snorkel op 2A

  • Steven

    ik wil een snorkel maken om op mijn 2A te zetten.

    Zodat ik bij de schaarse momenten dat ik onverhard ga rijden er in ieder geval schone lucht binnenkomt.

    Is dit verstandig of kan dit allemaal negatieven gevolgen veroorzaken, zoals minder vermogen etc….? Het gaat om een 2.25 bezine motor.

    Steven

  • Steven

    ik bedoel natuurlijk benzine DORK die ik ben.

    Het is niet de bedoeling dat hij ook door water heen moet, dus aanpassingen aan verdeelkap etc doe ik niet.

  • Bjorn

    dan is een snorkel dus niet nodig. Immers zand en stof worden door een normaal luchtfilter al tegengehouden… Daar istie voor.

    Maar t ziet er natuurlijk wel leuk uit.. Misschien gewoon een pvc pijp?

  • Aad Koene

    Steven,

    Naar die mogelijkheid ben ik ook al een tijdje aan het zoeken.

    Bovendien heb ik ook nog rechtse besturing. (mijn luchtfilter zit dus aan de dezelfde kant als mijn stuur)

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • Jorrit

    Hoi Steven,

    Ik weet in iedergeval dat het tenkoste gaat van je vermogen door het verlengen van je lucht inlaat verhooh je de weerstand van de ingaandelucht. Hierdoor krijg je een te rijk mengsel met alle gevolgen vandien. Een oplossing is om de snorkel doormiddel van een stuk flexibele slang te verbinden, deze kan je als niet in het terrein rijd los hangen en als je het terrein ingaat aansluiten. Je rijdt dan maar van korte duur met een te rijk mengsel (dat is geen probleem).

    Daarnaast heb je in het terrein eigenlijk maar op twee momenten een snorkel nodig; 1. als je met de auto dieper door het water gaat dan dat de inlaat van de lucht zit, je gaf al aan dit niet van plan te zijn.

    2. als het extreem stoffig is dan kan het helpen je lucht iets hoger weg te halen omdat het daar over het algemeen iets minder stoffig is.

    bij de tweede heb ik in Nederland mijn vraagtekens is het hier ooit lang genoeg droog om stoffig te worden? en als het zo lang droog is weet ik niet waar het stoffiger is, op een terrein van een paar ha waar een hoop blije kinderen zich aan het uitleven zijn of onder de motorkap boven het spatboord.

    blijf er bij dat het er wel erg leuk en gelikt uit ziet

    Groetjes Jorrit

  • Aad Koene

    Bjorn,

    Zand en stof klopt inderdaad, water blijft er niet uit (in mijn geval).

    PVC-pijp is leuk bedacht en zal ongetwijfeld een onderdeel ervan gaan vormen.

    Echter op een S2a zit een oliebadfilter met een inlaatrooster rondom en dat is nu juist het struikelblok.

    De oplossing zal een stuk creatiever zijn, denk ik althans.

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • Steven

    Ik heb ook een rechtsgestuurde

    maar dat maakt toch niks uit, behalve dat je een beetje een dode hoek krijgt waar net een suzuki alto in past.

    Steven Ooms LR S2A 109“ StaWag RHD Safari ”Abeltje"

  • Jorrit

    Hoi aad,

    Da's appart ik heb ook een RHD maar mijn luchtfilter zit aan de linkerkant waar ook mijn aanjager hangt. En ik heb niet van die roostertjes aan de zijkanten van mijn spatboorden waardoor ik de luchtinlaat naar binnen kan laten gaan. dus ik heb ook een probleempje als ik er een snorkel op wil zetten maar die komt na de steering-guard.

    groetjes Jorrit

  • Steven

    Aad die inlaat rondom wwar jij het over hebt kan je volgens mij met een vleugelmoer er af draaien en dan houd je toch een mooi rond gat over waar je pijp zo inkan?

    Of ben ik nu helemaal in de bonen en heb ik het luchtfilter van m'n ouwe lightweight in gedachte?

    Steven Ooms LR S2A 109“ StaWag RHD Safari ”Abeltje"

  • Aad Koene

    Jorrit,

    Bij het stofvrij snorkelen gaat dit inderdaad alleen op als je de voorste bent.

    Achterin de rij, in de stofwolk, zal het originele oliebadfilter normaal goed zijn werk doen en zou het loskoppelen alleen maar negatief werken.

    Met betrekking tot de verhoogde weerstand hebben ze daar bij Safari Snorkels een oplossing voor gevonden door niet meer met ronde Cycloon inlaten te werken maar deze te vervangen door een naar voren stekende inlaat.

    Hierdoor wordt de luchtopbrengst zelfs hoger.

    Het probleem licht in het koppelen van een verhoogde luchtinlaat (aka Snorkel) op het bestaande oliebadfilter.

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"