Klopt inderdaad. Staat een artikel in Zeilen van deze maand over toepassing van kunstof “touw” ipv staaldraad voor het tuigen van masten(verstagingen etc.)
Misschien wel goed om door te nemen?
Groet, Jan
Vergeet ook niet het feit dat je lier vaak warm wordt door het lieren, waardoor je kabel kan smelten, ik weet niet wat voor invloed dit heeft op dynema maar als het net zo smelt als plastic…. ??
Als je niet weet wat ik bedoel. Zoek een flinke helling zet je auto op de handrem en liet de volledige kabel op, voel dan aan je lier en dan kan hij wel eens meer dan handwarm zijn!
Voor hydraulische en mechanische lieren geld dit natuurlijk niet!
Groet Bowy
ps mijn ervaring met staalkabel is erg goed, op mijn lier past gelukkig 11!!! mm, meestal is max 8 mm. Het belangrijkste is volgens mij dat je je staalkabel goed onderhoud: na gebruik netjes weer oprollen, geen zand erin laten zitten, af en toe een beetje motorolie over de drum gieten (anti roest..) , voorkomen van kinken. Dan is dat behoorlijk veilig, en zeker niet besparen op je kabel als er een breukje in zit. Voor die 50 a 100 euro voor een kabel moet je dat volgens mij echt niet laten!
Ik ben in het gelukkige bezit van een uiterst goed werkende en nooit verbrandende hydraulische lier.
Totaal geen problemen met warmte van de lier, ook niet bij het aflieren met bijremmen.
Ik kan de hele dag wel lieren zonder dat hij extreem warm wordt. Alleen moet de motor wel lopen om hem aan te drijven. Je kunt nooit iets doen zonder dat de motor draait.
Op een lier die normaal op auto's wordt gebouwt past officeel helemaal niet de draden die er standaard op zitten, Ik bedoel dan de buigstraal om het hart van de trommel. De binnen diameter van al dit soort lieren is veel te klein voor draden van 8 mm of meer. Dus als je een draad uit “veiligheid” extra dik neemt ben je juist op dit gebied verkeert bezig.
Touw daar integen kan beter tegen de kleine buigstraal van de kleine trommels, daardoor is dit veiliger.
Ik heb in mijn boeken van staalkabels nagezocht, kon GEEN lierdraad 8mm / 7 strings vinden met een breek sterkte van MEER dan 4500 kg dus geen een van meer dan die van dynema of plasma 12 of andere touwen met vergelijkbare diameter.
Dyna-One 8mm (5000kg) of 10mm (8500kg), 10mm ongeveer 7,85 pm.
Carl Stahl Benelux, postbus 1094, 1500AB Zaandam, 075-6318536
Neptunus en Liros
Lankhorst-Taselaar, postbus 502, 8200 AM Lelystad, 03200-274611
Marlow
LA 84, De Lasso 6, 2371 GV Roelofarendsveen, 071-3313366
vergelijkingstabel:
Dyna-One 1x19mm RVS
8mm 5000kg 8mm 5040kg
10mm 8500kg 10mm 7870kg
Houdt er echter wel rekening mee dat Dyna-One(=dyneema) 10mm ongeveer 20cm rekt op 10m lengte bij de helft van de breeklast en dat deze lijnen slecht tegen schuren kunnen(dus niet geschikt voor bergings lieren etc.)
Groet, Jan
Wij rijden nu bijna een jaar met dat touw op onze lieren. (5 LandRovers) De sterkste lier is een Warn 10000.
Het touw gaat goed. Tot nu toe geen problemen gehad. We hebben het in het begin getest. Een stukje touw met 2 ogen gesplitst. Daarna aan een boom gemaakt (boomlint) en toen kapot getrokken met de lier. We moesten de lier ( de 10000) met 2 klapblokken in kracht versterken. Dus waarschijnlijk stonden we er met ca. 8 ton aan te sjorren toen het touw het begaf. Het breken ging heel soepel. Het leek net kauwgom dat je uittrekt. Met andere woorden helemaal geen zweepslag oid. De haak viel gewoon slap op de grond.
Het grootste voordeel van het touw is dat het helemaal niets weegt. Je kunt gewoon je lierhaak overgooien naar iemand anders. Met name handig als er een stuk diep water tussen ligt. En je kunt als je lier het niet meer doet het touw gewoon strak om je bumper knopen.
Wij zijn ervan overtuigd.
Wij verkopen het touw. We kunnen er ook haken en ogen voor je aan splitsen.
In de kleuren wit, grijs, geel, rood en blauw.
Erwin
E.T. Coevorden
0524 518029
Klopt is Dynema.
Prijs voor 10mm. weet ik zo niet. 8mm. kost 8.30 euro incl. BTW per meter.
Daarvan heb ik nog 50 meter grijs op voorraad.
De 8 mm. heeft een breeksterkte van meer als 7000 kg. Is ruim genoeg voor een 10500 lbs. lier.
Het plasma touw is goedkoper maar heeft een lagere breeksterkte. Dan moet je wel naar 10 mm.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?