Verschil Engelse en Amerikaanse sleutels...?

  • Jan G.

    Hallo,

    Ik wil inch sleutels kopen en nu heb kan ik Amerikaanse sleutels krijgen.

    Het schijnt dat er een verschil is tussen Engels (Withworth) en Amerikaans (AF). Zie volgende site:

    http://users.pandora.be/omch/files/techfiche1.html

    Gaat het hier nu alleen om het ‘cijfertje’ op de sleutel of passen Amerikaanse sleutels niet (goed) op de Laro moertjes en boutjes…?

    Groeten,

    Jan G.

  • Yuri

    Hoi Jan,

    Er zit zeker verschil tussen USA en GB sleutels. 1/2“ USA is niet hetzelfde als 1/2” GB gek genoeg. ik geloof dat USA echte inch maten zijn.

    maar voordat je zakken met geld gaat uitgeven moet je ff hier kijken:

    http://www.landroverclub.net//Club/HTML/imperial_converter.htm

    Succes,

    Yuri

    SIII 109D

  • Hugo

    Er zit weliswaar verschil in de naamgeving van de verschillende sleutels maar je moet je niet gek laten maken. Koop gewoon een set van 3/8, 7/16, 1/2, 9/16, 5/8 en 1“ en je kan iedere 1/4, 5/15 en 3/8 bout/moer losdraaien. Amerikanen meten de bout af aan de grootte van de kop bv 1/2 A/F (Across Flats, gemeten van de ene vlakke kant naar de tegenoverliggende), de Engelsen aan de dikte van de bout (bv 1/4”). Als je echt oude Engelse maten hebt bv. Withworth, BSF, BSW dan past een Engels/Amerikaans boutje/moertje ook nog wel, maar omdat de tophoek van de schroefdraad net iets anders is (55% om 60%) zal het stroef draaien. Die maten stammen nog uit het fiets tijdperk van begin 1900. Ik weet niet precies wanneer een en ander omgezet is maar volgens mij wordt er vanaf eind jaren 60, begin jaren 70 alleen nog maar Amerikaanse/Engelse maten gebruikt.

    Mvrgr, Hugo

  • Frans

    1968 ging Engeland over op UNC en UNF, “fietsendraad” is BSC.

    Groet Frans

  • Aad Koene

    Beste Jan,

    Op de volgende website kun je alles vinden over schroefdraden en toebehoren:

    (http://www.vdwalle.com/knowledgebase/dra)

    Succes,

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • Marchel Gerbers

    Hoi Jan,

    Ik heb (na veel wisselen met engelse en nederlandse sleutels) een set universele sleutels en een bijbehorende universele doppenset gekocht. De binnenkant van deze sleutels en doppenset is niet helemaal recht maar iets rond waardoor de sleutel altijd vanzelf past. Sommige freaks zeggen dat dit nadelen heeft (dat is ook wel zo) maar het voordeel is dat deze sleutels gewoon in 1 keer direct passen ongeacht de hoeveelheid textiel verf en andere rotzooi die zich op de boutkoppen bevind.

    Ik heb deze sleutels op een oldtimerbeurs gekocht van een man die in Annen woont. Ik heb deze verkoper al op meerdere beurzen zien staan hij verkoopt ook verfverwijderaar (o.a. in spuitbussen) en tevens verkoopt hij verzink meterialen om zelf kleine oppervlakken te verzinken.

    Jan, sommige mensen zeiden eerst wat moet je er mee maar ik ben er heel te vreden mee en ook andere mensen die mij wel eens helpen of waar ik kom klussen vinden dit handig.

    Groeten,

    Marchel

  • Jan F.

    Als ik mij niet vergis is de naam van deze sleutels Metrinch.

    Groet, Jan F.

  • Serious IIa

    inderdaad! Ik heb de complete meest uitgebreide set…. Bij elke grote metaalboer zij ze te krijgen (hier in Groningen op dit moment zelfs in de aanbieding bij de firma Nieboer in de Oosterstraat)

    Mij bevallen ze erg goed, en ik heb er net een chassis bijna helemaal mee vervangen…. (bijna want nog niet helemaal klaar , en er was ok een haakse slijper nodig ;)

    Groet Bowy

  • The_dude

    Mijn set bestaat voor 99% uit metrische maten. Maar voor me assen kon ik echt wel een engels sleuteltje en dopje gebruiken. Met dopje/sleuteltje 14/15 kon ik mooie ronde bouten en moeren maken. Voor de rest is me set wel bruikbaar.

    Groet,

    martijn

    http://landrover.mine.nu

  • Disco

    Aad jij beb toch een speciale set?????

    Dit zijn sleutels die zowel metrisch als engels zijn.

    Groeten Theo kaufmann/Disco