drukgroeplager smelt, wie helpt?

• Peter van der Born

Hallo,

Ik ben in het gelukkige bezit van een landrover 88 serie III uit 1978, ik gebruik deze het liefst in zwaar terrein.

Nu doet zich bij diepe modderpoelen het volgende probleem voor: Het vliegwielhuis loopt, ondanks het dichtkitten van de aansluitingen en het dichtschroeven van de waadplug langzaam vol. daarna wordt de lager van de drukgroep vuil met als resultaat dat deze zwaar gaat lopen. vervolgens smelt het plastic huis en moet het geheel worden vervangen.

weet iemand of er degelijker lagers bestaan van RVS of iets dergelijks of is er een oplossing om het huis moddervrij te krijgen en te houden ?

Alvast bedankt,

Peter

• wilberth

Diepe poelen zijn ook om doorheen te jagen en niet om je kamp in op te slaan.

Misschien moet je dus na het doorwaden even de stop verwijderen om het toch binnen gekomen vocht weg te laten lopen.

Alternatieven?!?

Tjsa, als er niemand met een alternatief lager komt dan zoeken we dus manieren om die rommel die op wonderbaarlijke wijze kit en zo weet te omzeilen. (zal wel water zijn want bij de dakrand lukt dat ook altijd) buiten te houden.

Misschien koppelinghuis op druk zetten? Ik heb alleen geen idee waar je in een laro toevallig lucht met een overdruk van 0.2 bar ( 2 meter waterkolom, dat moet toch genoeg zijn :-) ) vandaan zou moeten halen om dit te realiseren.

Veel meer lijkt me niet handig omdat je dan de verschillende keringen van de verkeerde kant op druk gaat zetten.

Misschien een leiding vanaf de uitlaat? maar das wel erg smerige lucht, heeft waarschijnlijk weer zijn eigen bezwaren.

Carterontluchting niet direct afzuigen maar eerste even misbruiken en dan door een soort van overdrukklep afvoeren?

Zijn er misschien goedkope drukregelklepjes waarmee je de lucht van bv. een reserveband zou kunnen benutten (uiteraard alleen tijdens doorwaden, anders is deze ook zo leeg)

Misschien toch maar even afwachten of er iemand een meer modder proof lagertje heeft gevonden. (of een afdichting die wel werkt)

Succes, Wilberth

Bedenk nou ineens, Bij de DAF YA 126 moet je tijdens doorwaden een klep omzetten die de carter ontluchting afsluit, en daarmee de motor beschermd tegen indringend vuil, misschien een soort van omstelklep maken die normaal het carter af laat zuigen, maar bij doorwaden het carter verbindt met koppelinghuis.

't zijn maar ideeen

• Peter van der Born

Bedankt voor je reactie, misschien is overdruk wel wat, want ik ben juist aan het hobbien met diff-locks van ARB en hierbij zit een compressortje. Maar ja in de modder moet die zijn werk al doen voor de lockers.

Toch zou ik liever kiezen voor een technische oplossing die niet afhankelijk is van knopjes.

• Yuri

begrijp ik nu goed dat in m'n motor / verstellingsbak PLASTIC onderdelen zitten?

Yuri

SIII 109D

• theo

tja Yuri… vroeger speelden we met Lego en dat was ook van plastic. maar OOOO wat was die rommel taai!

Yuri schreef:

begrijp ik nu goed dat in m'n motor / verstellingsbak PLASTIC

onderdelen zitten?

Yuri

SIII 109D