Kleur diesel?

• The_dude

Laatst heb ik de tanks van mijn ex-leger 88" verwijderd.

Toen heb ik ook een brandstofleiding losgehaald, ik dacht altijd dat diesel wit/blauw kleurig was. Maar wat hier uit stroomde was meer geel. En om eerlijk te zeggen het ruikt ook niet heel sterk naar diesel. Daar in tegen kan je er wel op rijden.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

En nee het is geen pis want dan ruikt je en daar rijden landy's niet op toch ;-)

Groet,

Martijn

http://landrover.mine.nu

lightweight 88 ex leger 2.25D

• Anton

Aan diesel word een kleurtje toegevoegd. Dit is om later te bepalen of er accijns over betaald zijn, je hebt ook het veel goedkopere rode diesel welke speciaal voor landbouwvoertuigen is, de belasting hierover is veel lager. Enkelt deze mag je niet gebruiken voor je landrover.

De diesel welke de nederlandse landmacht gebruikt, is waarschijnlijk blance diesel. Daar word (zeer waarschijnlijk) geen belasting over betaalt en zit dan ook geen herkennigskleurtje aan.

Volgens mij noemen ze legerdiesel ook wel Kerosine of kero.

Anton

• willem

Nou, ik zou er niet vanuit gaan dat kerosine hetzelfde is dan diesel, m.i. is kerosine gezuiverde petroleum en geen diesel. wat misschien wel kan is dat de diesel wat lang in de tank heeft gezeten en daardoor niet meer zo sterk geurt.

Het verhaal van de kleurtjes klopt uiteraard maar misschien voegt de landmacht wel een ander kleurtje toe

groeten,

Willem

• The_dude

Iemand vertelde me laatst over conserveer vloeistof/diesel. Kan dat het niet zijn? Dat schijnen ze erin gedaan te hebben om de leidingen goed te houden. Iemand een idee wat voor kleur dat is ?

Groet,

martijn

• Anton

Iemand een idee hoe de brandstof in het leger dan genoemd word!

Nato kode is F-54

Het is natuurlijk niet de Vliegtuigbrandstof.

• henk

Hallo Dude,

Kan het zijn dat het bio-diesel is? Deze wordt b.v. in Duitsland aangeboden voor een betere prijs om het gebruik ervan te stimuleren (is veel minder vervuilend). Het heeft een totaal andere geur als diesel maar de kleur heb ik nooit opgelet. Je kan ook niet iedere dieselauto erop laten lopen (navraag dealer) en je hebt iets minder vermogen. In Nederland wil men dit ook gaan invoeren. Mocht het geen bio-diesel zijn dan is het toch pis (rookt veel meer).

Groet, Henk.

• Aad

biopis?

• henk

Genau Aad richtige deutsche biopis!!!!

Henk.

• Aad Koene

Jongens dan toch,

Diesel is in Nederland verkrijgbaar in 4 kleuren;

- kleurloos/heel licht geel = normale handelsdiesel uit de pomp

- lichtgroen = handelsdiesel uit de pomp

- rood = laag tarief diesel voor landbouw en scheepvaart

- lichtblauw = ook wel HBO1 genoemd, dient om op te stoken

Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

• The Dude

Dan zal het wel gewone diesel zijn. Ondanks dat het niet naar diesel uit de pomp ruikt. Een vriend van me stond ernaast met zijn diesel, toen hebben we even vergelijken maar zijn diesel uit de pomp ruikt echt wel anders. En pis is het niet want dat ruik je echt wel. En de motor heeft gelopen en liep veel te mooi. Zou wel lekker goedkoop lopen dan als die daadwerkelijk op pis rijd ;-)

Groet,

martijn