Vrijloopnaaf

• SIII 88

Ik heb inmiddels de spullen in de tuin liggen om van mijn 4x2 een 4x4 te maken.

Ik heb een vooras van een 109 met Fairey vrijloopnafen. Wat mij echter nog niet is gelukt, is deze te demonteren zodat ik de steekassen en vervolgens het differentieel kan demonteren.

Hoe doe ik dat?. Als ik het borgschroefje er uit haal, dan kan ik de naaf alle kanten opdraaien, maar de knop er nog steeds niet vanaf krijgen. Of laat je de vrijloopnaaf helemaal zitten en demonteer je direct de ankerplaat?

Wie kan mij wat vertellen hierover?

Dank,

Marco, mda@wxs.nl

LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71

• ron bolleboom

als de borgschroef eruit is zie je een plastic ringetje wip die is omhoog er zit een borglint aan vast

succes ron

• Dennis

Deze vrijloopnaven zitten vast met een pees.

Om deze pees te bereiken moet de borgschroef eruit gedraaid worden.

Als je goed kijkt zie je een kunststof ring zitten, dit is het uiteinde van de pees.Als je met een speciaal pennetje (makkelijk zelf te maken), aan de ring trekt (parallel aan de omtrek vd naaf) trek je de pees uit z'n gleuf en kan je de naaf scheiden.

Als je een exploded view van de naaf wil hebben kan ik hem naar je mailen.

Stuur dan een mail naar:

dennis@berretty.com en naar dennis.berretty@corusgroup.com

Ik kan dan ook de maten voor het demontage pennetje doorgeven.

• Maarten B

Wees voorzichtig met de pezen en afdichtringen, want onderdelen voor deze naven zijn niet (of nauwelijks) meer te krijgen.

Zelf ben ik al enige tijd op zoek naar de afdichtringen!

Succes,

Maarten

• Dennis

Maarten,

Marco heeft van mij vanmiddag een plaatje ontvangen van de vrijloopnaven, dus die kan nu sleutelen (hoop ik).

Zodra hij ze uit elkaar heeft kan hij vast de maten van de afdichtring wel even doorgeven.

Heb je trouwens al bij Vis' landrover supplies in scheveningen geinformeerd?

Dennis B

• SIII 88

Dennis,

Ik heb de plaatjes ontvangen, dank daarvoor!!

Zodra ik de maten weet zal ik ze doorgeven en ook zelf even bellen met Vis in Scheveningen.

Marco, mda@wxs.nl

• 110

Geef mij die maten dan ook maar even,

er is geen o-ring / afdichtingspees die nog gemaakt wordt waar ik niet aan kan komen.

Groet

• SIII 88

M'n zeer gewaardeerde 110,

Denk je nu zelf ook niet dat de kans vrij groot is dat je ‘m er zelf uit komt halen? Een kant zal ik doen, de andere bewaar ik voor jou!! Kan je ’m zelf meten en laten zien dat je er ook weet te vinden ;-)

Groet,

Marco, mda@wxs.nl

• Maarten B

Heb ik gedaan, hadden niets van deze naven. Vanmiddag de naafdop er maar afgetrokken. De groef waarin de O-ring valt heeft een diameter van 66 mm en is 2 mm breed.

Zelf heb ik vanmiddag een stel O-ringen besteld van 64 mm doorsnee en 3 dik, zat het meest in de buurt van wat ik nodig had. Nu hopen dat het past!

Maarten