Visco coppeling freelander

  • Rodietje nieuw

    @ciske: kan goed inderdaad gewoon je uitlaat zijn… Ook eens gehad na het vervangen van de koppeling van de freelander. Beetje wringen met wringijzer en het was opgelost.

    Over de visco: heb best wat freelanders gehad en nog meer gereden. Een goed werkende visco maakt geen of nauwelijks geluid -niet hoorbaar bij draaiende motor in ieder geval. Geknak of gekraak onder de auto is niet goed, maar handig is om te weten waar dat vandaan komt.

    Geluid ter hoogte van je voeten in het midden? Kan ird zijn (maar ook iets anders natuurlijk). Geluid ter hoogte van de voeten van de passagiers in het midden? Kan visco zijn of de lagers van de visco. Geluid uit het midden van de achterbak? Kan achterdiff zijn.

    Natuurlijk geen absolute precisie, maar wel een idicatie waar je het moet zoeken… Hoe dan ook: hele aandrijflijn bekijken om grote schade te voorkomen.

    Scherp sturen tijdens achteruitrijden met een freelander is trouwens heel slecht voor je nog werkende ird, visco en achterdiff… Komen nogal wat onnodige spanningen op je aandrijflijn te staan… Dus alleen doen als eventueel korte test.

  • Apke

    Zoals je zelf al schrijft, dat is de uitlaat.

    De uitlaat loopt in het midden redelijk strak langs de caroserie. Als de uitlaat iets teveel naar links hangt, krijg je het effect wat jij beschrijft.

    Pak de uitlaat aan de achterkant maar eens vast en druk deze naar de linkerkant van de auto. Precies waar een hitte schild zit komt de uitlaat tegen de auto.

    Eenvoudige oplossing:

    Trek de achterdemper iets naar rechts (schuiven in de rubbers), probleem verholpen :D

    Als de uitlaat niet iets naar rechts blijft hangen, dan kan je een tire rap om het rechter rubber van de achterdemper maken de de uitlaat daarmee iets naar rechts trekken.

    De Visco merk je alleen als er grote verschillen zijn tussen de assen zoals in een scherpe bocht.

  • Ciske

    Ok,bedankt mensen…

    ik heb morgen een dagje vrijaf en ga meteen eens onder mijn freelander kruipen zie!!! Ik hoop dat het “maar” de uitlaat is en niet al de rest waar jullie het over hebben. Ik heb die wagen nl. pas gekocht, met een onberispelijke keuring.

    Doeidoei…Ciske

  • de

    hallo

    de achterste ring van de visco koppeling valt er soms af is dit herstelbaar?

    verder maakt hij geen geluid of haperingen rijd ook perfect

    graag nuttige info aub