloten systeem. dit word vaak toegepast met een nox katalysator. erg kostbaar en zal met een defender waarschijnlijk alleen maar werken met geforceerde regeneratie. tenzij je een getunde defender td5 rijdt met een heel zware voet. uitlaatgas temperaturen moeten boven de 350 graden zijn om het filter goed te reinigen over langere tijd en vooral niet te veel korte stukjes of lange files. nieuwe motoren passen de settings aan om een hogere uitlaatgas temperatuur op te wekken. vooral met oudere motoren waar netjes en rustig mee worden gereden halen de uitlaattemperaturen lang niet. daarnaast zou je het filter geforceerd kunnen regenereeren met een dieselbrander of een elektrische kachel (zoiets als een hetelucht pistool) maar dergelijke gesloten filters hebben onderhoud nodig en zijn duur. ~>>10.000€

Dan open roetfilters. deze halen maximaal 60% roet uit de uitlaat. ook daarme zul je zo regelmatig de motor goed moeten laten werken .

Voor zover geen probleem, maar uit diverse onderzoeken lijkt nu te komen dat open filters een erg nadelig bijeffect hebben, ten eerste halen ze alleen de minst schadelijke grotere troetdeeltjes uit de lucht. de kleinste deeltjes zijn slecht door de mens uit de lucht te filteren via de luchtwegen. komen dus in de longen terrecht. deze laat een open filter juist door. daarnaast schijnen warme uitlaatgassen te reageren met verbrandende roet in het filter bij het schoonbranden tot bepaalde erg giftige gassen. (ik weet de exacte samenstelling niet meer)

Zolang er niet betere oplossingen worden aangedragen vindt ik de retrofifilters een foute oplossing. vooral bedoeld om de hoeveelheid (grote) roetdeeltjes te verminderen om op korte termijn weer bouwvergunningen uit te kunnen geven op lokaties waar nu een fijnstofoverschrijding heerst. niet om de luchtkwaliteit te verbeteren. kwantiteit voor kwaliteit. daarnaast moet je als consument afvragen of je de risico's op schade aan motor, de investeringen aan het filter en de extra brandstofkosten wilt.

Mvr gr,

Lennard

• Lennard

Idd, ben het helemaal met chris eens, verbranding veel beter meer vermogen en dat allemaal met een beetje aardgas of lpg. motor blijft ook koeler bij grotere belasting. lpg tankers gebruiken dit ook zij gebruiken het lpg dat vrijkomt door opwarmende tanks als extra gratis brandstof.

in engeland word lpg injectie op diesels ook al een tijdje toegepast, voor zover ik heb kunnen vinden allen op voorkamerdiesels dus nog niet op directe inspiuters zoals de td4/5/6 etc.

Gr Lennard

• derk serie 3

ik gooi soltron by mijn diesel in reinigd de verstuivers en pomp ga er een 10 procent zuiniger van rijden zeggen ze (nooit nagemeten) motor word er schoner van dus minder uitstoot en het is een natuurlijk produkt

• Hugo

Chris,

LPG-injectie lijkt leuk maar is zeker het walhalla niet. LPG verbrand op een hele andere manier dan Diesel waardoor het verbrandingsproces van de dieselbrandstof anders verloopt dan zonder LPG-injectie. Een van de grootste nadelen is de, door de hogere verbrandingstemperatuur, verhoogde NOx uitstoot. Aangezien dat geen APK-eis is en daarnaast ook nog eens heel lastig te meten zal dat de meeste mensen een zorg zijn; maar het is zeker niet beter voor het milieu.

Als je meer over de materie wilt weten moet je maar eens Googlen op “Seiliger process” of op de Isochorische- en Isobarische eigenschappen van het diesel/LPG verbrandingsproces.

Mvrgr, Hugo

• CamperChris

ik wíst dat er een ‘maar’' aan zat. ik ga zeker eens googelen

gr, CamperChris

www.opwielen.nl chris.zijnalbums.nl

• Domien

Hoi Lennard,

Bedankt voor deze info…het ligt dus duidelijk een beetje gecompliceerder in elkaar dan ik eerst had gedacht. Het is dus niet zo maar even: ‘filtertje erin hupakee klaar’. Nog even wachten tot ze eindelijk die bio brandstoffen op de markt brengen. Maar zo lang de belangen van de olie industrie te groot zijn (lees: zo lang ze niet willen mee investeren in duurzame brandstof) zal dat nog wel even op zich laten wachten. :-/

Groeten

Domien

• Evert

Wat je wel kan doen is CNG laten inbouwen zodat diesel en cng vermengd worden. Je tijd meteen zuiniger en profiteert van een subsidie en je mag nog heel lang de stad in….

• Evert

Wat je wel kan doen is CNG laten inbouwen zodat diesel en cng vermengd worden. Je tijd meteen zuiniger en profiteert van een subsidie en je mag nog heel lang de stad in….

• Evert