Overland en Apk antwoord Rdw

  • Arjan

    Jambo,

    Terug komend op mijn eerder vraag over overland en apk keuring zie link

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1003&i=270306&t=270306

    Ik heb vandaag een reactie gekregen van het Rdw.

    Geachte heer Van tiel,

    In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

    De APK-keuring is een wettelijke verplichting. Uitstel hiervan is niet mogelijk, ook niet als het voertuig zich in het buitenland bevindt of als u het voertuig niet gebruikt.

    Is de auto niet APK-goedgekeurd, dan mag u er niet meer mee rijden. U kunt problemen krijgen bij controle op de weg en bij controle van de RDW via registercontrole van het kentekenregister. Bovendien kan de verzekeringsmaatschappij bij een ongeval besluiten niet over te gaan tot uitkering.

    Er is geen mogelijkheid om een APK-keuring in het buitenland te laten uitvoeren, omdat de RDW buitenlandse garages niet erkent. U kunt het voertuig natuurlijk wel APK laten keuren voordat u naar het buitenland vertrekt.

    Als u het voertuig niet gebruikt en u wilt een boete voorkomen, dan heeft u wel de mogelijkheid om uw voertuigverplichtingen stop te zetten door het voertuig te laten schorsen. Meer informatie over schorsen kunt u vinden op onze website, of via deze directe link.

    Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groet,

    Medewerker Klantenservice RDW

    Tja met andere woorden het Rdw weet het ook niet.

    Dus schorsen.

  • Kapitein Iglo

    Ja, een echte oplossing wordt dus niet geboden, behalve het keuren vlak voor je weggaat… Vraag me toch af hoe anderen zoiets doen…

  • mennonegra

    ik denk dat er niks anders overblijft dan te gokken al is dit niet de manier als je idd een ongeval krijgt is mijn ervaring dat de verzekeraar niet betaald want als ze ergens ondervandaan kunnen komen zouden ze dat niet nalaten……..

  • Laurens - laroChunky:)

    Wellicht toch via een ander land kentekenen?

    is dat niet mogelijk?

    En / Of een helder contractje opmaken met de verzekeraar dat de dekking blijft bestaan bij verlopen van de APK. Wellicht kunnen aantonen dat je wel geregeld onderhoud pleegt in het buitenland.

  • Niels

    Arjan,

    Je zou de auto kunnen schorsen tot kort voor vertrek zodat je pas kort voor vertrek kunt laten keuren.

    Als je APK 3 maanden na je vertrek vervalt, kan je ook nog net voor vertrek keuren. Je APK is dan namelijk 15 maanden geldig.

    Als je vertrek nog meer dan een jaar van je af ligt, zou je nu vast de APK vervaldatum kunnen beinvloeden door de auto een tijdje te schorsen.

    Er zijn dus wel wat mogelijkheden, maar je zult het niet langer kunnen rekken dan 15 maanden.

    Groet,

    Niels

    Beecy, 109 Series III Hardtop 6-cilinder.

    http://nielsgerrits.fotopic.net

    BEWARE: everything you prik can and will be used against you;).

  • Paul Stroink

    Bovendien mag je APK 2 maanden te laat worden uitgevoerd, dit kan je dus nog bij de 15 maanden optellen….(volgens mij, in elk geval voordat er een registercontrole wordt uitgevoerd.)

    Eventueel zou je de papieren in Nederland kunnen laten en de auto na die 2 extra maanden kunnen overschrijven op iemand anders zijn naam, dan duurt de registercontrole weer 2 maanden..dit zou je kunnen blijven herhalen….

    (of de illegale methode: bij een andere gelijksoortige auto tijdelijk een extra chassisnummer bijplaatsen en deze laten keuren…..Als je iemand kan vinden die zijn auto daarvoor beschikbaar wil stellen)

  • Marco (Outback Africa)

    Ik weet niet waar de reis naar toe gaat maar in Afrika gaan ze je echt niet naar een APK keuring vragen en je NL verzekering geldt daar toch niet dus mijn advies is het ding gewoon te schorsen, stallingsadres Timboektoe. Laat ze het maar controleren :-) Gr. Marco

  • Dennis101

    De APK is geldig tot de vervaldatum, dus daarna mag er niet meer mee gereden worden. De auto mag nog wel tot 2 maanden na de vervaldatum op de openbare weg staan. In die twee maanden zal er geen bekeuring volgen zolang er niet mee gereden wordt. Als je dus binnen die periode aangehouden wordt volgt direct een bekeuring.

    De APK mag ook 2 maanden voor de vervaldatum uitgevoerd worden, waarbij de vervaldatum niet wijzigt.

    In totaal zou je dus maximaal 14 maanden met een auto mogen rijden tussen 2 APK keuringen door.

    Je zou de periode van 2 maanden na de vervaldatum ook nog kunnen gebruiken, maar als je dan rijdend over de grens komt heb je mogelijk een probleem.

    Dennis B.

  • Pim

    Ja er is geen legle oplossing voor. Wanneer je schorst mag je officieel ook niet in het buitenland op de openbare weg. Ik kreeg er vorig jaar januari een bekeuring voor. Gelijk bezwaar aangetekend en ik wilde het laten voorkomen. Nu is de justitie niet de vlotste instantie in Nederland en twee weken geleden, dus ruin een jaar later kreeg ik een brief dat in eind april voor de rechter kan verschijnen. Helaas vertrekken wij 4 april voorgoed naar Zuid Afrika dus dat gaat niet meer lukken. De 101 gaat zodra we er zijn op Zuid Afrikaans kenteken dus zijn we van dat gedoe af.

    Pim

  • Frans Bonnes

    Dennis schrijft:

    De auto mag nog wel tot 2 maanden na de vervaldatum op de openbare weg staan.

    Dat is niet helemaal waar, mag alleen als hij afgekeurd is.

    Deze tijd krijg je om hem te repareren.

    Geconden op de site van de RDW

    Niet op de weg

    Als de geldigheid van het voor uw voertuig afgegeven kentekenbewijs is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan.

    fb