snelheidsmeter

  • Bastiaan

    De snelheidsmeter van mijn 109 serie III (1975) is traag … soms komt ie niet op gang(blijft ie ergens hangen, terwijl je al 50 rijdt) en soms gaat ie (bij stilstaan) niet meer naar 0. Ik heb 1 maand geleden de kabel vernieuwd, daar kan het dus niet aan liggen.

    Kent iemand dit probleem en wat kun je er aan doen.

  • Aad Koene

    Beste Bastiaan,

    In de klok van je kilometerteller zitten 2 schijfjes die tegen elkaar aan liggen.

    Het ene schijfje zit aan het einde van de km-tellerkabel en wordt daardoor aangedreven.

    Door dit aangedreven schijfje wordt het andere schijfje “meegenomen”.

    Op dat 2e schijfje zit de km-naald gemonteerd die de snelheid “bij benadering” aangeeft.

    Als de beide schijfjes versleten zijn, nat worden (condens) of vettig zijn zal de wrijving tussen de schijven veranderen waardoor de wijzer meer of minder dan de werkelijke snelheid aangeeft.

    Je kunt er 2 dingen mee doen:

    - de km-tellerklok uit elkaar halen en helemaal reinigen, eventueel versleten onderdelen vervangen

    - de km-tellerklok vervangen door een andere van hetzelfde type

    De laatste is het snelste, makkelijkste en meest zekere.

    succes,

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • jan

    hoi aad

    mijn teller geeft “ongeveer 80” aan, kortom een uitslag van ongeveer 4 cm. komt dat daar ook door?

    groet JanAad Koene schreef:

    >

    > Beste Bastiaan,

    >

    > In de klok van je kilometerteller zitten 2 schijfjes die

    > tegen elkaar aan liggen.

    > Het ene schijfje zit aan het einde van de km-tellerkabel en

    > wordt daardoor aangedreven.

    > Door dit aangedreven schijfje wordt het andere schijfje

    > “meegenomen”.

    > Op dat 2e schijfje zit de km-naald gemonteerd die de snelheid

    > “bij benadering” aangeeft.

    > Als de beide schijfjes versleten zijn, nat worden (condens)

    > of vettig zijn zal de wrijving tussen de schijven veranderen

    > waardoor de wijzer meer of minder dan de werkelijke snelheid

    > aangeeft.

    > Je kunt er 2 dingen mee doen:

    > - de km-tellerklok uit elkaar halen en helemaal reinigen,

    > eventueel versleten onderdelen vervangen

    > - de km-tellerklok vervangen door een andere van hetzelfde type

    >

    > De laatste is het snelste, makkelijkste en meest zekere.

    >

    > succes,

    >

    > Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • Aad Koene

    Jan,

    In het vorige bericht heb ik de simpele versie gegeven van het km-teller verhaal.

    Voor jou zal ik iets dieper op de materie ingaan.

    Aan de wijzer van de km-tellerklek zit een veer.

    Deze levert weerstand op de beweging van de wijzer.

    De eerste schijf, ja die wordt aangedreven door de km-tellerkabel, levert weerstand aan de tweede schijf.

    Hierdoor gaat de tweede schijf mee draaien, echter afgeremd door de oplopende weerstand van de veer.

    Als je nu dus “ongeveer” 80 kilometer per uur rijdt wordt de veer zoveer uitgerekt door de opgebouwde weerstand tussen de twee schijven dat de wijzer van de km-tellerklok waarschijnlijk 4 centimeter uitslaat wat volgens de op de fabriek reeds geplaatste streepjes en bijbehorende aanduidingen in cijfers aangeeft dat je waarschijnlijk wel jezelf en jou Land Rover aan het verplaatsen bent met een snelheid van “ongeveer” 80 km per uur.

    LET WEL: bij andere merken en andere typen tellers zou dat in kunnen houden dat betreffende 4 centimeters niet meer overeenkomen met de hierboven vermeldde en vermoedelijke 80 kilometer per uur.

    Goeie vraag, Jan!

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • jan

    Beste Aad……

    hartelijk dank voor je antwoord op mijn goede vraag. bedankt dat je de moeite hebt WILLEN nemen om mij de uitgebreide versie van het relaas uit de doeken te doen.

    inderdaad corresponderen de streepjes en cijfers die in Sollihull met veel zorg zijn aangebracht op het onderdeel “wijzerplaat”niet met de snelheid waarmee ik mij ( vermoedelijk) over 's heeren wegen verplaats, ik vermoed dat het stelsel van veren en schijven ergens ietwat vervuiling dan wel slijtage heeft opgelopen. ik persoonlijk ben toch wel trots op het gegeven dat ik een zodanig intelligente vraag kan stellen, dat jij met dit uitgebreide (en zeer goed onderbouwde!) over de brug hebt moeten komen!!! en omdat iemand mij ooit heeft verteld dat de domme vraag niet bestaat, buig ik nederig het hoofd voor je met ons gedeelde wijsheid.:-)

    met vriendelijke groetsels

    Jan

  • Aad Koene

    Jan,

    Het is net als met een Land Rover: het haalt het onderste uit je boven!

    Maar even alle gekheid op een stokje.

    Als jou snelheidsmeter sneller aangeeft dan je werkelijk rijdt ligt de oplossing vaak in het demagnetiseren van de magneet (2e schijf) in je teller.

    Geeft hij minder aan is het een kwestie van vuil, roest, stof, vettigheid die de weerstand verhogen.

    Ga wel omzichtig te werk, het is een delicaat apparaatje (ook al zit het in een shockproof Land Rover).

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • jan

    Aad.

    het is meer zo dat de wijzer sterk heen en weer schommelt. als ik 80 rijd wappert hij tussen de 70 en 90, hoe harder ik rijd hoe sterker de schommeling word en dus niet echt meer af te lezen valt.

    het was eigenlijk de vraag of dit ook door het schijven en veren verhaal komt. ben niet erg duidelijk geweest in de vraagstelling

    groet

    Jan

  • Aad Koene

    Geeft niet Jan,

    Meestal als de wijzer slingert is of de kabel gebroken, of de klok is “versleten”.

    Dit heb ik met opzet tussen “” gezet daar vaak een reinigingsbeurt en demagnetiseren een hele goede optie is om dezelfde teller nog heel veel km`s of miles mee te laten gaan.

    Echter je moet er wel “zin” in hebben om zo`n klusje aan te gaan.

    In het kader van het zo origineel mogelijk houden zou het dus een uitdaging kunnen zijn.

    Mocht je er aan willen:

    Op bladzijde 248 en verder (van het Haynes Land Rover Series I, II & III purchase and restoration guide) staat hoe je het zou moeten doen.

    Als je die niet hebt kan ik je wel kopien opsturen, wel even je adres via e-mail doorgeven.

    Groet,

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • martin.swarte

    Aad, Jan,

    Het wisselen van de snelheidsaanduiding, (met name dat de snelheidsaanwijzing even oploopt als het gas wordt losgelaten) werd bij mij opgelost door het afstellen van het snelheidsheterhuis op de versnellingsbak. Na het wegnemen van een vulplaatje, lekte deze geen olie meer (bij de handrem) en deed de snelheidsmeter het weer veel beter.

    Ik heb een SIII staywag 109D uit '73.

    Martin