ontluchten van de kopeling bij laro 109

  • maarten

    hallo,

    ben ik de enigste die tot verbaazing het niet mogelijk achte om men kopeling te ontluchten en daar door naar de garage moest om hem op de brug te zetten :( ????

  • Bjorn

    er zit een rubberen stop aan de binnenkant van je auto. ongeveer bij de bodemplaat tegen de middenconsole aan de rechterkant. Als je die dop eruit haald zit daar precies de ontluchtingsnippel achter.

  • Jeroem

    Daarvoor naar de garage is niet echt nodig. Ik heb het ook zelf gedaan. Weliswaar zat de ontluchtingsnippel niet op de plek als mijn voorganger hier schreef, maar ergens onder de auto.

    Het is een kwestie van een slangetje op dit nipeltje zetten, en het slangetje in een potje doen. Wel ervoor zorgen dat er al wat olie in het potje zit, zodat er geen lucht terug kan lopen. Vervolgens de koppeling een groot aantal keren intrappen en maar bijvullen. De koppelvloeistof kun je ook makkelijk zelf bijvullen. Alleen kun je er moeilijk bij. Als je voor de auto staat zit het rechts onder het spatbord tegen het schutbord aan (bij een rechtsgestuurde auto). vandaar dat je veel laro's ziet die daar een scheur hebben of een stuk traanplaat. Er is vrij moeilijk bij te komen.

    Als diegene die onder de auto het potje vasthoudt geen luchtbellen meer mee ziet komen dan is de koppeling ontlucht.

    Groeten,

    Jeroen

    SIIA 109

  • maarten

    bedankt,

    en ff over dat je spatbord er voor zit met traneplaat: pak een kleine ijzerzaag zo gedaan ( heb ik ook gedaan wil zeer goed)

    ps. probeer wel voor dat je gaat zagen het alu dopje er van af te halen ( als dat lukt) je zaagt er zo doorheen.

  • ron bolleboom

    bjorn heeft een een SII dat is iets eenvoudiger maar bij een SIII zit de werkcilinder achter de uitlaatpijp en licht iets voorover dus om goed te ontluchten de auto iets achterover zetten (lucht gaat omhoog) als je alleen bent de koppeling pendaal flink oppompen zodat de lucht in het systeem goed onder druk staat stok tussen de stoelbak en pendaal zetten (dus pendaal ingedrukt houden ) dan de ventiel open op de werkcilinder en de lucht word eruit geperst paar keer herhalen en niet vergeten de hoofdcilinder bij te vullen .

    ik zal niet meer zeggen de lamme helpt de blinde dat was niet aardig van mij .

    ik leef uiteindelijk van al die ameteurs/slopers!!

    Ron

  • Bowy

    Hee Ron,

    Jeleven gebeterd joh??? Hopen dat ik binnenkort blindelings mijn chassistje kom ophalen bij de pastoor verburgweg! ;) Zodat ik dan als een gek kan gaan ombouwen totdat ik lamme handen heb! :)

    Groet bowy