Startproblemen Discovery

  • Jack Daniëls

    Ik heb een startprobleem met mijn discovery ( bouwjaar 1999) type 1 (1998 ) automaat.

    Het starten levert al langere tijd problemen op, eerst eens in de zoveel tijd leek het alsof er een slecht contact was.

    Dit was vervelend maar de tweede of derde keer startte hij normaal.

    Sinds een aantal weken is het probleem flink toegenomen, bijna elke keer moest ik zeker vijf tot tien starten voordat de startmotor ronddraaide.

    Wiebelen met de sleutel leek de helpen.

    Reden dat ik verwachtte dat het contactslot niet goed functioneerde.

    Dit vermoeden werd door de garage bevestigd.

    Het slot zou besteld moeten worden en dit liet een week op zich wachtten.

    Thuis gekomen heb ik het stuurslot vrijgemaakt en gesmeerd. In eerste instantie leek dit te helpen. Aan het einde van de dag waren de problemen echter in volle omvang terug. Nu moet ik soms zelfs meer dan dertig keer proberen alvorens de startmotor ronddraait.

    Ik heb het elektrisch gedeelte van het contactslot gedemonteerd en zonder sleutel de schakelaar met een schroevendraaier bediend.

    Hierbij bleven de problemen hetzelfde. Ik was in de veronderstelling dat de contactschakelaar defect was. Deze heb ik een nieuwe besteld en gemonteerd.

    Helaas was dit niet de oorzaak, de problemen blijven hetzelfde.

    Als ik het contact aan zet en de sleutel doordraai om te starten hoor ik rechtsvoor wel een relais schakelen.

    Ik weet niet of de problemen in het elektrisch gedeelte, de startonderbreking of de startmotor(bendits) zit.

    Heeft iemand deze problemen al eens mee gemaakt of kan iemand me een richting geven waar naar te zoeken.

    met vriendelijke groet,

    Jack Daniëls

  • RoLandRover

    “Als ik het contact aan zet en de sleutel doordraai om te starten hoor ik rechtsvoor wel een relais schakelen.”

    dan had de garage ook moeten constateren dat het probleem niet in het contactslot heeft gezeten. ik denk dat je het moet zoeken in de startmotor en inderdaad in de bendix of hoe dat ding ook heet. het is een eenvoudige maar tijdnemende klus om de startm. te demonteren. Uitelkaar halen van het geheel, schoonmaken en netjes inelkaar kan je heel waarschijnlijk een heleposs van het probleem afhelpen. Maak dan ook meteen de massakabels en andere aansluikontacten schoon.

    dikke kans dat je het daar moet zoeken.

    Roland

    Ran Over

    Nulla Tenaci Invia Est via.

    Waar een wil is, is een weg.

  • Jack Daniëls

    Hoi Roland,

    bedankt voor je reactie,

    is het mogelijk om de startmotor zonder brug te demonteren, of is dit

    moeilijk.

    Jack

  • Frans Bonnes

    Voor je de startmotor eruit haalt doe eerst eens wat ik je vertelde.

    Heb de startmotor er ook twee keer uitgehaald, naar achteraf bleek voor niets.

    En de start motor kan er bovenlangs uit tenminste bij een 300Tdi

    Frans Bonnes

  • RoLandRover

    lekker op je ruggetje onder de wagen liggen Jack!

    waar je je zelf wel een heleboel meer jkan helpen zijn van die oprijblokken scheelt weer 30 cm. en die komt zeker van pas als je auto no op de originle rijhoofgte staat.

    de andere reacties gaan ook inde richting van de Masse kabels aan het blok. begin inderdaad eerst maar daarmee.

    gr,

    Roland

  • Jack Daniëls

    ik begrijp hieruit dat de startmotor er van onderaf uit moet?

  • badair

    ik heb ook wel eens van gehoord dat er (ik geloof) krukas sensor is, dat als deze niet goed zit dat je moter dan niet wil starten.

    zo heb je nog een mogelijkheid bij…

  • Henk de Witte

    Ik heb precies hetzelfde verschijnsel gehad. Bij mij was 1 koolborstel nagenoeg versleten. Maar om dat te controleren moet de startmotor ook uit elkaar dusss….

    Succes,

    Henk de Witte.

  • Filip courtin

    Zit hier nu met hetzelfde probleem bij een discovery 1 .

    Heb een paar reacties gemist .

    Is er iemand die mij een paar oplossingen zou kunnen geven ?

    Tnx

  • disco ronl

    als je wel iets hoort klikken bij de startmotor en deze gaat niet ronddraaien is het de startmotor.

    1) het relais op de startmotor schakelt wel maar maakt niet voldoende contact meer door slijtage of oud vet, schoonmaken kan (tijdelijk) helpen.

    2) de startmotor zelf, bv koolborstels.

    3) toch een slechte aarde of slechte accu icm oude startmotor (net niet genoeg)

    of reviseren of vernieuwen.

    nieuw kosten in UK zijn vaak lager als revisie in NL.