Hoe dieselpomp afstellen

  • jo "general"

    waar woon je in het land, ik woon in midden limburg en heb een sleutel voor het afstellen van de pomp. Maar je moet eerst de verstuivers goed hebben, geen versleten kleprubbers hebben, dan kan ik je helpen (of iemand in jou buurt.

    jo

  • Dennis101

    Klopt helemaal Cees,

    Ook op de latere types zitten ze nog, alleen is het merkteken naar buiten uitgevoerd om het afstellen te vereenvoudigen en nauwkeuriger te kunnen uitvoeren.

    Gevonden in de documentatie overigens.

    Dennis B.

  • LimaWhiskey

    Cees, voor het afstellen (verdraaien) van de pomp praat je over millimeters. Gaat heel goed proefondervindelijk. Zelfs gerenommeerde garagebedrijven doen het zo "op gevoel'. Clockwise of antoclockwise verdraaien kan ik niets over zeggen. Ook dat gaat proefondervindelijk. Draai wel even je leidingen steeds los bij het verdraaien; ze breken vrij snel.

    Andries

    LimaWhiskey

  • Yuri

    normaal is vervroegen nodig als de distributieketting iets begint uit te rekken door slijtage. dit merk je vaak door WITTE rook. jij hebt het juist over donkere rook.

    vervroegen is rechtsom draaien. verlaten is linksom. van bovenaf gezien natuurlijk.

    verstuivers is trouwens erg verstandig om eerst na te kijken. het kan goed zijn dat ze niet meer netjes vernevelen en dus verbrand de diesel niet goed. het beste is dan meteen verstuivers vervangen. dan is ook afstellen noodzakelijk.

    en de smoorklep kan idd ook veel invleod hebben.

    verstuivers reveseren kan ik mee helpen. stuur maar een mailtje.

    succes,

    Yuri

    SIII 109D / SJ88,6"

  • Cees Klijn

    Ik ga beslist die vlinderklep verwijderen, want volgens mij doet die vacuum pomp bij mij toch niets. Ik zal voor de zekerheid nog even testen. Volgens mij gewoon die slang ontkoppelen en kijken of hij slechter remt. Vacuumpomp van een Citroen: Wat voor Citroen? Hopenlijk niet van een DS, want dat gaat teveel kosten.

  • Cees Klijn

    Tja, een lichte opheldering ie hier op zijn plaats. Ik woon dicht bij de belgische grens en kom regelmatig in Belgie bij een benzinepomp. Deze heeft 2 pompen naast elkaar staan: de ene gasolie en de andere diesel. De gasolie kost de helft….Aangezien mijn exleger Series III 2 tanks heeft, was bij mij de wellicht stoute gedachte opgekomen om de ene tank…affijn jullie raden het al..Bij een eventuele controle zou ik uiteraard de ‘'nette’' tank laten bekijken. En tja, er loopt altijd wel ergens een goochemerd rond, die wat verder zou kijken dan zijn neus lang is. Ik bedoel: alle onwaarschijnlijkheden bij elkaar opgeteld…En wat dan nog als je een bon krijgt. Als je 1 keer te hard rijdt betaal je meer. En dat risico is stukken groter. Affijn: niet met mijn Series. Het is ook een beetje een principe: volgens mij is Laro -volk in het algemeen zowiezo een beetje ondeugend volk…(Ik generaliseer nogal graag. Dat houdt het leven makkelijk.)

  • Cees Klijn

    Even een veronderstelling: stel, dat het een kwestie is van slijtage…Dan klopt volgens mij de afstelling via die merktekens niet. Want die zijn afgestemd op tussenaandrijvingen die niet ''uitgeleuterd" zijn. Of toch niet?

  • Cees Klijn

    De verstuivers komen ook aan bod. Maar stel, dat ik de pomp een paar millimeter verdraai en het ding stoot noch zwart, noch blauw uit….Na het starten, bedoel ik.

    Het geluk is immers met de naieven. (klopt niet, maar zelf bedacht en klinkt aardig)

  • Cees Klijn

    Bedankt voor het aanbod, Yuri. Misschien mettertijd.

  • Cees Klijn

    Bedankt Jo, een ritje naar middenlimburg vanuit noordbrabant is nooit weg. Nu nog even niet,

    groet,

    Cees