Hoe dieselpomp afstellen

  • Cees Klijn

    Series III Diesel Ex-leger uit 1979 en net goedgekeurd…

    Nu wil ik wat aan die blauwe EN zwarte rook doen. Het is echt te gek. En ik heb me van verschillende kanten laten vertellen, dat de dieselpomp verdraaid moet worden.Omdat het leger die pompen op hun eigen behoeften afgestemd zouden hebben en tevens door slijtage. De zoekfunctie van het prikbord brengt me niet verder. De prikkers CD Rom ook niet. Te ingewikkeld en speciale gereedschappen. Volgens mij moet het gewoon mogelijk zijn om de pomp los te draaien, de leidingen ed. ietwat los en dan de handel IETS of WAT verdraaien en daarna ontluchten. Het gaat mij nu om dat IETS of WAT. Worden hier Millimeters of Centimeters bedoeld en zoja, hoeveel. En in welke richting. Met de klok mee of tegen, als je er van boven naar kijkt. Ik bedoel natuurlijk bij benadering. Ik wil proefondervindelijk beginnen, maar dan wel gelijk ongeveer goed.

    Groetjes,

    Cees.

    Bijvraagje…..RUIKT rode diesel ook anders dan gewone….

  • Jan Schober

    Rode diesel ruikt niet anders nee. Het laat wel rode sporen achter in je filter.

  • erik 109 ex-def

    Belangrijkste wat je tegen de rook kan doen, is het verwijderen van de vlinderklep in de luchtinlaat (met dat kabeltje eraan).Deze zorgt voor een vacuum tbv rembekrachtiger.

    Dit kan je opvangen door een vacuumpomp van een Citroen te plaatsen, is erg eenvoudig en maakt een wereld van verschil.Rijdt ook echt veel beter!

    Succes!

    groet. Erik

  • Cees Spithoven

    http://images.google.nl/images?q=tbn:BuqfVxXpkrYJ:home.kabelfoon.nl/~monron/brandstofpompen

    ik weet niet of de link werkt anders even google op cav merktekens(afbeeldingen)

    als merkteken a tegenover b staat is dit het inspuitbegin van cilinder 1

    kijk nu op het vliegwiel of het merkteken bij 14 of 16 staat(hangt van de motor af)

    klop dit dan is de afstelling goed

    p.s. rode diesel rookt iets meer dan wit

    Cees Spithoven

  • robb

    Nee hoor Jan rode sporen zul je niet vinden……er wordt namelijk een goedje toegevoegd dat FURFEROL heet, dit is een kleurloze vloeistof die zich hecht aan de metalen delen in je brandstofsysteem. Er is berekend dat je het tot 200 tankbeurten nadien nog terug kan vinden !!!!!

    Dat is de fout die de meeste mensen maken namelijk, de rode ( eigenlijk is het nu de yellow marker die toegevoegd wordt) zorgt voor het zichtbare kleurverschil en heeft geen enkele invloed op de brandstof.

    Daarnaast heeft de rode gasolie een andere hoeveelheid zwavel in zich. Bij normale diesel is dat sinds 1 juli 2005 10 ppm (parts per million) zwavel en rode gasolie heeft er nog 2000 ppm.( is dus extra vervuilend)

    Tractie gasolie is ook rood maar ook maar een klein beetje minder duur als normale diesel en heeft ook 10 ppm zwavel.

    Over de pompafstelling kan ik niks zeggen dar heb ik geen verstand van maar van brandstof wel ! ;-)

    Robb

  • Dennis101

    Deze merktekens zie je alleen bij de oudere pompen. Een wagen uit 1979 heeft dat niet meer.

    De enige goede manier om de pomp op tijd te zetten is volgens de methode in het repair manual, dus met de speciale gereedschappen.

    Andere manieren zijn giswerk.

    Dennis B.

  • Jan Schober

    nou ik verstook enkele 10 tallen liters rode diesel per dag (in een trekker), en die is toch echt rood van kleur. ook het diesel filter wordt rood van kleur, bij een controle, nemen ze met een monsterbeker een beetje diesel uit je tank, en als die rood is ben je de !#!

    Maar dat er meer bewijsmateriaal door heen zit wil ik inderdaad wel geloven. Volgens mij gebruiken ze dat alleen maar als ze absoluut willen bewijzen dat je ooit “rood” hebt gereden.

    Jan Schober

  • MY-65

    Heb zelf ook een 109 ex-leger uit 1980..

    Ten eerste zwart is diesel, en blauw is olie.

    Om hem door de RDW keuring te krijgen heb ik de aanslag bout flink terug moeten draaien, dit is de afstelbout waar de gashendel tegenaan loopt bij volgas.

    Hij liep voorheen 115 op de teller, maar een zwarte pluimen erachter, dat wil je niet weten.. :-)

    Heb de aanslagbout zover ingedraaid dat hij nu nog net over de 100 loopt (plankgas), het (zwarte) roken doet hij alleen nog bij bergie-op, of zwaar optrekken.

    Een andere verdachte zijn de verstuivers, bij mij zat er 1 in met een kapotte veer, en een andere die lekte, even eruit schroeven en ergens laten testen/afstellen.

    Ik heb het afstellen op goed geluk gedaan, en is uiteraard niet optimaal, maar ik kan er mee leven..

    Blauw roken doet hij bij mij bergie-af met gaslos, maar ik heb er ook te dunne olie inzitten.

    Verdraaien van de pomp zou ik pas als laatste optie doen, kijkt eerst naar de aanslagbout / verstuivers / motorolie.

    Ben er zelf ook wel eens ingedoken (in het pompdraai verhaal), maar je krijgt van iedereen tegenstrijdige verhalen / adviesen…..

    Groet,

    Martin.

  • Cees Spithoven

    mijn pomp uit 1978 heeft deze merktekens ook

    en vanaf fabriek heeft iedere pomp deze merktekens en wordt gebruikt om het afstel punt buiten op het huis te zetten.

    de reden waarom er special tools voor zijn is omdat er loodjes op de deksel zitten i.v.m. garantie van de pomp.

    trek aan de zijkant van jouw pomp het loodje er maar af draai de 2 boutjes(sleuteltje 8) maar los en je zult de merkteken zien.

    (wel even de diesel opvangen en ontluchten naderhand)

    de makelijkste methode om een pomp op tijd te zetten is met de special tool.

    de naukeurigste is via de merktekens.

    Cees Spithoven

  • Puffino

    En, de kleur van gewone “niet rode” diesel?

    Je mag raden.

    Sander Lelieveld

    “Snorkel” - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a