Veren

• Edgar

Mijn Landrover 109 is aan nieuwe veren toe. Ik ben van plan om ze alle 4 te vervangen. Nu worden mij gewone veren aangeboden en parabool veren. Ik heb begrepen dat de parabool veren slapper zijn. Wie weet wat het voordeel is, wat van voor een effect heeft dit op de wegligging? Ik kan mij voorstellen dat de auto in bochten gaat hellen, de auto helt nu absoluut niet.

Groeten

Edgar

• wilberth

Parabolen zijn over het algemeen soepeler. De auto kan inderdaad in bochten wat gaan hellen, dat zal wel nieuw voor je zijn. verdere onverwachte gevolgen zijn:

De auto zou in kunnen veren bij verkeersdrempels, doet hij nu vast ook niet ;-)

De auto zou de grootste klappen op kunnen vangen bij slecht wegdek, das jammer want dan voel je de gaten niet meer zo goed.

De auto zou een wat grotere wieluitslag kunnen krijgen en het kan dus dus wat meer moeite kosten om vast te rijden bij evenementen

Maar goed, sommige mensen zien dat als voordelen.

Nadeel schijnt te zijn dat ze in de rimboe wat moeilijker te repareren zijn als gewonde bladveren, maar laat je niet wijs maken dat ze makkelijker breken, want gewone veren die zo zwaar gebruikt worden breken net zo goed.

Ik zou parabolen kiezen als het geld geen rol speelt, want van gewone veren moeten goede tweede handjes voor beduidend minder geld te vinden zijn.

In de hoop dat ik je weer iets gegeven heb om over na te denken groet ik u,

Wilberth

• Joey

Hoi,

Ik heb zelf “burger versie” bladveren, op mijn 109 ex-MinDef, achter laten monteren (minder bladen) en ben hier goed over te spreken. Het blijft natuurlijk wel een LaRo. Beetje Bedrock gevoel blijt dus.

grutn

• Disco

Uit eigen ervaring als je paraboolveren onder je s2/s3 gooit zal je merken dat het een verschil is,als tussen een personenauto en een vrachtwagen.

neem wel gelijk de schokbrekers mee.

nadelen :

In de twee jaar dat ik met de laatse s3 heb gereden ben ik ze niet tegen gekomen

overhangen; nauwelijks vaak wel iets minder laadvermogen.

misschien een tip stap bij een medelarofanaat in en voel het verschil