Visco coppeling freelander

  • LandLoper pfka MksIII

    Veel over gelezen hier.

    Hoe zie ik of de mijne kapot is (is dat de ratel die ik hoor in een bocht achteruit?)

    Hoe zie ik of mijn tussenbak hierdoor al schade heeft opgelopen.

    Ook lees ik dat het vervangen van de visco niet zo lastig is, en dat dat raadzaam is als die al wel, maar de tussenbak nog niet stuk is.

    Klopt het dat het achterdiff een grote invloed heeft op al die problemen, zo ja, wat kan ik hier aan doen.

    Vandaar de vraag, zodat ik hopelijk tijdig kan ingrijpen

    Alvast bedankt, gr Mischa

  • Dennis101

    Een veel gebruikte truc is om een streepje tippex o.i.d. op de deling aan te brengen en dan een straatje om te gaan. Als het streepje niet verschoven is ten opzichte van elkaar dan staat de visco vast. het is natuurlijk het verre van een nauwkeurige methode, want een visco die nog een beetje meegeeft haal je er zo niet uit. Anderen krikken 1 achterwiel op en draaien dan aan het wiel, je zou het wiel nog net met de hand rond moeten kunnen draaien.

    Afhankelijk van waar het geluid precies vandaan komt zou het natuurlijk ook een versleten homokinetische koppeling van een van de voorassen of de voorste cardanas kunnen zijn.

    Ook een defect achterdifferentieel of IRD behoort tot de mogelijkheden.

    Al met al denk ik dat het verstandig is om eerst de veroorzaker van het geluid te lokaliseren en uiteraard de visco te controleren.

    Ik kan mij wel voorstellen dat je jezelf zorgen maakt.

    Dennis B.

  • Thor

    Krik de auto op zodat er 1 band los is van de weg, de andere banden moeten nog op de weg staan.

    Zorg dat je en stevige krik hebt en dat dewagen stevig staat.

    Pak dan het wiel vast wat los van de weg staat en probeer met langdurige kracht het wiel te draaien(gaat zwaar) krijg je dit voor elkaar moet de visco nog in orde zijn is mijn vertelt.

    Dit moet een betrouwbare manier zijn om je visco te testen

  • Thor

    Ik doe even een dubbelpost wat ik kan niet editen :)

    Het achteruitrijden van een freelander met een korte bocht moet in het algemeen toch al moeilijk zijn en kan stroef verlopen. Een geluid hierbij moet volgens mij niet raar zijn, maar daar dusr ik geen geld op te zetten dus mischien dat wat meer ervarende freelander rijders hier op kunnen reageren.

    De visco vervangen moet toch niet een al te makkelijk karwei zijn(denk ik) Maar goed ervaring maakt veel werk makkelijk dus ook daar kan ik flin langs zitten.

    Ik geeft je even een plaatje van de visco, vergeet ook niet de lagers ook te vervangen die erbij zitten'

    Bron: http://www.freelanderowners.com

    Laat even weten hoe het afgelopen is

    MVG

    Thor

  • Dennis101

    Bij een korte bocht achteruit remt een gezonde visco wel af, maar moeilijk gaat het zeker niet. Er mogen zeker geen bijgeluiden te horen zijn, anders is er echt iets aan de hand. Een korte bocht achteruit wordt juist gebruikt als snelle test voor de aankoop, waarbij het achteruitrijden niet te stroef en zonder enige bijgeluiden mag zijn.

    De visco vervangen is op zich niet zo moeilijk, eerst demonteer je de homokineet van de voorste cardanas met 6 boutjes en moertjes waardoor de cardanas vrij komt van de IRD. Dan draai je de 4 boutjes en moertjes los van de cardanas bij het achterdifferentieel waardoor de achterste cardanas vrij komt. Hierna demonteer je de visco inclusief beide cardanassen en lagerblokken door de 4 bouten los te draaien van de lagerblokken.

    Teken voor demontage de plaats van de lagerblokken en de flensen van de cardanassen af.

    De cardanassen zijn van de visco te scheiden door de borgbout iets los te draaien en de borgplaat uit te nemen. Met een wig of demontagedoorn is de cardanas dan van de visco te trekken.

    Dennis B.

  • Thor

    Dennis even een vraagje. Als je strak achteruit rijd mag je dan helemaal niets horen?

    Mijn visco en IRD zijn net vervangen, als ik de wagen op de oprit wil rijden en ik stuur dan helemaal in hoor ik soms wat geknak. Mij is verteld dat het komt doordat de wielen wringen en de visco dan wat werkt.

    Klopt dit en kan dit?

    BVD voor je antwoord

    Thor

  • LandLoper pfka MksIII

    Dat geknak, is precies het geluid dat ik bedoel. Ik ga morgen die test met het achterwiel doen.

    Ik laat nog wat horen.

    gr Mischa

  • Dennis101

    Onze Freelander en de de Freelanders waarmee wij tijdens onze zoektocht mee gereden hadden maakten geen bijgeluiden bij het nemen van scherpe bochten achteruit (en vooruit).

    Volgens de Freelander mailinglist was dit ook een van de zaken om op te letten bij een proefrit.

    Het ging bij ons in alle gevallen over een TD4 van bouwjaar 2001 en 2002.

    De Freelander 2.0 Di van een vriend van ons uit 1998 maakt ook geen bijgeluiden onder die omstandigheden.

    Het enige wat je bij die Freelander hoort is een enkele tik als er achteruit een korte bocht gemaakt wordt op een harde zandgrond op het moment dat een achterwiel even door de spanning in de aandrijflijn een klein stukje doorslaat.

    Op de weg hoor je verder niets.

    Op kleine rotondes hoor je wel eens een band piepen, maar dat is normaal bij 4x4's met een visco.

    De oudere Freelanders (grofweg voor 2001) hebben andere achterdifferentieels als de modellen daarna. De lagers bleken namelijk niet opgewassen tegen de krachten, veroorzaakt door het grotere verschil in overbrengingsverhouding voor/achter en een te vaste visco.

    Na problemen werd pas het nieuwe type (partnummer TVK000180) geplaatst. Als het goed is kun je dit terugvinden in het onderhoudsboekje die bij de auto hoort. Het is dus mogelijk dat deze nog nooit vervangen is.

    Dennis B.

  • Thor

    Het geluid is ook niet continu, je kunt het als het ware vergelijken met een motorfiets die zijn motor in de eerste versnelling zet, en dit is dan 1 a 2 maal.

    Het is alleen bij het achteruitrijden meteen hele scherpe bocht(stuur vast in de hoek ietsjes terug en er is geen geluid.).

    Ik hou het in ieder geval in de gaten, ik krijg binnenkort de onderhoudsboekjes en zal het eens nakijken.

    Dennis bedankt voor je antwoord ;) , Landloper bedabkt dat ik je topic even mocht lenen

    :)

  • Ciske

    Hallo,mijn freelander 1,8 benzine doet hetvolgende:

    als ik op de autostrade rijd tegen 100km/u, (bvb he)…bij een afrit laat ik ineens mijn gas los, dan hoor ik de uitlaat onder mijn voeten tegen de vloer slaan. Terug gas geven en weer lossen…zelfde klop,en redelijk hard zelfs!!!

    Als ik hem in achteruit zet en te bruusk wil vertrekken klopt de uitlaat weer tegen de vloer, net onder mijn voeten!!! Wat zou dit kunnen zijn???