5x gelagerd blok

• Paul Soogelee

Hallo, ik volg dit forum al een tijdje en heb nu zelf enkele vragen. ik ben van plan om binnenkort een series 3 uit 1980 te gaan bekijken. Het is een diesel die pas 78000 km heeft gelopen, en daarom denk ik dat het niet de originele motor is. Hoe wee ik nu of het een 5x gelagerde diesel is of een 3x gelagerde? Ik heb namelijk gehoord dat de 5x gelagerde betrouwbaarder was. is dit waar?

B.v.d. Paul Soogelee, toekomstig LaRo-eigenaar

• louis

Paul, Een vijf maal gelagerd blok is inderdaad betrouwbaarder dan een drie maal, doordat de krukas-torsiekrachten door twee lagers meer worden afgesteund. De motor loopt ook hoorbaar rustiger. In de praktijk zal een vijfmaal gelagerd blok ook langer mee moeten gaan. Uiterlijk ziet een vijf maal gelagerd blok er ook anders uit dan een twee maal, er zitten verstevigingsribben kruislings over het blok in de gietmal gemaakt, dit is m.n. goed zichtbaar boven de carterpanbouten.

Ook het motornr hoger dan 36600001A geeft aan dat het een vijf maal gelagerd blok betreft.

Groeten Louis

• Jan

Beste Paul,

Klik in het prikbord op zoeken.

In het vakje zoeken vul je het woord “gelagerd” in.

Vervolgens kies je de optie “alles” zoeken.

Hierna klik je op zoeken en je vindt de informatie die je zoekt.

Groeten,

Jan

• Bowy

Hoi Paul ,

Kijk eens op

http://www.turner-engineering.co.uk/

en dan onder products, dan onder stripped engines. Hieronderaan zijn kleine plaatjes te vinden van 3 en 5 x gelagerde blokken, als je erop klikt worden ze grote en is het meteen duidelijk wat het verschil is in uiterlijk! (er zit volgens mij geen verschil in uiterlijk van het onderblok van een diesel en benzine….)

Groet Bowy

en succes met de aankoop!

• Dennis

Ter aanvulling: een 5 bearing is (mits orgineel) terracotta gespoten, en heeft een demper achter de krukas poelie.

Dennis B

• theo

even iets anders.

ik zou liever een kopen van 1979 want alle diesels van VOOR 1980 hoeven GEEN roettest te doen. die van 1980 dus wel….

niet dat zo'n motor daar niet tegen kan hoor,meestal geen enkel probleem maar ik ben blij dat die van mij (1977) het niet hoeft, want als je hoort hoe dat tekeer gaat! 4 x 5 seconden volgas. brrrrr….en het bepaart je bij elke apk keuring ook nog eens 30 euro of zo

als het een mooie wagen is zou ik het hierom trouwens ook niet over laten gaan.

Ik heb trouwens geen idee welke blokken 3 of 5 x gelagerd zijn.

maar ik ga nu wel even het motornummer bekijken wat Louis zei.

groetjes, Theo

• Jeroen

Volgens mij heb ik ooit eens vernomen dat de militaire blokken 5x gelagerd zijn en de civiele blokken 3x.Kan iemand dit misschien bevestigen of juist ontkennen?

• Jan F.

Ik heb juist vernomen dat dit precies andersom was i.v.m. het universeel houden van de blokken van defensie zouden deze allen drie maal gelagerd zijn. Daardoor hebben de blokken in ex-leger wagens allen weinig kilometers, ze werden regelmatig gewisseld.

Als ik dit mis heb hoor ik het graag, ik wil nu eigenlijk het exacte verhaal ook weten.

Groet, Jan

• Bowy

Nee dit klopt niet. Militaire blokken zijn meestal net als civiele 3 x gelagerd.

:) Groet Bowy

• theo

Rest ons niets anders dan het carter te verwijden en KIJKEN!

Ach zolang ie nog zo mooi loopt als nu hoef ik het eigenlijk niet eens zo nodig te weten of ie 3 of 5 maal gelagerd is.Heb trouwens in een origineel landrover prospect van 1982/83 modellen serie 3 gelezen en daar hadden ze het over ,ik citeer:

5 MAAL GELAGERDE MOTOREN.De recente ontwikkelingen van de 2¼ liter motoren hebben een soepeler loop en een

verminderd geluidsniveau als resultaat.

Dit stond dus in een origineel prospect van 1982 dus het lijkt mij dan waarschijnlijk dat die 5 maal gelagerde motoren ook zo'n beetje in die jaren op de markt gekomen zijn.

Ik hoorde in het begin allerlei horror verhalen over de diesel blokken maar heb nu 10000 km gereden met de ex leger 109 en hij loopt erg mooi.

we zien wel…….

groeten, theo