Knipperlicht...clignoteur?

• Sander

Mijn 88" heeft sinds kort een nieuw probleem: als je richting aangeeft knippert hij (voor+achter) 1 keer, en dan laat hij het afweten. Ook in alarmlicht-stand doet ie het maar een keer. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

bvd

mvrgr

Sander

• jan

werken al je lampjes??

zitten de juiste wattages in?

heeft je knipperautomaat een tik gehad? (kwetsbaar spul)

zoekt en ghij zult vinden!

jan

• Yuri

is je verklikkerlamje op je dash (in je knop bij mil. wagens) nog heel?

Yuri SIII 109D

• dennis

Bij mijn s3 zijn de alarmlichten, en de knipperlichten elk voorzien van een eigen knipperrelais.

Mocht dit bij jou ook zo zijn, dan moet het iets gezamelijks zijn zoals een slechte (massa) verbinding.

Als je slechts een relais hebt, zou deze defect kunnen zijn.

Vervang deze dan door een electronisch exemplaar, want er zijn veel slechte immitatie Lucas relais op de markt wel goedkoop maar gaan een paar maanden mee.

De electronische van Hella zijn trouwens niet veel duurder.

Dennis Berretty

• Sander

Dat van die massa klinkt wel waarschijnlijk, heb ik ook al eerder gehoord. Waar kan ik checken of dat OK is?

• Dennis

Een van de draden die uit de lampfitting komen, is een massadraad die via een rond stekertje met een plaatje is verbonden waar twee krullen in zitten en een gat. de stekers vallen in een van de krullen, en het plaatje zit dmv een schroefje door het gaatje met de carroserie verbonden. Dit geldt voor elke lamp afzonderlijk. Als het vocht en vuil tussenkomt gaat het corroderen,waardoor hier een hogere overgangsweerstand ontstaat. Als deze weerstand te hoog wordt zal er te weinig stroom door de opwarmspoel van het relais lopen waardoor het niet meer aan en uit gaat, danwel zeer traag (ook een indicatie als er een lampje met een te laag vermogen geplaatst is cq er een lampje defect is).

Kijk dus deze verbindingen goed na.

Om te kijken of je een of twee relais hebt: die van de knipperlichten zit onder de stuurkolom, en die van de alarmlichten ongeveer achter de verlichtingsschakelaar tegen het schutbord.

Dennis Berretty.

• Tom 109

Bij mijn laro 109 ex leger heb ik de clignoteur voorzichtig open gemaakt en de contactpuntjes van het ingebouwde relais met schuurpapier(1200 !!!!) licht opgeschuurd, en heb er sindsdien geen last meer van.

Wel heel fijn schuurpapier gebruiken en niet te veel kracht zetten ( eigenlijk polijsten ) anders krijg je groeven in je contactpuntjes en dit trekt weer vuil aan.

Sucses

Tom 109