gloeistiften vaak defect

  • Joey

    hallo allemaal

    Begin december heb ik in mijn 109 KL nieuwe gloeistiften gezet i.v.m. startproblemen. Werkt perfect, geen startproblemen meer.

    Eind december; startproblemen. En ja, wederom 1 gloeistift defect.

    Mogelijke oorzaak; verstuiver welke verkeerd staat.

    Beide vervangen –> geen problemen meer.

    Nu; startproblemen.

    Weer een gloeistift!!!!!!!!!

    Wat gaat er toch in hemelsnaam verkeerd??

    Een oplossing zou zijn, systeem ombouwen naar paralelle uitvoering.

    Is dit nu niet een manier om het probleem te omzeilen i.p.v. het probleem op te lossen?

    een zeer benieuwde Joey

  • Bowy

    Hoi Joey,

    Moet je Ron Bolleboom te B en R even vragen die heeft hier ongetwijfeld een oplossing voor.!! :)

    Groet Bowy

    en succes ermee!

  • Aad

    Is je auto 24 of 12 volt ?

    Effe meten hoeveel spanning er op komt te staan

  • Jan F.

    Kan zijn dat je inspuittijdstip te vroeg staat (hetere verbranding) of een slechte verstuiver (door slechte filters)

    Groet, Jan

  • Joey

    Jan,

    Kan ik dit tijdstip controleren en zonodig bijstellen? Ik neem aan dat je brandstoffilter bedoelt?

    Ben overigens inmiddels bij Bolleboom geweest. Mijn oplossing wordt een ombouw naar parallelsysteem. Als er dan een stift uitvliegt blijft ie in ieder geval starten.

    grutn Joey,

  • Jan F.

    Ja, het inspuittijdstip is te controleren, maar heeft niets te maken met je brandstoffilter. Dit is het moment dat de opgebouwde druk van de inspuitpomp hoog genoeg is zodat de verstuiver gaat inspuiten. Verstellen doe je door de pomp links of rechtsom te draaien maar dit kun je niet zomaar doen. Wat je wel zo kunt kontroleren is of dat deze pomp in het verleden al verzet is. Aan de voet van de inspuitpomp zit een aanwijs pijltje. Deze moet naar een streepje op de pomp wijzen.

    Als je de pomp wilt gaan verstellen moet ik je wel sterk aanraden om een werkplaatshandboek of Haynes manual erbij neemt omdat je (zoals reeds opgemerkt) dit niet zomaar even doet. Ook de exacte timing te stellen vereist speciaal gereedschap.

    De opmerking over het brandstof filter ging erom dat als je het brandstof filter/waterafscheider te laat of misschien nog nooit wisselt. Er kan dan water meekomen met de diesel en dat heeft het effekt dat er een verstuivernaald vast kan gaan zitten of vervuild raakt en daardoor gaat nadruppellen. Hierdoor klopt de inspuiting ook niet meer (teveel brandstof op het verkeerde moment).

    Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, ik weet nl. niet hoe bekend je bent met dieselsysytemen.

    Groet, Jan

  • Jan F.

    Ik zit dit nog eens na te lezen, gaat het nu weer om dezelfde glooeistift of een andere en zijn de vorige keer alle verstuivers gecontroleerd?

    Groet, Jan

  • Joey

    Jan,

    Het gaat inderdaad om dezelfde gloeistift. De betreffende verstuiver is vorige maand vervangen (ivm lekkage).

    grutn

    Joey

  • Jan F.

    Dan lijkt het op “bad luck”, als je inspuittijd verlopen is werkt dit door op alle cilinders. Tevens mag je er van uitgaan dat die verstuiver nu nog wel ok is.

    Kan het zijn dat je de gloeistift te vast gezet hebt?

    Groet, Jan

  • marcel

    Zit er toevallig een ring/plaatje teveel (b.v. de oude) onder de verstuiver?

    Succes Marcel L.