aparte Laro

  • Frans Bonnes

    Hermen.

    Op het forum http://www.lrforum.com/forum/ is een Ketil.

    Of het dezelfde is weet ik niet. Je moet ingelogd zijn, wil je op dat forum kunnen reageren.

    Frans Bonnes

  • Hermen Vlothuizen

    Dank, ik zal eens kijken. Wel weet ik dat Ketil een heel gebruikelijke Noorse voornaam is…

    Hermen

  • Roel.v.A

    Op de achtergrond!!! kom op mannen,het is een BOOT.

    Dat is duidelijk te zien aan de cabine,ook wel kajuit genaamd.

    Haha grapje hoor!!!!!!

  • Harry Woker & de 'RUS'

    Mooi gevonden Frans!

    Het betreft hier een prototype van Land Rover, ontwikkeld door Special Products.

    Het prototype was ontwikkeld voor het Britse leger als een forward control 2-tonner met een wielbasis van ca. 120 inch. Uitgerust met een 5-liter Perkins diesel. Aan de linkerzijde zit een grote vierkante brandstoftank, direct achter de cabine, onder de laadbak

    De foto lijkt mij gemaakt tijdens een van de militaire beproevingen; de foto heeft enige jaren geleden in een van de Land Rover magazines gestaan.

    Over dit type is nog een leuke anekdote te vertellen: na het mislukte militaire project waren nog 1 of meerdere exemplaren van deze 2-tonner aanwezig in Solihull, wachtend op sloop. Op een zekere dag ontving Land Rover een brief van een Mike Fisher, die Land Rover vertelde van zijn ‘uitvinding’ van een grasmaaimachine voertuig, dat door 1 persoon bediend kon worden. Fisher werd vervolgens na een gesprek in dienst genomen en verkreeg de opdracht om een van deze militaire voertuigen om te bouwen , teneinde gemakkelijk het gras te kunnen maaien op de 100 Acre Foredrove Farm, naast de fabriek in Solihull! Voorop het voertuig werd een grote grasmaaier gezet; aan de grasmaaier werd een buis bevestigd, die het gemaaide gras over de cabine in de laadbak kon laten vallen. De laadbak werd rondom voorzien van een ca. 2 m. hoog (kippengaas?)hek. Mike had een naam voor het voertuig: SMOMOT= Single Machine, one man, one team. De ‘gardener’ kon helemaal in z'n uppie rondrijden op de farm en het grasmaaien, en als de bak vol was, afvoeren. Enige maanden later is de SMOMOT geshowed op de Royal Show Grounds tijdens een grassland demonstration en won daar zelfs een prijs. De Land Rover leiding wilde echter met het project niet echt verder en toen Mike Fisher Land Rover verliet, werd het project SOMOT beeindigd. De ‘doorstart’ was niet gelukt…

    Bron: ‘Land Rover, The Unbeatable 4x4’; door K & J Slavin, blz. 123-124 (+ 2 foto's)

    In hetzelfde boek staat (blz. 102) dat een van de andere exemplaren van dit voertuig werd verbouwd tot een raceauto transporter, die de Rover auto met gasturbine moest vervoeren voor de 24-uur van Le Mans. Voor deze opdracht werd het chassis aangepast, waarbij de laadvloer ‘door de knieen’ kon, en de raceauto zo op de laadvloer kon rijden. De versie had een laadbak met huif, met daarop de letters: ‘Rover BRM’ (BRM was de projectnaam van de gasturbine). Na deze race (jaartal niet bekend) werd deze variant van de 120-inch nog enige jaren gebruikt voor intern transport in en rondom de fabriek in Solihull. Later verschroot, helaas.

    Mvg

    Harry & de ‘RUS’

  • The Iron Nurse

    Harry,

    Mooi verhaal… en het klopt gedeeltelijk van wat ik ooit gelezen heb in één van 250 LR magazines die ik thuis heb liggen. Of het nu LRO. LRM of de LRE was dat was voor mij even de speurtocht.

    En Frans… machtig dat je het raadsel hebt opgelost.

    En prompt kwam ik vanavond de foto tegen in Classic Military Vehicles, een Engels tijdschrift. Met jawel deze twee FC, maar vanuit een ander positie gefotografeerd tijdens het oprijden op de landingsboot…

    Machtig om te lezen wat een ieder aan tijd besteedt om dit uit te zoeken…

    Echt forum niveau!

    Groet,

    Gilbert

  • Puffino

    Wow, Frans, wat goed van je, je bent een held….

    Grappig hoor, en ook heel leuk, Harry, dat je er even nog een leuk verhaal bij doet, dat doet het altijd goed.

    Heeft deze mooie gele alleen maar andere ruitenwissers, dat is het enige verschil dat ik zie, en de kleur natuurlijk.

    Well done, Watson, kunnen we weer rustig slapen vanavond!

    Sander Lelieveld

    “Snorkel” - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a

    Meer over de tuff van puff op http://snorkel.runde.nl/

  • Puffino

    OJA< Frans, Maarten Schot had dus toch gelijk, met zijn verhaal over de Buttercup.

    Grappig, sjappoo, Maarten.

    Sander Lelieveld

    “Snorkel” - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a

    Meer over de tuff van puff op http://snorkel.runde.nl/

  • Floris - S2A FC

    Gevonden :)

    Als ik nog eens een raadsel weet zal ik het laten horen.

    Bedankt :D

  • Floris - S2A FC

    Wel frustrerend trouwens dat ik geen Noors kan lezen, anders zou dat LRforum een schat aan informatie zijn.

  • Puffino

    Als ik nou iets meer tijd en centen had gehad, had ik een maandelijkse prijsvraag a la dittum gemaakt.

    Het prikkelt inderdaad wel he?

    Sander Lelieveld

    “Snorkel” - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a

    Meer over de tuff van puff op http://snorkel.runde.nl/