te hoog toeretal

  • frank

    ik heb een 300Tdi uit een defender in een RR classic gebouwd met disco aoutomaat en BW tussenbak(van rr 3.9 v-8) en ik zoek ook een manier om de motor wat makelijker een caravan te laten trekken(GROTERE INTERCOOLER, HOGERE TURBODRUK??)

    Ook ik draai ook teveel toeren inverhouding TOT een disco 300Tdi+automaat(+/- 600 t/min teveel door de BWbak) wwet iemand hier een oplossing voor??? grotere intercooler en een ander highgearing tandwieL??

    voorbeeld toerental mijn auto en disco:

    80 km/h 2400rpm 1750rpm

    100km/h 3000rpm 2350rpm

    120km/h 3500rpm 2750rpm

    ik heb normale maat banden(215/80/16) en de snelheid op de snelheidsmeter is correct i.v.m. andere auto's

    (de borgwarner bak had ik gekocht ivm z'n betrouwbaarheid en minder geluid)

    WIE O WIE WEET EEN OPLOSSING

  • wilberth

    Hoe zit dat eigenlijk met de koppelkromme van zo'n Tdi. Als dit een motor is met een relatief grote koppelstijging bij dalend toerental dan kan het best zijn dat je caravan ook lol heeft van een verlaging in toeren (dan zou het maximaal vermogen van deze motor dus bij een lager toerental te voorschijn moeten komen, dus bv. max vermogen bij 2500-2800 rpm. ipv de nu benodigde 3000 plus toeren) Veel moderne motoren moeten echter juist toeren maken om iets van koppel te hebben dus dan kun je juist het omgekeerde effect verwachten.

    Ikke geen idee, ben oldtimer rijder, 120 is dus sowieso zoiets als warp-speed 5 voor mij. Ben wel erg benieuwd naar het antwoord.

    Groet, Wilberth

  • theo

    hallo frank,

    is het misschien zo dat jouw koppelomvormer te veel slip heeft?

    is deze getest voordat jij hem inbouwde of heb jij met die disco gereden voordat je die bak eruit geplukt hebt en was toen alles goed.was die discovery automaat voorheen aan een v8 of aan een tdi gekoppeld.zit misschien ook nog weer verschil in?

    heb trouwens geen idee of die tussenbak misschien een andere overbrenging heeft in de hoge gearing.

    dat weet vast wel iemand hier.

    trouwens een 300tdi moet toch makkelijk een caravan trekken.waarom wil je meer power? ik denk dat het eerder belangrijk is om een grotere oliekoeler op die automaatbak te zetten als je veelvulding zware karren of caravans door de bergen wilt sleuren.

    groetn uut grunn, theo

  • frank

    ik heb uitgezocht dat er een vverschil is in high gearing bij een BW-tussenbak en een landrover tussenbak de 1e is10206: de 2e is 1.222:1

    de bak komt van een disco 300Tdi en de koppelomvormer is niet getest maar hoe kom ik daar achter?

    v.w.b. de koppelkromme het max koppel wordt al bij 1800t/min bereikt het zou dus voldoende moeten zijn om 80 km/h te kunnen rijden

    alleen de motor komt uit een defender en deze heeft ruim 50nm minder dan een disco met automaat(250nm tegen 300nm) en ook 11 pk minder als een disco 300tdi automaat dit alles om het feit dat een automaat wat meer vermogensverlies oplevert.

    ik hoop dat er nog meer reacties komen v.w.b. het tunen van een 300 Tdi

  • theo

    als er ergens slip in het geheel zit moet je dat volgens mij kunnen horen als je op constante snelheid rijdt en ineens behoorlijk gas geeft (geen kickdown!).Het moet dan niet zijn dat je motor eerst enorm veel toeren gaat draaien voor dat het geheel al slippende aan het versnellen gaat. hij moet vrij direkt reageren.

    Ik heb eigenlijk te weinig ervaring met automaten maar er zijn beslist expert op dat gebied.heb je al uitgerekend wat dat verschil in tussenbak overbrenging jou bij kruisnelheid scheelt dan wel opbrengt?

    ik zal binnenkort even kijken of ik wat vinden kan over disco tdi's met automaat wat betreft de overbrengingen. dan heb je wat vergelijkings materiaal.

    groeten, theo

  • RICHARD

    Probeer de Meteor in Weesp eens die heeft hier veel ervaring mee.

    succes Richard.

  • erick

    Hee die frank,,,

    rij zelf met een 110 6.2 V8 diesel

    met een ZF automaat van een rangerover inc een borg&warner tussenbak

    heb een tijd geleden ook vanallerlij problems gehad met mijn bakkie

    ben toen heel goed geholpen door die jongens in venendaal

    autotransmission.nl

    misschien kan je aldaar eens vragen,ze hebben iniedergeval de know how!!

    groet

    Erick

  • Bowy

    Hee Erick,

    Een 6,2 V8 Diesel, dat is monsterachtig!!! Vertel eens wat meer als je wilt?

    Ben erg benieuwd wat voor motor, pk's en waar te bewonderen.

    Groet Bowy

    Ps Ik wil ook een V8 , dan zit ik de hele dag in mijn auto naar het geluid van dat monster te luisteren!!! :)

  • theo

    hee die bowy!

    Coastal engineerings in engeland en samurai motors eveneens in engeland jevert al jaren deze conversies.

    set bestaat uit alles wat je nodig hebt voor de ombouw.

    wordt ook wel gecombineerd met de gewone schakelbak en met overdrive.dan nog een paar “lange” diffs van een rangerover en je cruised met een paar toeren met een fijne snelheid rond.

    alle info over de GM Detroit 6.2 V8 diesel vind je op:

    www.62-65-dieselpage.com

    naar mijn weten heeft de 6.2 v8d 135 pk bij 3600 toeren

    zijn hoogste koppel geeft ie af bij 1800 toeren maar ik weet niet precies hoeveel.

    de motoren werden gebruikt in de chevrolet blazer k5,de gm pickups en zelfs in de eerste hummers (deze hummer had een 150 pk uitvoering) later zijn alle 6.2 diesels vervangen door een 6.5 L met of zonder turbo (voor de 6.2 d zijn ook turbosets te krijgen van ‘Banks’ dan heb je ongeveer 180 pk)

    groetjes, theo

  • theo

    frank,

    als ik die toeren zo bekijk die jij opgeeft en ik ga even rekenen dan lijkt het er bijna op dat iemand in het verleden er stiekem 4.70:1 differentieelen in gezet heeft.misschien om als puur terreinspeeltje wat meer power te hebben,wie weet.

    reken maar uit: bij 120 3500 rpm?

    3500 delen door 4.7(diff gebruikt in series laro) en dan vermenigvuldigen met 3.54(standaard range diff.) geeft precies die 2650 rpm…

    het lijkt mij aan de andere kant wel erg onwaarschijnlijk maar goed het was maar een gedachte.

    heb trouwens even nagekeken over overbrengings verhoudingen bij disco automaat v8

    1e 2.480:1

    2e 1.480:1

    3e 1.000:1

    4e 0.728:1

    R 2.086:1

    tussenbak LT230T

    hoge gearing 1.22:1

    lage gearing 3.320:1

    v1000 getal met jouw banden komt op 23.36

    dus de snelheid vermenigvuldigen met dit getal geeft de toeren aan die jouw auto ongeveer zou moeten draaien.(draait nu dus

    teveel ,maar dat had je al aangegeven)

    de 5 handschakel bak dieselmodellen LT77

    1e 3.692:1

    2e 2.132:1

    3e 1.397:1

    4e 1.000:1

    5e 0.770:1

    R 3.429:1

    tussenbak idem als v8 automaat

    heb verders geen idee wat voor merk deze tussenbak is en wat de overbrenging van die andere tussenbak is.ik denk dat het niet zo heel veel zal verschillen

    v1000 getal met jouw banden komt op 24,67 voor deze versie

    ga ik met 4.70:1 diffs rekenen kom ik op respectievelijk 30,98 voor de v8 autom. en 29,67 voor de diesel 5 bak handgesch.

    dit komt erg overeen met de toeren die jij opgaf,vandaar dat het idee met die differentielen door mijn hoofd spookte.

    succes, theo