Stand Kruisjes

  • Jan Schober

    dag allemaal,

    Een klein vraagje:

    Ik heb een S II 88 met een Salisbury achteras, door de vorige eigenaar er onder gezet. de aandrijving heeft altijd getrild. de aandrijfas is handmatig ingekort, en daarna gebalanceerd (er zitten balanceer plaatjes op). nu is de hoek tussen het voorste en het achterste kruisje een graad of vijf. is dit precies goed of is dit een slordig timmermansoog. hoe moeten die kruisjes staan. precies gelijk, 45 graden, 90 graden, +- 5 graden of nog iets anders.

    het enige plaatje wat ik kon vinden was op bowy's pagina:

    (hoop dat je het geen probleem vindt dat ik jouw foto even gebruik, bowy)

    maar laat deze nu net door midden gezaagd zijn zodat ik het nog niet weet.

    Alvast bedankt Jan Schober

  • Hendrik Blue-Box SIII

    Ik heb zelf ook al een keer geworsteld met die vraag.

    Als je het voorste en achterste gedeelte van de aandrijfas uit elkaar haalt blijken de spiebanen zo te zijn dat het gewoon niet lukt om de kruiskoppelingen tegenover elkaar te krijgen………..

    Nu weet ik echter niet of je “hem” beter een tandje naar rechts of naar links kan zetten.

    Wie weet hier meer van?

    Groet, Hendrik.Jan Schober schreef:

  • Aad Koene

    Jan, Hendrik,

    Juist om te voorkomen dat er ongewenstte trillingen in de as ontstaan zijn er een aantal zaken waar je op moet letten.

    -als je het steekgedeelte uit elkaar haalt moet deze op exact dezelfde stand weer terug geplaatst worden (dus altijd merken vóór demontage)

    -als een as doorgezaagd wordt om in te korten moeten beide delen in exact dezelfde stand weer aan elkaar gelast worden (dus altijd merkern vóór doorzagen)

    -als de kruiskoppelingen in lijn staan vóór demontage moet dat daarna dus ook nog zijn, een hulpmiddeltje hierbij zijn 2 draadeinden die je langs de achterkant paralel met de as door de koppelplaten steekt en vastmaakt.

    Dit geeft je de mogelijkheid om te werken zonder dat de delen ten opzicht van elkaar verwisseld worden.

    -als de kruiskoppelingen vóór demontage in lijn stonden en nu 5 graden ervanaf zijn ze óf 1 tandje, óf een halve slag ten opzichte van elkaar gedraaid.

    Succes,

    Aad Koene,

    LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

    LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

  • Jan Schober

    aad,

    Het probleem is dat ik de as niet heb ingekort en dus niet weet of deze scheef aan elkaar is gelast. maar ik weet ook niet hoe de kruisjes normaalgesproken tegen over elkaar staan. In het Haynes boek staat een exploded view van een afbeelding waar ze tegenover elkaar lijken te staan, maar ja 5 graden kan ik er niet aan af zien.

    Jan

  • Dennis101

    Er zijn 3 voorwaarden voor een trillingsvrije overbrenging door assen met twee kruiskoppelingen:

    1. De gaffels moeten in lijn staan.

    2. De hoeken tussen de aandrijvende flens en de aangedreven flens t.o.v de middenlijn cardanas moeten gelijk zijn, waarbij de richting t.o.v. deze middenlijn geen invloed heeft.

    3. De assen moeten 2 vlaks gebalanceerd zijn.

    Bij series LR's komt het erop neer dat de flensen van de versnellingsbak evenwijdig staan t.o.v. de flensen van de differentieels.

    De (oem) GKN assen hebben de gaffels in lijn staan, een aantal immitatie assen hebben dit niet, en zullen door de niet eenparige snelheid aan de aangedreven zijde, de levensduur van de kruisstukken, splinevertanding, en diffs verkorten.

    Een aantal modernere LR modellen hebben de gaffels niet in lijn staan, dit is om de gevolgen (ongelijke hoeken) van de iets gekantelde vooras, te compenseren.

    Dennis B.

  • Jan Schober

    dank, daar hebben we wat aan, ga maar eens met Uni cardan bellen voor een nieuwe.

    Jan